ESIMESTE SEAS: Ott Tänak on oma karjääris jõudnud juba nii kaugele, et peab arvestama eduga kaasnevate ebamugavustega nagu konkurentidele tee puhastamine.Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
WRC
13. veebruar 2017, 04:00

MM-sarja kolmandast mehest Ott Tänakust on saanud (õnneks) teepuhastaja! (5)

Rootsi rallil saadud teine koht on Ott Tänakule ja Martin Järveojale teiseks järjestikkuseks poodiumile astumiseks ning pole põhjust arvata, et märtsis Mehhikos ei tee mehed kaabutrikki.

Eesti parim rallisõitja Tänak on viimastel aastatel intervjuudes ohtralt korranud sõna "kogemused". 2012 WRC sarjas debüüdi teinud saarlane toonast hooaega oma karjääri osaks sama hästi kui ei arvesta, sest sellele järgnes kohe vaheaasta. Õige teadmiste hankimine hakkas peale alles 2015, kui mees M-Sporti põhitiimi ennistati ja jätkus mullu Dmacki meeskonnas. "Sel aastal juba teadsin, kuhu lähen, ja tundsin autot. Okei, rehvid olid uued, aga kogemust oli hooaja jagu rohkem ja sellevõrra ka enesekindlust," nentis mees Õhtulehele Walesi rallil.

Tänavusel Rootsi rallil sai Tänak lõpuks kätte ühe kogemuse, mis tal seni pagasist veel puudus – kuidas on olla konkurentidele teepuhastaja roolis. Tiimikaaslasest neljakordne maailmameister Sebastien Ogier on juba aastaid seda kogenud – kohe hooaja algus tõuseb ta MMi üldtabelis liidriks ja peab igal etapil olema luud, kes teistele sõidujälje lumest või tolmust puhtaks pühib. Tänaku aastad on aga alati alanud kasina tulemusega Montes – vastavalt 8., 18. ja 7. koht – ja et edaspidigi pole asja MM-tabeli tippu olnud, on ta alati nautinud Ogieri-suguste sõitjate nähtud vaeva.

Mitte enam! Nüüd on Tänak ise Ogieri-sugune sõitja – ralliäss, kes võib igal etapil võidelda poodiumikoha, isegi võidu nimel! Monte Carlo ralli kolmandale koha järel ronis meie mees Rootsis ühe poodiumiastme võrra kõrgemale! Sealjuures lahutas teda viimase võistluspäeva hommikul liider Jari-Matti Latvalast vaid 3,8 sekundit.

Oivaline laupäev

Nõnda kõrgele kergitas Tänaku laupäevane superesitus. Olles reedese päeva kulutanud teepuhastamise õppimisele, vajutas meie mees pärast stardijärjekorra ümberkorraldusi ja sellega kaasnenud soodsamat lähtekohta gaasi põhja ning võitis hommikul kolm kiiruskatset jutti. Meie mehe kiirus ralli pikimal, 31,6-kilomeetrisel Knoni katsel oli lausa nii hirmuäratavalt hea, et korraldajad pidasid nõu Rahvusvahelise Autoliiduga FIA ning otsustasid turvakaalutlustel katse kordusläbimise ära jätta.

Oleks-poleks, aga kes teab milline võinuks ralli lõppseis olla, kui Tänaku tinasaapaga jalg sellel katsel teistkordselt pedaali tallata saanuks…

Oma osa mängis Tänaku katsevõitudes ka Latvala liigne ettevaatlikus –Toyota soomlasest esipiloot läks laupäeval rajale kahe varurehviga ning lisakaal viis ta masina balansist välja. Õhtul viskas ta ühe lisaratta välja ja pani Tänaku ponnistusele pisikese piduri.

Neuville’i prohmakas

Tegelikult pidasid kaks soomeugrilast lahingut sootuks teisele kohale, sest ralli suveräänne liider oli Thierry Neuville. Ka Monte mägiteedel oli belglane olnud pidurdamatu, enne kui laupäevasel viimasel katsel eksis ja kõrge koha konkurentsist pudenes. Rootsis tabas teda, nagu WRC sarja koduleht selle sõnamänguga nimetas, Deja Neu. Laupäeva lõpetas ülilühike kihutamine Karlstadi paarisrajal – üldseisu arvestades pidanuks olema tegu tähtsusetu šõuesitusega, sest nagu ütleb klišee: "rallit võita sellisel katsel ei saa, kaotada aga küll".

Neuville langes selle viimase lõksu – belglane keeras vasakkurvi liiga vara sisse, tabas betoonplokki ja vasak esiratas ei olnud enam ülejäänud masinaga ühenduses – katkestamine oli paratamatu. Teist rallit järjest mängis Neuville lolli vea tõttu maha oma esikohašansi.

Lõivu lõikas Latvala, ent hammas oli verel Tänakul ning Ogierilgi, kes jäi kolmandana tiimikaaslasest maha 12,8 sekundit. Prantslane pudenes heitlusest pühapäeva esimesel katsel – piruett kukutas ta Tänakust poole minuti kaugusele. Eestlane näitas kaks korda katsefinišis hetke parimat aega, aga mõlemal korral näitas paar minutit hiljem startinud Latvala ulmelist minekut ja edestas meie meest veel käputäie sekunditega.

Viimaseks katseks, lisapunkte andvaks Power Stage’iks, oli pinge seega maas. Ja selles olukorras tegi Tänak oma ralli esimese eksimuse – suretas auto ristmikul välja ning sinna kadusid väärtuslikud sekundid. Mitte üldarvestust silmas pidades, aga just lisapunkte – katse võit ja viis silma kuulusid Latvalale, teine koht ja neli Ogierile. Tänak-Järveojale jäid seitsmenda aja eest tühjad pihud.

Seetõttu ongi MM-üldtabelis Latvala hetkel 48 punktiga liider, Ogier 44 silmaga teine ja Tänak vaatamata kahele järjestikkusele poodiumikohale vaid 33-ga kolmas. Eks ülejäänud hooaeg näitab, kui valusad need võitmata jäänud punktid olid.

Küll aga võib juba esimese kahe ralli pealt väita, et Tänak mängib tänavu kaasa kõige kõrgemas mängus. "Kogesin esimest korda eessõitjana teistele tee puhastamist ja ma ei aimanudki, kui keeruline Sebi töö on olnud. Nüüd võin öelda, et see on väga raske!" nentis Tänak reede õhtul. Harju ära, Ott, sest edaspidi saad sa seda (õnneks) palju kogeda! Järgmine kord 9.-12. märtsini Mehhikos.