Martin Järveoja.

Foto: Mari Luud
WRC
17. september 2021, 11:57

Martin Järveoja kritiseerib uute autode turvanõudeid: pärast kolme testiringi ei tundnud ma enam oma jalgu (1)

Järgmisel aastal algab WRC sarjas hübriidtehnoloogia ajastu ning sestap muutuvad ka meeste istumise all olevad autod. Ott Tänaku kaardilugeja Martin Järveoja avaldas DirtFishi portaalile, et tema arvates pole kaardilugeja istumiskoht uues autos piisavalt turvaline.

Koos uue tehnoloogiaga on rahvusvaheline autospordiliit (FIA) paika pannud ka uued turvanõuded, mis praegu kehtivatest üksjagu erinevad. Näiteks on disainitud uueks kabiinis olevad turvapuurid, mis peaks olema senisest tugevamad ja pakkuma sõidukis viibijatele veelgi paremat kaitset, kuid Järveoja sõnul pole see nii must-valge.

„Kui aus olla, siis kaardilugejana ei meeldi praegu plaanitud istekoha positsioon üldse, sest FIA tegi mõned muutused,“ lausus Järveoja. „Me võitleme ikka veel selle nimel, et istekohta paremaks muuta, sest hetkel on see nii… Mina ei ole pikk mees, kuid mõne minust pikema jaoks on see tõesti raske.

Pärast, ma ei tea, ehk umbes kolme testiringi ei tundnud ma oma jalgu, sest olen nii tihedalt autosse surutud. Nii et kindlasti ei ole see turvaline.“

Eestlasega nõustus ka britt Stuart Loudon, kes on koos Matthew Wilsoniga testinud M-Spordi uue hooaja masinat.

„Istumisasend on täiesti erinev,“ tõdes Loudon. „Nüüdseks olen autos istunud juba kuus kuud, kuid esimesel päeval, kui ma sellesse istusin, mõtlesin lihtsalt: „Oh jumal, ma ei saa seda teha.“ See oli nii võõras võrreldes sellega, millega oleme harjunud. Sa istud nii palju eespool ja kõrgemal.“

Siiski märkis Loudon, et kõrgemal istumine tähendab omakorda seda, et eriti kruusarallidel ei saa selgroog enam nii palju põrutusi, mis on ilmselgelt hea.

„Kuid siis mõtled jällegi, et halvima stsenaariumi korral, kui juhtub suur õnnetus, oled sa katusele palju lähemal,“ lisas kaardilugeja.

FIAst kinnitati DirtFishile, et autosportlaste muresid võetakse kuulda ning eeskirju kohandatakse nendele vastavalt. FIA tehnikadirektor Xavier Mestelan Pinon täpsustas, et pole tehtud lõplikke otsuseid ekipaažide asukoha ja kõrguse reguleerimiseks autodes.

„Teeme koos tiimidega selle koha pealt koostööd, sest see on turvalisuse osas väga oluline teema. Soovime reguleerida juhi ja kaardilugeja istumispositsiooni kõrgust, kuid see pole lõplikult vormistatud,“ lausus Pinon. „Meie peamine eesmärk on teha kõik endast olenev, et juht ja kaassõitja oleksid auto üla-, ala- ja küljeosa juurest võimalikult kaugel. Täiuslik turvalisus ei ole kunagi võimalik, kuid kui on võimalik turvalisust parandada, me seda ka teeme.“