Ott Tänak 2015. aasta Monte Carlo rallil. Kuu ja kahe päeva pärast läheb lukku järgmise aasta võistluse stardinimekiri.Foto: AFP/Scanpix
Spordiblogi
14. november 2016, 04:00

Viljar Voog | Tänakust ja Trumpist (1)

Ott Tänak muudkui testib M-Sporti tuleva aasta Ford Fiesta RS WRC rallimasinat, ent uudist tema tuleviku kohta ei tule ega tule. Iseenesest on hinges selles osas teatav rahu: uues autos veedetud tunnid, lisaks omal käel nähtud Otist hõõguv rahulolu annab selgelt märku, et allkirjad on paberil ja meie mehe karjääri edasine jätk kindel.

Umbes samamoodi olen ma üpris kindel, et Donald Trumpi valimine USA presidendiks ei too kaasa ülemaailmselt kriisi, mille tagajärg on NATO nõrgenemine ja Kirde-Euroopa julgeolekuolukorra kardinaalne halvenemine. Ilmselt hoiavad jänkide seadusandjad temperamentse riigijuhi kontrolli all ja midagi dramaatilist teha ei luba.

Pange tähele tingivat kõneviisi. Kõhutunne on tore, teadjate inimeste poolt poolkindlalt kõrvu sosistatud väited veel paremad, aga lõpuks pole ju midagi selget, kuniks lepingud on tulnud avalikuks. Trumpi puhul tähendab see nelja-aastast igaks-juhuks küüntesöömist nii KaPos, Teabeametis kui paljudes Eestimaa kodudes.

Tänaku puhul saabub selgus õnneks hiljemalt detsembri keskpaigaks. Komapäeval läheb lahti 2017. aasta esimese MM-etapi ehk Monte-Carlo rallil osalejate registreerimine. Stardinimekiri lüüakse lukku täpselt kuu hiljem ehk 16. detsembril ja selleks ajaks peab olema kõik tipp-pilootidesse puutuv selge. Ja Tänaku tänavu näidatud kiirus on andnud selge märguande, et tema koht on tippude hulgas.

Vast iga rallisõber teab, miks Tänaku M-Sporti põhimeeskonda taaskinnitamine on viibinud – Volkswageni otsus MM-sarjast selle hooaja lõppedes täielikult eemale tõmbuda raputas rallimaailma korralikult ja jättis sõitjateturule vabaks kolm tähte, kelle allkirja ümber nüüd trall käib. Selle liigutuse taga on omakorda Saksa autofirma omaenda valskus, kui valetati oma tänavasõiduautode keskkonnasõbralikkuse kohta ning tõe ilmsiks tulles kaotati ulmelisena näivad 17 miljardit(!) eurot.

Maailma autospordimeedia on pärast VW ralliprogrammi lõpetamist kalkuleerinud erinevate numbritega, ent isegi kõige kulukamate prognooside kohaselt kulutab rallimeeskond ühe hooajaga ca 50 miljonit eurot. Kes matemaatikas väga kodus ei ole, siis summa moodustab kontserni kahjudest 0,3 protsenti. Kaardimängusõpradele: see on väiksem, kui tõenäosus, et viiekaardipokkeris jagataks kohe kätte rida.

Konteksti asetatuna jaburalt väike summa, ent rallimeeskonnalt löödi demonstratiivselt jalad alt, et firmajuhtidele näidata: näete, hoiame kuidagigi kokku. Ehk oleme tagasi Trumpi presidendiks valimise juures: kahest kehvast variandist valiti halvem. Soome rallilegend Marcus Grönholm veetis 2017. VW Polo masinas päevi ja päevi, et sellest saaks samasugune ralliradade valitseja kui tänavuse hooajaga hingusele minev auto, ent nüüd jääb suured uuendused läbinud elajas kuhugi autofirma nimetusse hiidlattu tolmu koguma. Juba see mõte võiks rallisõbrale pisara silma tuua.

Lõppkokkuvõttes pole aga halba ilma heata. Kui uskuda välismaa portaale, näib üha tõenäolisem, et neljakordne maailmameister Sebastien Ogier valib oma järgmiseks töökohaks Citroeni ees M-Sporti. Kõigi eelduste kohaselt on prantslane seega tuleval hooajal Tänaku meeskonnakaaslane ja mis saaks olla meie esisõitja oskuste hindamiseks õigem lakmuspaber kui võitlus võrdsel masinal kihutava tiitlikaitsjaga.