Spordivaria

ÜKS KOLMANDIK TEHTUD: Ratasepp püstitas karmi avarii kiuste 20kordse ultratriatloni maailma tippmargi  

Toimetas Kaspar Koort, 25. oktoober 2021 19:05

Rait Ratasepp.

Foto: Jakob Meier

Ultratriatleet Rait Ratasepp lõpetas eile oma 60 päeva kestva triatlonikatsumuse 20. päeva. Kui katsumuse 14. päevani sujus Ratasepa jaoks kõik lausa üle ootuste hästi – tema keskmine triatloni läbimise aeg oli 10:51:16 –, kuid 14. päeval toimunud kokkupõrge autoga mõjutas oluliselt katsumuse edasist kulgu. Senise 20 triatloni läbimise keskmine aeg kukkus 11:16:24-le.

Üks kolmandik tähendab seda, et Ratasepp on Fuerteventural läbinud ujudes 76 km, 3600 km rattal ja 844 km joostes. Kui 14. päeva hommikuks oli Ratasepp võrreldes varasema 40-kordse ultratriatloniga enam kui kuus tundi kiirem olnud ja 20. päevaks oli lootust, et see edumaa kasvab üle kümne tunni, siis pärast avariid on see edu kahanenud neljale minutile ja 33 sekundile. Teadmine edumaast oli Ratasepale oluline ja süstis lisamotivatsiooni. 

Samal teemal

Nüüd on Ratasepa käes maailma kolm kõige kiiremat 20-kordse ultratriatloni aega 225:28:08 (2021), 225:32:41 (2019) ja 238:52:34 (2018). Praeguse katsumuse sees tehtud aeg on tervelt 16 tundi ja 8 minutit kiirem kui IUTA maailmakarikasarja raames tehtud Norbert Lüfteneggeri 241:36:45.

Igapäevasel täispika triatloni distantsi läbimisel stabiilsuse saavutanud Ratasepa jaoks sai saatuslikuks 14. päeva 110. rattakilomeetril tehtud tagasipööre. Kokkupõrkes autoga sai Ratasepp ise korralikult räsida, kuid õnneks mitte nii, et oleks ohtu seadnud katsumuse jätkumise. Rattaga nii õnnelikult kahjuks ei läinud. Maailma parimaks triatlonirattaks tituleeritud Scott Plasma Premium vigastused olid laialdased – raam, tagajooks, tagumine käiguvahetaja, pidurisüsteem (osaliselt) ja juhtlenks tuli maha kanda ning rahaline kahju võis ületada 10 000 eurot. 

Rait Ratasepp.

Foto: Jakob Meier

Ratasepa jaoks avariiga probleemid alles algasid, sest varuratast ei olnud võimalik seadistada selliselt, et ta saaks rattal olla samas asendis nagu Scott Plasmal. Avariijärgselt on Ratasepp sõitnud Playitase spordikuurordist saadud asendusrattaga, mille sõidukogemus on sportlase jaoks kui öö ja päev – rattal ei võimalik seadistada vajalikke kõrgusi ja nurki selliselt, et see Ratasepale sobiks.

Kui oma rattaga sai ta sõita eraldistardiasendis 90% ajast, siis asendusrattaga kõigest 10-20%. Nüüdseks on ultramees varurattaga sõitnud kuus päeva ja seetõttu on ta iga päev rattarajal kaotanud ligikaudu pool tundi aega. Lisaks on ebasobiv rattaasend pannud Ratasepa jalalihased suure pinge alla, mistõttu on ta maratoni joostes pidanud toime tulema lihasvaluga. 

Samas ei ole Ratasepa tiim ja toetajad käed rüpes istunud, vaid kõik on näinud meeletult vaeva. Kohe pärast avariid asuti Eestis Hawaii Expressi poolt komplekteerima uut ratast, et Ratasepp saaks võimalikult kiiresti tagasi maailmatasemel ratta sadulasse, mis toetab tema füüsilist võimekust ja võimaldab tal parima pingutuse teha. Tänu Hawaii Expressi kiirele tegutsemisele sai vaid paari päevaga uute tiimiliikmetega Fuerteventura poole teele saadetud vajalik uue ratta kokkupanekuks.

Siiski selgus, et Playitase rattatehnikutel oli puudu veel üks tööriist – nimelt on nende rattapark on üles ehitatud Schimano seadmetele, samas Scott Plasma aga Sram omadele. Kiireima lahendusena saatis Hawaii Expressi puuduoleva tööriista koos oma rattaspetsialisti Priit Tuisuga isiklikult Fuerteventurale. Teisipäevaks peaks ratas töökorda saama.