Reidi tee eskiisFoto: Katrin Lust
Blogid
4. mai 2016, 10:54

Katrin Lust | Inimesed, kes te olete Reidi tee vastu! Kas te ise ka aru saate, mille vastu te olete? (52)

Pühapäeval tulin töölt ja mõtlesin pärastlõunal natuke linna vahel jalutada. Tavaliselt lähen ilusa ilma puhul kas Kadriorgu või mere äärde.

Kes Tallinnaga on tuttav teab, et jalgsi on näiteks vanalinnast Kadrioru poole üsna tülikas minna. Kõige otsem tee mere või Kadrioru poole on läbi Narva mnt või siis läbi Gonsiori või Tuukri tänava. Oluline on mainida, et kõik need tänavad on tiheda liiklusega magistraalid, kus jalakäijale on vähe mõeldud. Ka autoga sõites on need tänavad minu jaoks täielik peavalu.

Mina valisin pühapäeval Kadriorgu jalutamiseks Narva mnt ja kui olin jõudnud Jõe tänava nurgale (kus asub ka Delfi ja Õhtulehe peakontor) läkastasin autode heitgaaside käes. Lugesin valgusfoori taga seistes kokku Narva mnt neli sõidurida ühele poole ja teisele poole kaks. Kusjuures kõik need read olid pühapäeva pärastlõunal autosid täis. Kohutav müra ja sagimine.

Liikudes Narva mnt edasi Kadrioru poole liitusid nüüd ka suured kauba ja veoautod, mis läbi Kadrioru sadamasse sõidavad. Russalka poole liikudes suurenes liiklus veelgi. Kitsal kõnniteel jalutades sõitsid mööda suured autod, väiksed autod, bussid ja trammid. Selline tunne oli nagu ma oleksin sattunud mingi kiirtee äärde, mitte ei liikunud enam linnas.

Jõudes Russalka juurde (mille ees tuntud inimesed paar nädalat tagasi Reidi tee ehituse vastu meelt avaldasid) mõtlesin, kas need inimesed ise ka aru saavad, mille vastu nad protesteerivad. Reidi tee on minu meelest üks oluline areng, mis teeks Tallinna südalinna rahulikumaks ja nauditavamaks.

Reidi tee hakkab kulgema tõepoolest osaliselt mere äärest, kuid seda ainult osaliselt ja väikese lõiguna.

Pirita tee vastu ei protesteeri täna ju keegi. Mere ääres on lai riba jalakäijatele ja samuti on autodel piisavalt ruumi. Miks siis ei võiks sadamast tulevad suured autod kasutada ka seda mere äärset lõiku.

Tuuli Roosma seisab rohelise linna eest, aga mulle tundub, et Reidi teega võidame me rohelust juurde. Kogu mere äärne park tuleks palju paremini kasutusse, kui Narva mnt muutuks Russalkast kuni Viru väljakuni rahulikuks sisetänavaks.

Teelõik, mis asub Russalkast kuni Tuukri tänavani (moodne Künnapu projekteeritud Metodisti kirik nurgal) on täna liikluses täiesti rikutud ja jalakäijatel ei ole seal mitte midagi teha. Samas on tegu väga kauni Kadrioruliku tänavaga.

Mida ma kõige sellega öelda tahan? Sisuliselt on Reidi tee Pirita tee pikendus, kuni Tivoli krundini.

Pirita tee sellisel kujul nagu me seda täna teame on ju samuti ehitatud 1980nda aasta Olümpia regatiks.

Seejärel hakkab Reidi tee kulgema, kuni Jõe tänava ristmikuni ehk läbi tänast tühermaad. Praegu asuvad seal peamiselt vanad laohooned jne.

Reidi tee tulekuga tekib olukord, kus Tallinna üks peatänavaid muutub ka jalakäijatele läbitavaks. Täpselt niimoodi suleti aastaid tagasi Londonis autodele Ofxordi tänav, mis on meie Narva mnt võrreldav. Oxfordi tänav jookseb läbi Londoni kesklinna ja on üks olulisemaid peatänavaid. Täna on seal poodidega ääristatud tänav jalakäijatele ja turistile nauditav. Londoni linna eesmärk oli vähendada autode liiklust ja teha sellega linn rohelisemaks ja mugavamaks jalakäijale.

Fakt on see, et Londoniga pole Tallinnat mõtet võrrelda ja Narva mnt ei saa autodele sulgeda. Küll aga kõik see läbiv liiklus saaks olla suunatud kanalisse, mis ei sõida enam läbi kesklinna.