EI TAHA HOTELLI: Paljud reisijad eelistasid hotellivoodile Heathrow’ 5. terminali põrandat.Foto: AFP / Scanpix
Maailm
29. mai 2017, 04:00

Arvutisüsteemirike jättis lennukid nukralt maale seisma (2)

British Airways vajab kümneid miljoneid naelu, et maksta kahjutasu lennureisijatele, kes ei pääsenud laupäeval Heathrow’ ja Gatwicki lennujaamas lennule. Kolmandik lende jäi veel eilegi ära, kuigi arvutisüsteeme tabanud rike õnnestus väidetavalt kõrvaldada.

BBC andmeil pidi eile hommikul Heathrow’ ja Gatwicki lennujaamast õhku tõusma 91 Bristish Airwaysi lendu, kuid startis vaid 61. Lennujaamu uputasid tuhanded seal lõksu jäänud kohvrid, mille omanikel keelati neile järele minna, lubades need pikkamööda kulleritega kodudesse ära tuua. Ekspertide ligikaudsel hinnangul läheb tekkinud segadus lennufirmale maksma kuni 150 miljonit naela. Olukorda halvendas seegi, et inglastel algasid pikad pühad ja paljud kiirustasid välisriikidesse puhkama. Daily Telegraph nimetas juhtunut katastroofiks.

Ametiühingute teatel on see alates läinud aasta juulist juba kolmas kord, kui arvutisüsteemid on pärast seda üles öelnud, kui hakati nende haldamisteenust väljast sisse ostma. Eelmised ei kestnud siiski nii kaua kui sel nädalalõpul. Kuivõrd samas süsteemis oli ka British Airwaysi klienditeenindus- ja telefonivõrk, ei suudetud reisijaid piisavalt informeerida. Samuti olid Bristish Airwaysi kliendid kojujõudmisega hädas Belfastis, Roomas, Lissabonis, Prahas, Malagal, Ühendriikide lennujaamades jm. Olukorda halvendas seegi, et kui mõni lennuk jõudiski Heathrow’le, siis olid startimata jäänud lennukid ummistanud kõik terminaliväravad. Lennufirma töötajatel olid käed-jalad tööd täis: nad otsisid jätkulendudelt maha jäänud inimestele hotellikohti ja jagasid toidutalonge.

Lennufirma juhtkonna kinnitusel polnud arvutisüsteemi streikimises süüdi küberrünnak, vaid pigem elektrikatkestus, mis segas ka seadmete kiiret taaskäivitamist. Euroopa Liidu reeglid nõuavad, et lennufirma peab hüvitama reisijatele, kelle kuni 1500kilomeetrine lend hilineb rohkem kui kolm tundi, 250 eurot ja neile, kelle lennu pikkus on 1500 kuni 3500 kilomeetrit, 400 eurot. Pikkadel lendudel tõuseb rohkem kui neljatunnise hilinemise eest makstav kompensatsioon 600 euroni, kirjutab Guardian. Kui hilinevat lendu tuleb oodata öö läbi, peab lennufirma enda kulul reisija hotelli paigutama, ja kui see hilineb üle kahe tunni, peab neid ka söötma ja jootma.