SUUR KÜSIMÄRK: Kas viiekordne maailmameister Sebastien Ogier jätkab M-Spordis või liitub Citroeni tehasetiimiga?Foto: Fotod: Robin Roots / Kollaaž: Mart Treial
WRC
19. september 2018, 16:22

TURUÜLEVAADE: kes millise ralliautoga järgmisel aastal kihutab?

Pühapäeva varahommikul algab ametlikult sügis. Rallimaailmas tähendab see traditsiooniliselt üht: aina enam koguvad tuure jutud, kes millise autoga järgmisel aastal kihutab. Õhtuleht aitab rallisõpradel kõlakate ja faktide virvarris orienteeruda.

Kui mingit üllatust ei juhtu, moodustavad WRC-sarja tulevalgi hooajal neli tiimi: Toyota, Hyundai, Citroen ja Fordiga sõitev M-Sport. Eeldatavasti tähendab see kokku 12 masinat, kuid mitut pilooti? Kas Hyundais jätkub autojagamispoliitika? Kuidas käitub Citroen, kes on tänavu pannud välja kord kaks, kord kolm jõuvankrit? Ja loomulikult tähtsaim lahtine ots, mis saab viiekordsest maailmameistrist Sebastien Ogier'st? Küsimusi on rohkem kui vastuseid, ent hakkame olukorda meeskonniti lahkama.

Toyota

Fakt on see, et Yarise roolis jätkab Ott Tänak (30), kes sõlmis tiimiga mullu kaheaastase lepingu. Niisiis, Eestimaal on tänavu rahu majas. Aga kes tallavad ülejäänud kahe Toyota pedaale? 

Ott Tänaku tulevik on selge, tema jätkab Toyotas. Foto: Robin Roots

Jari-Matti Latvala (33) mänedžer Timo Jouhki avaldas juba kuu aega tagasi Soome meediale, et Latvalal on uueks aastaks leping taskus. Meeskonda ta ei täpsustanud, kuid üpris kindlalt jätkab temagi Toyotas. Pealegi sai ta Türgi ralli järel Toyota autotööstuse presidendilt Akio Toyodalt hüva tiimitöö eest kiita. Jaapanlaste sümpaatiat Latvala vastu on rallitiimi boss Tommi Mäkinengi varem maininud.

Hoopis põnevamad jutud keerlevad kolmanda punavalge Yarise ümber. Soome rahvusringhääling kirjutas eile üpris kindlas kõneviisis, et Esapekka Lappi (27) siirdub Citroeni. Mäkinen naeris esiti need jutud välja, kuid lisas siis tõsisemalt rallit.fi-le, et nemad on Lappile oma pakkumise teinud ja ootavad soomlase vastust.

Samas märkis Mäkinen, et kui Lappi peakski Citroeni kasuks otsustama, siis neil probleemi ei teki. Telefon olevat punane. Avalikult on võimalike asendajatena läbi käinud Kris Meeke'i (39), kelle Citroen pärast Portugali avariid üle parda viskas, ja kogenematu soomlase Jari Huttuneni (24) nimi. Muide, Meeke'i seostati Toyotaga juba 2015. aasta lõpus, kui meeskond veel sarjas ei osalenudki.

Omaette teema on muidugi see, kuidas võiks toimida Meeke'i ja Tänaku partnerlus. Mäkinen: „Kris on sõitja, kes tahab hirmsasti võita, aga meil on juba üks selline sõitja olemas. Kuidas nad üheskoos hakkama saaksid? Ma ei usu, et see oleks väga suureks probleemiks, aga vaatame, mis saab.“

Hyundai

Liider on paigas. Ja muud mehed pigem kah. Belglane Thierry Neuville (30), kes kuulub Lõuna-Korea autotootja tehasetiimi aastast 2014, sõlmis hiljuti meeskonnaga kolmeaastase lepingu. Sellega sai Hyundai peaeesmärk täidetud.

Thierry Neuville jätkab veel kolm aastat Hyundais. Foto: Reuters/Scanpix

Kõiki rallisid hõlmav leping on taskus ka norralasel Andreas Mikkelsenil (29). Kolmandat autot jagavad tänavu Hayden Paddon (31) ja Dani Sordo (35). Väljaande Autosport andmetel soovib tiim samamoodi jätkata, aga kas ka mehed ise? Raske uskuda. Samas, kas keegi pakub emmale-kummale täiskohaga tööd? Sordol on tänavu kuue ralliga ette näidata kolm, Paddonil viiega üks poodiumikoht.

Citroen

Kas tõesti õnnestub Prantsuse autotootjal lõpuks järvest välja sikutada pirakas kala ehk viiekordne maailmameister Sebastien Ogier (34) isiklikult? Tundub nii, kui uskuda välismaiseid mootorispordiportaale. Kokkulepe, mis võib olla suisa kolmeaastane, olevat lähedal. Asjaosalised ise jäid ajakirjanikega rääkides mõistagi salapäraseks.

Väidetavalt püüdleb Citroen, kelle kuldajad jäid ühes Sebastien Loebiga vahemikku 2003-12, kolmiku Ogier-Lappi-Craig Breen (28) poole. Kas see tähendab, et prantslased panevad üle aastate taas stabiilselt välja kolm masinat, pole selge. Nagu ka see, mis saab norralasest Mads Östbergist (30). Klaar on, et rallimaailma pusletükid loksuvad lõplikult paika siis, kui Ogier' kuhugi alla kirjutab.

M-Sport

„Sebastieni jätkamine on ja jääb meie järgmise aasta plaanide fookuseks,“ lausus tiimi boss Malcolm Wilson Ogier' teemal. Muidugi, kes ei tahaks sellise kaliibriga meest oma punti? Aga kas eratiimil jätkub raha, et Citroeni tehasemeeskonnaga konkureerida? Üks asi on palk, teine aga auto pidev arendamine. Viimasel teemal on Ogier' suust kostunud tänavu ka nurinat.

Kui Ogier lahkub, võib see avada ukse Meeke'ile. Mänedžer Jouhki sõnul sõidab kindlasti terve 2019. aasta M-Spordi Ford Fiestaga soomlane Teemu Suninen (24), kes tänavu pidi paariks ralliks oma auto Bryan Bouffier'le loovutama. 

Kas M-Spordis jagub ka tuleval aastal kohta Elfyn Evansile (29), sõltub Wilsoni sõnul waleslase esitustest järelejäänud rallidel. Boss ei salanud, et Evansi senine hooaeg on olnud pettumus (üks poodium + neli korda punktidel).

***

Rallikalender laieneb ilmselt Jaapanisse ja Tšiilisse

Kuigi järgmise WRC hooaja võistluskalender pole veel ametlikult kinnitatud, on praegu teada nii palju, et sarja tahetakse laiendada 13 rallilt 14 peale. Uute paikadena peaksid lisanduma Jaapan ja Tšiili, millele peab ruumi tegema üks Euroopa ralli. Tõenäoliselt Korsika, mis valmistab tiimidele logistilist peavalu ega köida liialt fänne.