Foto: Teet Malsroos
Repliik
21. veebruar 2017, 17:29

Küsimus | Mitu jänest hakkab mupole vastu? (16)

Kui palju on Tallinnas olnud juhtumeid, kus ühistranspordis sõiduõiguseta reisija keeldub sõidukist väljumast või muutub munitsipaalpolitsei ametniku vastu agressiivseks?

Aivar Toompere, Tallinna munitsipaalpolitsei ameti juhataja: Juhtumeid, kus sõiduõiguseta reisija keeldub sõidukist väljumast, võib olla keskmiselt 1-2 korda vahetuses. On päevi, kui kõik väljuvad ühistranspordist, ja ka päevi, kui neid on rohkem, kuid keskmine jääb 1-2 juhtumi piiresse.

Otsest agressiivsust ehk rünnakuid ametniku vastu on tunduvalt vähem, kuid ka neid esineb. Tavaliselt juhtub see siis, kui ametnike sisenemisel ühistransporti püüab sõiduõiguseta isik jõuga transpordist väljuda. Selliseid vahejuhtumeid eraldi ei fikseerita, kuid tõsisem õnnetus meie ametnikuga juhtus eelmise aasta kevadel, kui ühistranspordist jõuga väljuv reisija lükkas meie ametniku tänavale, mistõttu murdus põlveliiges. Meil ei ole õigust inimesele kätt külge panna, seega tõugatakse ametnik lihtsalt eemale ja jalutatakse või joostakse minema.

Õhtuleht: Miks ei pakuta sõiduõiguseta reisijatele esmalt võimalust osta kallim pilet?

Aivar Toompere: Oleme võimaldanud ka üksikutel kordadel isikutel pilet soetada, kuid tavaliselt see ei vii kuhugi, sest neil kas puudub raha üldse või on siis kaasas suured kupüürid, mida bussijuht vahetada ei saa. Selline piletite müük häiriks ka bussijuhtide tööd ja graafikus püsimist ning looks karistamatuse tunde – kui jään vahele, siis ostan pileti, ja kui mitte, siis sõidan rõõmsalt jänest.

Samas juhime tähelepanu, et ühistranspordi kasutamisel on reisija kohustus oma pilet või kaart valideerida. Seda mitte tehes on seadusandja näinud ette vastava karistuse.