Hetk tegevuskunsti etendusest Islandil, tegutsevad nongratalased Al Paldrok (paremal), Taje Tross ja Tanel Saar. Foto: Academia Non Grata
Eesti uudised
20. mai 2011, 00:00

Al Paldrok rändab nomaadina tegevuskunsti radadel

Millega tegeleb Academia Non Grata juht Al Paldrok praegu? “Tegevuskunsti festivaliga Diverse Universe,” teatab Berliinist Eesti poole reisiv mees.

Mida kujutab endast üritus Diverse Universe?

See on iga-aastane Põhja-, Lõuna-, Ida- ja Lääne-Euroopas ringi liikuv performance’i-festival. Nomaadidena rändavad tegevuskunstnikud peatusid ja peatuvad Prantsusmaal Pariisis, Tšehhis Kolínis, Poolas Piotrków Trybunalskis, Saksamaal Berliinis ja Münsteris, Soomes Poris ja Tamperes, Lätis Riias, Soomes Helsingis, Inglismaal Londonis ning ka Eestis: 29. mail Tallinnas ja 30.–31. maini Pärnus. Festivalil on aastate jooksul osalenud paarsada kunstnikku ja 15 linna kümnes riigis. 

Kellele on festival mõeldud?

Oleme universumi kultuurilist liigirikkust avastanud läbi kõikide sotsiaalkihtide – verbaalkultuuri templitest Tallinnas ja Barcelonas eraklike kontseptuaalfilosoofide kõrgklubideni, kunstikoolidest Fluxuse vaimust muserdatud Leedus noortekeskusteni Sabadellis, Berliini kultuuritehastest ja tänavagaleriidest Hispaania hipipunkskvottideni, Skandinaavia galeriidest ja kunstihallidest metropolide linnakeskkondadeni, Riia piimaklubidest Pariisi tippülikoolideni.

Festivali publikuks võib olla nii paarikümnepealine punkarite koertekari kui ka linnapeade pingviiniparaad, frustreerunud illegaalimmigrandid kui ka trippivad kanepipoeedid, politseikaskaadid ja pahaaimamatud pühapäevamassid. 

Kui kaua oled seda korraldanud?

Aastast 2005 Diverse Universe’i nime all, enne seda, aastail 1999–2004 oli Art Non Grata ja viimastel aastatel olen korraldanud ka Time.Space.Movement Festivali Paides. 

Kus peamiselt esined ja miks?

Valin esinemispaiku selle järgi, mis mind inspireerivad. Mõnikord on selleks New York, London ja Pariis, teinekord USA ääretud avarused, Lõuna-Ameerika getod, Aasia või Skandinaavia tegevuskunstifestivalid. Suur roll on muidugi ka inimestel, kellega parasjagu tahan midagi koos teha.

Maailm on eksperimentaalne ruum ja kunst on  pidevas liikumises olev loominguline protsess. Performance’id on eelkõige konteksti- ja kohaspetsiifilised – haaratakse kaasa kohalik kultuuritaust, ajalugu, stereotüübid, loodus, inimesed, poliitika ja oma kogemused ning segatakse need kokku. 

Kas oled kosmopoliit?

Olen eestlasest kosmopoliit. Teen ainult Eesti rahvuslikku kunsti.

Kus linnas enamiku aega veedad?

Enamiku ajast liigun ringi, aga kui valida üks, kus olen ajaliselt kõige kauem, siis ikka Pärnus. Alates 1997. aastast. 

Kas olete tegevuskunstile tagasisidet saanud ka näitlejatelt? Millist?

Paljud meie koostööpartnerid New Yorgis, Pariisis, Sŏulis ja Tōkyōs on just teatriinimesed ja näitlejad. Nüüdki Diverse’il esinesime tegevuskunsti etendusega Confluences’i teatris Pariisis. Berliinis on tegevuskunsti festivali Hunger korraldajad samuti näitlejad.

Performance ja teater ei olegi nii erinevad meediumid, kui esmapilgul võib paista, esimene on seejuures ka palju muud. Teater on lõpuks ikkagi vaid etenduskunsti institutsionaalne tulem. Mõned Saksa teatriinimesed tulevad spetsiaalselt meie etendustele kohale ja ütlevad, et meie Non Grata olla väga huvitav alternatiivteater.