Eelmise aasta Rally Estonia Tartu linnakatse.Foto: Reigo Teervalt
WRC
30. juuli 2020, 16:33

Rally Estonia korraldaja: võtame kasutusele väga suured jõud, et läbi metsa ei pääseks kiiruskatsete äärde

Eestis toimuva autoralli MM-etapi korraldajad jagasid tänasel pressikonverentsil seoses 4. augustil algava piletimüügiga tähtsat infot ning selgitasid, miks asju tehakse nii nagu tehakse. Muuhulgas tuli juttu välisfännidest ja võimalikest piletita "metsavendadest".

Rallit pääseb praeguse plaani järgi raja äärde vaatama 16 000 huvilist, kes on jaotatud 1000 inimese suurusteks gruppideks, mille segunemise vältimine on korraldajate prioriteet. Selleks tuleb müügile 16 erinevat paketti, mille sisu ja reeglitega saab tutvuda ralli kodulehel (www.rallyestonia.ee).

"Korraldame rallit kogu maailma meedia valvsa pilgu all," osutas 4.–6. septembrini Lõuna-Eestis toimuva Rally Estonia direktor Urmo Aava. "Loomulikult olnuks hästi lihtne öelda, et pealtvaatajad pole lubatud, aga see pole see väljakutse, mida ootab meilt rahvusvaheline autoliit või promootor või ka tiimid."

Samuti korraldustiimi kuuluv Tarmo Hõbe lisas: "Kui tõestame end, siis usun, et väga palju meie välja töötatud lahendusi võetakse kasutusele järgmistel WRC-etappidel, F1-s või ka jalgpallis. Vastutus, kohustus, aga ka võimalus näidata ja tõestada on väga suur. Süsteemi taga on väga palju tunde mõtlemist, aga me pole hiromandid ega suuda kõike ette näha.

See, et Eestis toimub aastal 2020 MM-etapp, on uskumatu. Teame, et [pileti]nõudlus võiks olla 80 kuni 100 000, aga ka 16 000 pealtvaatajat on Eestis mõistes väga arvestatav kogus. Teame, et näiteks Saksamaa ralli tuleb veel piiratum, seega näeme asja positiivselt."

Aava rõhutas taas, et organiseerijad teevad tihedat koostööd terviseametiga ning vajadusel ollakse valmis viima pealtvaatajate arv nulli. Aava ei välistanud ka vahepealse variandi rakendamist, näiteks gruppide kahandamist 500 inimeseni, kuid Hõbe ei pea seda võimalust loogiliseks. Kindel on see, et pealtvaatajate arv ei suurene mitte mingil juhul.

"1000 pole valitsuse või terviseameti antud reegel," sõnas Hõbe, "pigem näeme näeme, et see on vabas looduses optimaalne grupp inimesi, keda suudame kõikidel pealtvaatajate aladel piisavalt hajutada. Kui 1000 inimest hakkavad liikuma järgmisele alale, tähendab see umbes 300–400 autot, mis pole nii suur mass, mis tekitaks tohutuid ummikuid. Oleme arvestanud, et kui ühel alal kiiruskatse lõpeb, siis jõuab järgmisesse kohta rahulikult. Ei pea kiirustama ega liikluseeskirju rikkuma."

Neile, kes plaanivad rallit vaatama minna, on Aaval mõned tungivad soovitused: "Ära tule haigena. Liigu omas grupis. Püsi omas grupis. Ära sotsialiseeru. Desinfitseeri ja kanna maski, kuigi räägime vaba õhus toimuvast üritusest."

Piletimüük algab 4. augustil kell 10 ja toimub ainult virtuaalselt Rally Estonia kodulehel. Korraldajad on arvestanud, et veebilehe koormus võib minna väga suureks, mistap on kaasatud Eesti parimad spetsialistid ja kolitud parimasse privaatserverisse. "Oleme teinud kõik endast oleneva, et leht ei jookseks maha," ütles Hõbe. "Vabandame juba ette, kui ikkagi juhtub, et on mingi tõrge või ülekoormus. Sel juhul palun kannatust ja mitte hakata kohe kritiseerima."

Rallipass täiskasvanule maksab 65 eurot ja sellega pääseb nädalavahetuse jooksul viiele pealtvaatamisalale (mõni pass hõlmab ka Tartus ERMi juures asuvat teenindusparki). "Olen kuulnud küsimust, et miks pass on nii odav," märkis Hõbe. "Me ei taha defitsiitset olukorda ära kasutada. Meie soov on, et mitte nii kõrge sissetulekuga rallifännil ei jääks maksumuse tõttu tulemata."

Korraldajad panevad inimestele südamele, et nood ei ostaks rallipasse järelturult, sest iga pass tuleb ostes siduda konkreetse nime ja isikukoodiga, mis tähendab, et teise inimese käest ostetud piletit ei saa kasutada.

"Tahame võidelda spekulantide vastu," rõhutas Hõbe. "Teame, mis juhtus majutusega ja tahame vältida, et rallipasse hakatakse müüma 500 euroga. Meie jaoks on tähtsam, et oleks olemas inimeste andmed. Ostuga antakse ka luba edastada need terviseametile, et kui midagi juhtub, siis on võimalik kontakteeruda ja võtta kasutusele mingid meetmed."

Ta lisas: "Kel ei õnnestu rallipassi osta, siis palume tungivalt kohale mitte tulla. Me ei müü kohapeal ühtki katsepiletit, rallipassi ega autopääset. Teeme kõik endast oleneva, et läbi metsa pole võimalik kiiruskatse äärde jõuda. 100 protsenti ei saa välistada, aga võtame kasutusele väga suured jõud, et see nii oleks."

Täpsustava küsimuse, mis need suured jõud on, suunas Hõbe Aavale, kes vastas kidakeelselt: "Taotlesime vabariigi valitsuselt nii raha kui ka riigi instantside kaasamist. Rohkem ei ütleks, muidu kõlab ähvardusena. Meie asi pole ähvardada, vaid teha üritus väga hästi koos rallifännidega."

Välismaalastega on lugu lihtne: pileti ostmisel pole rahvuslikke piire, kuid selle kohale toimetamine toimub ainult Balti riikide piires, sest Omnival pole mujal pakiautomaate. See tähendab, et teoreetiliselt võib pileti osta ka näiteks Stockholmis elav rootslane, kuid ta saab passi kätte ainult Eestis, Lätis või Leedus ning peab mõistagi järgima riigis kehtivaid karantiinireegleid. 

Veel olulisi infokilde:

  • alla seitsmeaastased pääsevad rallile tasuta, kuid nad tuleb ikkagi registreerida ja neil peab olema käepael.
  • kui hiljem selgubki, et publik ikkagi ei tohi rallit vaatama minna, siis saavad inimesed vastavalt seadusele kogu piletiraha tagasi.
  • igal pealtvaatamisalal on LED-ekraan, kust näeb kiiruskatsete telepilti.
  • testikatsele ei lubata publikut, kuid sellest tuleb otseülekanne.
  • pealtvaatamisalale ei pääse varem kui 2,5 tundi enne esimese auto starti.
  • kõik üldkasutatavad pinnad (WC, toidulauad jms) desinfitseeritakse pärast ühe grupi lahkumist ja enne uue saabumist.