Rally Estonia ajal võib märgata tihedat liiklust ka taevas.Foto: Aldo Luud
WRC
5. september 2020, 17:12

ÕL RALLY ESTONIAL | Miks tiirutab Lõuna-Eesti kohal nii palju koptereid?

Rally Estonia toimub küll maa peal, kuid Tartu, Elva ja Otepää ümbruses võib märgata ka tihedat taevaliiklust.

„Siin on kokku üheksa privaatkopterit, kuid nende kohta ei saa me rohkem infot avaldada,“ selgitas ralli pressiboss Margus Kiiver.  „Üks kopter kuulub meedikutele. Üks toodab telepilti ja käib vaid neil kiiruskatsetel, mis jõuavad üle maailma telesse. Lisaks on veel kaks kaitseväe kopterit, mis jälgivad üldiselt toimuvat. Kõigele lisaks on üks helikopter ka n-ö reservis, kui peaks vaja minema.“

Lennuliiklusteeninduse ASi lennuinfo osakonna juhataja Kalmer Sütt selgitas lähemalt, kuidas kopterite liiklust reguleeritakse. „Rally Estonia raames tuleb koordineerida ligi 20 õhusõiduki ohutut liiklemist võrdlemisi väikses alas. Arvestada tuleb sellega, et õhusõidukid on erinevad ning õhus ka erinevatel põhjustel,“ rääkis Sütt ralli eel välja saadetud pressiteates.

„Kliente lennutavate kopterite jaoks on korraldaja ette valmistanud spetsiaalsed maandumisplatsid, mis asuvad katsete vahetus läheduses. Lisaks peame valmis olema päästekopteri liikumistele ja drooniseire tegevustele. Kõikide õhusõidukite liikumist monitoorime alates õhku tõusmisest kuni maandumiseni, et tagada nii pilootide kui ka pealtvaatajate turvalisus,“ lisas Sütt.

„Koostasime protseduuride ja ala kaartide paketi pilootidele ning leidsime võimaluse sidepidamiseks Raadil asuvast võistluskeskusest nii kopteritega kui maandumisplatsidel asuvate platsi koordinaatoriga, kes aitavad kopterite maandumiskoha märgistamine ja platsil parkimise korraldamisel. Õhusõidukid tegutsevad ralli alal enamjaolt kontrollimata õhuruumis, kus me lennujuhtimisteenust ei osuta.

Arvestades aga Lõuna-Eesti maastikuga, ralli ala kompaktsusega ja võimalusega, et varasügisene ilm võib pilvede kõrguse suhteliselt alla viia, püüame nii kogenud lennujuhtide kui ka tehnoloogia (kõikidel õhusõidukitel on peal GPS saatja, mis on võistluse juhtimiskeskuses näha) abiga olla neile abiks, et võistluste alas lendamisega seoses ebamugavaid situatsioone ei tekiks. Peamine vastutus on siin siiski pilootidel ja nende professionaalsel suhtumisel,“ selgitas Sütt lennutegevuse korraldamist ralli ajal.

Muutus ka Tartu lennujaama töökorraldus. „Ralli ajaks tegime kokkuleppe Lennuakadeemia ja Pakker Avioga, et nad peatavad õppe- ja treeninglendude toimumise Tartu lennuväljal. Lisaks on Tartu lennujaam erandkorras ralli ajal avatud  24/7 ning Tartu lennujuhid on valmis suurenenud liikluskoormuseks,“ tõdes Sütt.

Loata lendavad droonid kõrvaldatakse

Lennuohutuse tagamiseks tehakse tihedat koostööd ka Politsei- ja Piirivalveametiga. „Suurürituste puhul, nagu Rally Estonia, on kehtestatud lennukeelutsoonid, et inimeste pea kohal lendavad õhusõidukid ohtu ei tekitaks pealtvaatajatele ega ka teistele õhus viibivatele sõidukitele. Droone võivad nõuetekohase kooskõlastuse ja lennujuhi loa olemasolul lennutada ainult Rally Estonia korraldusega seotud isikud. Ilma loata lendavad droonid me kõrvaldame ning lennutaja suhtes kohaldatakse vastutust seaduses ettenähtud korras,“ ütles Politsei- ja Piirivalveameti esindaja Kert Kotkas, tuletades meelde, et ilma loata lennutatud drooni tõrjumisega kaasneva kahju eest vastutab drooni lennutaja ehk piloot.

„Nii, nagu mehitatud õhusõiduki puhul, on lendamise vastutus piloodil, nii on see ka mehitamata õhusõiduki puhul,“ lisas ta. PPA esindaja sõnul on teadlikkus üritustele kehtestatud piirangutest droonilennutajatele suurenenud, kuid tihedas koostöös Lennuametiga jätkatakse teavitustöö tegemist. „Droonihuvilisi tuleb Eestis aina juurde, kuid õhuruum on meil üks ning peame ohutult siin kõik koos toimetama, võttes arvesse ka maapinnal toimuvat, “ sõnas Kotkas.