ALISTATUD: Keeruline Monte Carlo ralli lõppes Ott Tänakule kolmanda kohaga.Foto: M-Sport/@World
WRC
23. jaanuar 2017, 04:00

Ott Tänak näitas Monte Carlo kolmanda kohaga, et tänavu on temalt oodata rallivõite! (3)

Markko Märtin 2004, Ott Tänak 2016 – Eesti rallimehed, kes on Monte Carlos kerkinud poodiumile. Järgmisel tosinal MM-etapil saab Tänakult oodata aga veelgi suuremaid tegusid.

Ralliaasta 2017 algas šokiga. Monte Carlo ralli esimesel kiiruskatsel hukkus traagiliselt vales kohas võistlust jälginud hispaanlasest hobifotograaf, kes sai löögi Hayden Paddoni Hyundai võistlusmasinalt. Midagi sellist ei taha keegi enam ralliradadel näha.

Kõike muud, mida pakkus hooaja esimene MM-ralli, võiks aga edaspidi nautida veel ja veel! Tänavuse hooaja eel toimunud vangerdused: nullist üles ehitatud võimsamad võistlusmasinad, ainuvalitseja Volkswageni tagasitõmbumine, Toyota pikalt ja Citroeni lühikeselt võistluspausilt naasmine – pakkusid kohe avaetapist saati nõnda ohtralt draamat, et kõike on keeruline kirjagi panna.

M-Sport vs Hyundai

Vast kõige tulisemalt oli Monte Carlo ralli eel rallifännidel üle maailma huulil küsimus, kes neljast tiimist – lisaks eelmainituile veel Hyundai ning M-Sport – on valmis ehitanud kiireima võistlusmasina. Vastust pole tänaseni – Thierry Neuville võitis Hyundai roolis küll omapäi enim kiiruskatseid, kuus, ent M-Sporti sõitjatekolmik Tänak, Sebastien Ogier ning Elfyn Evans olid kokku väledaimad seitsmel.

Kaua tehtud kaunikene! Ogieri võit oli M-Sporti esimene pärast 2012. aasta Walesi rallit. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Lisaks ei näidanud oma tegelikku kiirust kindlasti ka Citroen. Prantsuse meeskonna esisõitja Kris Meeke lõhkus reedel sõiduvea tõttu oma C3 WRC vedrustuse, kaotas laupäeval mehaanilise rikke tõttu ühel katsel 25 minutit ning lõpuks langes ülesõidul teenindusalast Monacosse kaasteelise rammimise ohvriks, mistõttu tuli lõplikult katkestada.

Ainsana sai täiesti selgeks, et esimest korda sel sajandil võistlusradadel nähtud Toyota rallitiim pole Tommi Mäkineni juhtimisel arendustööl leiba luuse lasknud ning kardetud mahajäämust konkurentidele sisuliselt pole. Tõendiks sellest sobib Jari-Matti Latvala lõpuks saavutatud teine koht.

Tõele au andes pidanuks Latvala tegelikult saama neljanda kohta. Ralli võitu väärinuks enim uhke esituse teinud Neuville, kes langes aga tuntud mootorisporditõdemuse „esimesena lõpetamiseks peab esmalt lõpetama“ ohvriks. Laupäevasel viimasel katsel sõitis teel välja ja kaotas masinat parandades üle poole tunni. "See juhtus üsna aeglases vasakkurvis – gaasi vajutades läks pära käest ja ma sõitsin millelegi otsa. Ma ei teagi millele," nentis mees nukralt.

See tõstis ralli liidriks tiitlikaitsja ja Monte Carlo ralli viimase kolme aasta võitja Ogieri. Prantslase kohanemine oma uue Ford Fiesta võistlusautoga ei läinud küll kõige paremini, kui reedel kulus 40 sekundit kraavist väljasaamisele, ent edasi oli mees oma tuntud headuses. Katse-katselt said erinevad konkurendid talle küll vastu, ent suures plaanis mitte.

Tänaku haige auto

Ogieri edu kindlalt ja kiirelt liikunud Tänaku ees oli viimasele päevale vastu minnes 47 sekundit. Eestlase selja taga oli omakorda pooleteise minuti suurune vahe Latvalani. Turvalisest edust oli jutt aga kaugel, sest pühapäevasest neljast katsest esimesel andis ta sellest vaid 5,5 kilomeetriga käest 10 sekundit. Ralliraadiole tõdes saarlane üle koledalt põriseva mootori müra raskelt: "Mul on ainult kaks töötavat silindrit!"

Koos kaardilugeja Martin Järveojaga üritati palehigis Fordi jõuallikat parandada, võeti järgmisele katsele hilinemise tõttu ka 50 trahvisekundit, ent Fiesta tervist see ei turgutanud. Latvala läks Tänakust päeva teise katse tulemusel mööda ja kuigi kolmas jäeti korraldustele mittealluvate pealtvaatajate tõttu ära, näis viimase katse eel enam kui tõenäoline, et Eesti esiekipaaž langeb poodiumilt sootuks viiendaks. Vahe jälitajate Dani Sordo ja Craig Breeniga oli vastavalt 46,6 ja 48,8 sekundit. Viimasel läbimisel oli Tänak olnud mõlemast mehest selsamal teel enam kui minut aeglasem.

KATSUMUS: Esimest korda WRC autoga MM-rallil sõitnud Martin Järveoja (parmal) sai koos Tänakuga proovida ka mehaanikuametit. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Järgnev läheb aga Eesti rallifolkloori. Viimane katse viis sõitjad üle Monte Carlo ralli kuulsaima tipu, Col de Turini, ning kahte läbimist lahutanud kaks tundi muutsid ilma Alpides kardinaalselt. Päikesepaiste asemel ootas rallimehi lumesadu, mis Tänakule sobis: keegi tema lähikonkurentidest polnud kaasa võtnud naastrehve ehk libedal teel tuli veereda teokiirusel – nagu temagi oma kahesilindrilise Fiestaga.

Kütuseaurudel Monacosse

Veel viimases vaheajapunktis olid Eesti rallifännide närvid viimseni pingul, sest Tänaku virtuaalne eduseis Sordo ees oli kahanenud kõigest kuuele sekundile. Kui saarlane uhke külglibisemisega oma haige auto üle finišijoone vedas, näitas stopper uskumatut tulemust – pooltöötava mootoriga ja terve nädalavahetuse oma suva järgi käike vahetanud masinaga suutis Tänak lumistel mägiteedel olla lõpukilomeetritel Sordost 30(!) sekundit kiirem. Enne kui Tänak katse finišis kommentaare jagada sai, pigistas ta ninajuurel pisarakanalid kinni…

Sellega eestlaste draama veel ei piirdunud, sest kangelasliku pingutuse tulemusel oli Fiesta bensiinipaak peaaegu tilgatumaks pigistatud. Õnneks viis tee tagasi Monacosse allamäge ja Tänak sai mootori välja lülitada ja kasutada gravitatsioonijõudu. "On oivaline siin olla. Vahepeal me ei teadnud, kas jõuame kohale, aga ilmselgelt on meie mootor väga tugev ja vähemalt lisas see viimasele päevale vürtsi," ohkas Tänak võistluse kokkuvõtteks.

"Ma pean tänama ja õnnitlema mu kaardilugejat Martinit, sest see oli üks raskemaid Monte Carlo rallisid, mida ma eales kogenud ja ta sai suurepäraselt oma tööga hakkama. Seetõttu sain mina oma tööle keskenduda ja ma ootan huviga, mida me koos suudame järgmistel etappidel korda saata," kiitis saarlane ka esmakordselt MM-rallil tema kõrval istunud Järveoja.

Et M-Sporti ehitatud Fiesta on ilmselgelt väle masin ning Tänakki selle roolis oma kiirust juba tõestanud, tasub järgmisele 12 tänavusele MM-etapile ette vaadata lootusrikkalt. Kuigi tehnikaspordis pole miskit kindlat, näib tõenäoline, et mullu Poolas rehvipurunemise tõttu esikohata jäänud Tänak saab tänavu kirja oma esimese võidu MM-sarjas. Küsimus on vaid, millal see tuleb – kas äkki juba kahe ja poole nädala pärast Rootsis? Ning kui kõrgele suudab eestlane hooaja kokkuvõttes kerkida – Eesti rekord on Markko Märtini nimel, kes lõpetas 2004. aasta MM-sarja kolmanda mehena. Vastuseid andis Monte Carlo nii mitmeid, ent püstitas ka uusi, õnneks positiivseid küsimusi.