VÕIDUJOOKS AJAGA: lootus leida kadunud allveelaev kahaneb iga minutiga (3)
Argentina merevägi informeeris avalikkust diisel-elektrilise allveelaeva ARA San Juan kadumisest San Juani lahes reedel, 17. novembril. Viimane raadioühendus meeskonnaga oli 15. novembril. Meeskond teatas siis lühiühendusest allveelaeva pardal olevas patareisüsteemis, ütles esmaspäeval Argentina mereväe esindaja.
Side katkes eelmisel kolmapäeval
Pärast seda side katkes ja allveelaeva ning selle pardal oleva 44 mereväelase saatusest ei ole midagi teada.
Laupäeval andis lootust Argentina kaitseministeeriumi teade, et allveelaevalt üritati ilmselt satelliittelefoniga ühendust võtta. Kokku tabati laupäeva hommikul ja varasel pärastlõunal seitse signaali. Juba järgmisel päeval nenditi aga, et need signaalid ei tulnud siiski allveelaevalt.
Uut optimismi süstis esmaspäeval edastatud teade, et kaks Argentina sõjalaeva olid kajaloodi abil registreerinud helid, mis võisid pärineda allveelaevast. Täpsemalt arvati, et keegi peksis metallesemega vastu allveelaeva keret. Paraku osutus ka see uudis ekslikuks. Helisid uuriti spetsiaalse tarkvaraga ja selgus, et need ei pärine allveelaevast.
ARA San Juan jäi kadunuks Argentina rannikust umbes 400 kilomeetri kaugusel. Pärast Argentina mereväe abipalvet algas suur rahvusvaheline otsinguaktsioon, milles osalevad 16 laeva ja 10 lennukit. Tegemist on suurima mere- ja lennuväe operatsiooniga Lõuna-Atlandil pärast 1982. aastat, kui seal toimus Argentina ja Suurbritannia sõda Falklandi saarte pärast. Operatsioonis osalevad USA, Brasiilia ja Suurbritannia. Viimane saatis Falklandi saartelt otsingutele ühe laeva ja lennuki.
Halb ilm raskendab otsinguid
Otsingud on keskendunud 43 000 ruutkilomeetri suurusele alale. Võrdluseks: Eesti pindala on 45 339 ruutkilomeetrit. Otsinguid on raskendanud keerulised ilmaolud (tugev tuul ja kuni seitsme meetri kõrgused lained), kuid sünoptikud prognoosivad ilma paranemist. Otsingute kõrval valmistuvad päästjad ka võimalikuks sukeldumiseks ja meeskonna äratoomiseks ookeanipõhjast.
Allveelaevas on 44 meeskonnaliiget (43 meest ja üks naine). Hapnikku jätkub allveelaevas tavaoludes kuni seitsmeks ööpäevaks ning seetõttu näeb määrustik ette, et tavaoludes käib ARA San Juan iga kahe päeva järel veepinnal hapnikuvarusid täiendamas. Kas see ka pärast raadioühenduse katkemist on õnnestunud, ei tea otsijatest keegi. Radarid ei ole igatahes allveelaeva pinnal käimist fikseerinud. Seetõttu kardavad meeskonnaliikmete omaksed halvimat, sest hapnikuvarud võivad lõppeda juba kolmapäeval. Toiduvarudega on lood paremad. Neid jätkub vähemalt kaheks nädalaks.
65 meetrit pikk ja seitse meetrit lai diisel-elektriline allveelaev ASA San Juan on ehitatud Saksamaal Emdenis. Allveelaev võeti Argentinas teenistusse 1985. aastal. 2007. aastal algas ühes Argentina laevatehases ASA San Juani põhjalik remont, mis eelarvekärbete tõttu suudeti lõpetada alles 2014. aastal.
Kommentaarid