UUS ELU: Ära müüdud St.Ola sai nimeks Medmar Giulia ja siirdub peagi Itaaliasse. ErakoguFoto: Erakogu
Eesti uudised
23. mai 2017, 17:58

Kas riik laseb arestida ka Hiiumaa? (9)

Vjatšeslav Leedo laevandusäri riismed ehk alus St. Ola müüdi Itaaliasse ainult sel tingimusel, et omanik pani riigifirma Saarte Liinid kasuks panka rohkem kui poole võlasumma suuruse deposiidi. Kas riik laseb kohtul arestida ka Hiiumaa?

Seni Rohuküla sadamas seisnud St. Ola tõi juba ligi aasta nii sadamale kui omanikule ainult kulu, sest laeva käitanud Väinamere Liinid oli sadamatasude maksmisest loobunud.

Pärnu maakohus arestis St. Ola mullu 30. detsembril, kui sadamatasude võlg riigile kuuluvale äriühingule AS Saarte Liinid, oli kasvanud 900 000 eurole, millele lisandusid veel kopsakad viivised.

Saarte Liinide juhataja Villu Vatsfeld ütles, et Leedo ettevõtte pole tasunud sellest võlast tänaseni sentigi, kuid riigifirma andis siiski nõusoleku laev aresti alt vabastada, kui Leedo kannab panka riigifirma nõuete katteks priske deposiidi.

 „Meie andmetel on Leedo firma kandnud meie põhinõude katteks panka summa, mis on suurem kui pool nende võlast,“ märkis Vatsfeld. „See on küll kaugel kogusummast, kuid kuna sadamas seisev laev toob meile ainult kahju, otsustasime lubada laeva nendel tingimustel müüa. See deposiit ei tähenda muidugi veel, et saaksime selle kätte, enne tuleb Leedoga kohut käia.“

Kui palju Leedole kuulunud St Ola, praegu juba uue nime saanud Medmar Giulia, tegelikult väärt on? Ühe laevandusasjatundja sõnul selline alus palju üle miljoni euro ei maksaks. „Ma pakuks, et ta sai selle eest kokku ehk 1-1,2 miljonit, mitte rohkem,“ pakkus Õhtulehe allikas. Nii et hea tahtmise korral saanuks Leedo müügisummast sadamavõlad makstud.

Vatsfeldi sõnul tekitasid Väinamere Liinid võlgnevuse lepinguperioodi lõpus viimase 4-5 kuuga. Selleks ajaks oli Leedo ligi kümme aastat arved ära maksnud, kuigi ka varem oli tõuse ja mõõnu – vahel tekkisid praegusest väiksemad võlgnevused, kuid need klaariti ära.

Riik võib lasta arestida Hiiumaa

Üheks põhjuseks, miks St Ola arestiti, on see, et Väinamere Liinidel on äriregistri andmetel rohkem kohustusi kui vara. Selle üheks põhjuseks on kindlasti ka Leedo poolt tehtud vangerdus, kus ta pani kõik oma laevad - St Ola, Kõrgelaiu ja Harilaiu - erinevatesse äriühingutesse, mis viisid siiski läbi kuue-seitsme erineva äriühingu ikkagi Leedole kuuluvasse Holostovi Kinnisvarasse.

Nüüdseks on kõik nimetatud laevad müüdud, kogu impeeriumist on alles vaid parvlaev Hiiumaa, mis on renditud kuni 1. oktoobrini 6,4 miljoni euro eest riigifirmale TS laevad.

Vatsfeld kinnitab, et AS Saarte Liinid kavatseb Leedo käest võla igal juhul kätte saada. Kuna Leedo ise ei ole maksnud, tuleb käia nii kaua kohut, kuna kohus otsustab, kui palju Leedo firmad riigile võlgnevad ja raha neilt välja mõistab.

Vatsfeld lubab, et kui võlga ei laeku ja sügiseks asjale lahendust pole, teeb Saarte Liinid kohtule avalduse arestida ka Leedo osalusega ainsa laeva Hiiumaa. Praegu on sellest hoidutud, sest alust on vaja käitada riigil, mis maksab selle eest niigi Leedole soolast hinda.