TULEVIKUS Reo silla juures peab tulevikus enne veeni jõudmist matkama kas läbi metsa või keset maanteeliiklust. Foto: Aldo Luud
Eesti uudised
19. veebruar 2017, 10:56

Maanteeamet ajas kanuumatkade korraldajad vihale (46)

Kui maanteeamet remondib Põlvast Värskasse suunduva maantee, siis kaob üks peamisi kohti, kust kanuudega Võhandu jõele minna. Kannumatkade alustamise ja lõpetamise kohti napib juba niigi ning veel ühe kadumine ei tähenda piirkonna turismiärile midagi head.

"Tavapäraselt on seal matka lõpp ja tuleb paadid treileri peale kanda, praegu saab autoga sõita peaaegu jõe kaldale, kuid edaspidi kindlasti mitte," ütles Põlvamaa Arenduskeskuse juhataja Hegri Narusk. "Pärast maantee uuendamist on kaks võimalust – kas tassida paadid pool kilomeetrit läbi metsa või turnida kraavikaldast üles ja paat turjal sada meetrit mööda sõiduteed. See on tiheda liiklusega maantee, mööda seda liiguvad rekkad Venemaale ja tagasi." Kohalikud said asjast aimu siis, kui ringlema hakkas ehitusprojekt. Põlvamaa Arenduskeskus esitas matkakorraldajate nimel Maanteeametile parandusettepanekud – silla lähistel võiks teeperv olla laiem, mis laseks matkajatel kanuudega autoni jõuda ilma sõiduteele minemata. Sama küsimuse esitas Maanteeametile ka Veriora vallavalitsus, kuid pole samuti vastust saanud ja ei ole tee-ehitusele veel kooskõlastust andnud.

"Me ei nõudnud kogu projekti ümbertegemist, ei mingit asfalteeritud parklat ega treppi jõekaldani, lihtsalt laiemat teeperve," ütles Narusk. "Aga kahjuks meie ettepanekuid ei arvestata ja keeldumist pole ka põhjendatud."

Maanteeamet ei tagane

"Rekonstrueerimise eesmärk on sõidumugavuse ja liiklusohutuse tagamine," teatas Maanteeameti Lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janari Taal. "Liiklusohutuse tagamiseks maantee äärde parkimiskohta ei rajata ja eraldi parkla rajamine väljaspool teemaad ei ole antud projekti eesmärgiks ega Maanteeameti ülesandeks."

Taal sõnas, et omavalitsused ja puudutatud isikud said asjast aimu juba projekteerimise ajal. Arvamust küsiti ka Veriora vallavalitsuselt, kust tuli ettepanek planeerida Reo silla lähedusse paadimatkajate autodele laiema teepeenra. Maanteeamet ei nõustunud parkimise tarbeks laienduse projekteerimisega, sest sild on maanteelõigu kõige kitsam ja ohtlikum koht ja selles kohas parkimine ja sõiduautost väljumine on liiklusohtlik.

 "Vastavalt ehitusseadustikule on Veriora vallal kui kooskõlastaja pädevuses ehitusloa andja tähelepanu juhtida seadusest tulenevatele kohustustele või keeldudele. Antud juhul sellised kohustused ja keelud puuduvad ja Veriora vallavalitsuse tingimuslik kooskõlastus ei ole Maanteeametile siduv," sõnas Taal.  Maanteeameti pressiesindaja Ursula Nõu jätab taganemistee veel avatuks, sest lähemate päevade jooksul peaks aset leidma maanteeameti ja Põlva kandi turismiettevõtjate kohtumine – ikka selsamal Reo silla teemal.

Jõgede äärde enam ei pääse

Matkakorraldajatel on häda juba tõsine, sest jõele mineku kohti on väga väheks jäänud. Kaldaäärsed krundid on aastate jooksul saanud omanikud ja loomulikult ei soovi nad enda maa peale suuri rahvamatku, sest suvel käiakse kanuudega sõitmas pea iga päev ja suurte seltskondadega. Naruski sõnul on seda enam vaja, et avalikud juurepääsud jõgedele jääksid. Narusk on kindel, et matkade korraldajaid sellest kohast välja süües liiklusohutus ei parane. "Isegi kui firmad löövad käega, siis omal käel seiklejad jäävad kindlasti, Võhandu jõgi on seda väärt. Nemad hakkavad ikka silla lähistel paatidega ukerdama," selgitas Narusk.

Igal aastal sõidab erinevatel veesõidukitel Reo silla alt läbi vähemalt 5000 inimest. Ühe suurima etendusena on tuntud mitmesaja paatkonnaga Võhandu maraton ja ettevõetud maantee uuendamine võib selle korraldamisse teha suured korrektiivid. Nüüd on Narusk löönud mesti Põlva maavanemaga, viimane soovib kohtumist Maanteeameti juhiga. Naruski sõnul on nad maavanemaga ühte meelt, et riigiasutused peavad oma asju korraldades nägema avaramat pilti. Ohutu liiklus ja looduse kaitsmine on väga olulised, aga kohalikud inimesed peavad ka oma elu elama, võtab Narusk teema kokku.