PAANIKA: Neljapaati istudes on pidevalt tunne, et see võib põhja minna.Foto: LAURA OKS
Sõudmine
2. august 2014, 09:00

Ühe päevaga MM-sõudjaks? Oh ei! (1)

Kalevi sõudekeskuse esisel õuel askeldab palava suvepäeva hommikul neli musklis meest. Välja on tõstetud puupakud, sangpommid, kangid ja matid. Eesti neljapaat treenib Amsterdami MMiks.

Eelmise suve alguses kokku istunud paat koosseisus Kaspar Taimsoo, Sten-Erik Anderson, Allar Raja ning Kaur Kuslap hoiab praegu MK-sarja üldarvestuses kolmandat kohta. Viimati oldi Luzerni MK-etapil teised. Käesoleval treeningul taolist kiirust aga loota pole: Raja astub paadist välja, et teha ruumi algajast ajakirjanikule.

Mõistus teeb üht, käed teist

Kolmekordse Euroopa meistri juhendamisel saan paati istutud küll, kuid edasi laguneb kõik koost. "Aga kui ma ümber lähen?" uurin murelikult. "Üheses oleksid kindlalt pikali, aga neljases on ju teised mehed ka!" kinnitab sõudjate treener Matti Killing.

"Aerudest ei tohi kunagi lahti lasta!" õpetab Raja kõrvalt. Poisid selgitavad küll ühtpidi, küll teistmoodi, aga kahte aeru korraga ja ühel ajal veest sujuvalt välja saada on põrgulikult keeruline. Laba lapiti, siis jälle risti veega, sirgete kätega lükkad-tõmbad. Teoreetiliselt väga lihtne, aga kui vesi, kuumus ja ebabriljantne füüsiline vorm sinu kahjuks mängivad, ei tule mingit head nahka. Vette ma küll ei kuku, kuid maailmameistrit minust ei saa. Lohutuseks pakuvad kõik paatkonna liikmed mulle eratunde. "Natuke veel ja võiksid ju Eesti meistrivõistlustel starti minna," muigab Taimsoo.

Kui sõudjakarjäär jääb mulle vaid helesiniseks unistuseks, siis neile on see reaalsus. Hommikul kell seitse üles ja kaerahelbepuder sisse! Siis rattasõit või turgutav jooks enne jõusaali, mis palava ilmaga niiskest spordisaalist õuele on toodud.

"Pigem oleme õhtuti trenni teinud, sest kuumusega pole kehatunnetus eriti objektiivne," räägib paatkonna pesamuna Kaur Kuslap. "Samas kui palavus välja jätta, on sõudmiseilm väga hea. Kui jook ja peakate kaasas on, saab mõnusalt ringe teha. Mujale küll ei läheks," sekundeerib Raja.

Ettevalmistus käib kuus päeva nädalas, ühe saab ka puhata. Kahe trenni peale tuleb kokku 30 kilomeetrit sõudmist päevas. Enne augusti lõpus toimuvat MMi võetakse omavahel mõõtu täna ja homme toimuvatel Eesti meistrivõistlustel, kus duelli peetakse paarisaerulistes kahestes.

Noored vs. pensionärid

"Võistleme ikka noored pensionäride vastu – Kaur ja Sten ühes, mina ja Kaspar teises paadis. Saame täiega üksteisele anda," muigab Raja. Kas aasta koos sõitnud paatkonnas noortele liiga ka tehakse? "Eks meid oleks ikka hea süüdistada, kui metsa läheb, aga endalegi imestuseks kõik toimib," kinnitab Kuslap.

MMil on Raja kinnitusel konkurentsivõimelised 12 paatkonda. "Oled 1,5 sekundit mingil päeval aeglasem, siis ongi kohe kogu punt koos." Eestlased üritavad murda omamoodi seaduspära, nagu toob välja Eesti Sõudeliidu peatreener Jaan Tults. "Kõigil aastatel on saadud MK-sarja parimast kohast kaks astet madalam tulemus."

"Pane kirja, et me saame neljanda koha," naljatleb Taimsoo, kuid lisab tõsinedes, et nemad ebaõnne ei usu. Tulemuse saab teha vaid ise. "Täheldasime talvel, et lõpukiirenduses jäi alati liiga palju jõudu järele. Muutsime seda ja üritame jõudu ühtlasemalt jaotada. Peame panustama rohkem distantsi keskosale. Nii on parem ka, sest lõpp ei ole veel nii võimas, et kõigist üle sõita," edastab Taimsoo Eesti paatkonna trumbi.

"Ropendama me ei kipu!"

Mille järgi paigutatakse sõudjad neljapaati? "Üldiselt pannakse ikka kõige kehvem eessõudjaks. Mind ülendati sel suvel korra keskele, sain paguneid juurde," muigas Taimsoo. Tegelikult on eessõudja tempotegija, kellel peab olema hea rütmitunnetus.

"Igal eessõudjal on oma nägu ja tõmbemood ning kõik peavad end tema järgi sättima. Minu potentsiaal on palju suurem, kui saan sõita kellegi järgi," lisab Kuslap. "Sten sõidab samuti väga hästi järgi. Eks see töömasinate värk ole," sõnab Taimsoo.

Kes aga silmanurgast konkurente jälgib? Mitte keegi, sest aega pole. "Samas Luzerni MK-etapil oli mul terve tee tunne, et keegi on ees. Ma ei vaadanud kõrvale, aga silmanurgast tajusin, et mingi asi on eespool. Lõpuks vaatasin, et tegelikult on kaamerakaater jäneseks ees!" naeris Kuslap.

Millest sõidu ajal räägitakse? Ega väga ei räägita, seletab Taimsoo, kuid lisab, et peamine arusaadav tähis on "läheb kümme". "See läheb käiku siis, et näed, kui keegi tuleb järele või tunned tehniliselt, et tõmbe algus on aeglane. Lõugad siis "Kümme!" ja kõik teevad järgmised kümme tõmmet täie jõuga," selgitab ta.

Raja sekundeerib: "See mõjub moraalile väga hästi. Samuti on see strateegiline – keegi ründab kõrvalt, aga sina lööd rünnaku tagasi ja jäämegi ette, kuigi olime kustumas." "Ropendama me ei kipu, sest sõudmine on siiski härrasmeeste spordiala! Vahepeal ütlen kurat, kui ma lähen eriti närvi," räägib Taimsoo.