Sébastien Loeb ja Isabelle Galmiche liikumas Monte Carlo ralli esikoha suunas.

Foto: Red Bull Content Pool.
Eigo Kaljurand 23. jaanuar 2022 15:21

Hübriidide ajastu algas Ott Tänakule keeruliselt. Neljapäeval Monte Carlos erinevate muredega maadelnud Hyundai piloot suutis reedel suuremaid tehnilisi probleeme vältida ja tõusis viiendaks. Kuid laupäeval hädas naasid, kui esimesel kiiruskatsel lõhkus Tänak rehvi ning kolmandal sõitis mäeseina ning katkestas ralli. Hooaja avaetapi võitis 47aastane Sebastien Loeb.

Monte Carlos pakkusid vägeva lahingu ajaloo edukaimad rallisõitjad Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier. Valitsev maailmameister Ogier oli võidus kinni eelviimase kiiruskatseni, kuid siis purunes tema Toyota Yarisel rehv, millega prantslane kaotas pool minutit. Kui ta tegi punktikatsel valelähte ning sai 10sekundilise trahvi, oli lõplikult klaar, et esikoha võtab Ford Pumas istunud vanameister Loeb.

47aastane Loeb purustas Monte Carlos mitu rekordist – muuhulgas on ta MM-sarja ajaloo vanim kiiruskatse- ja etapivõitja. Kuna kumbki Sébastien tänavu täishooaega kaasa ei tee, siis nii-öelda virtuaalseks üldliidriks tõusis Kalle Rovanperä. 21aastane soomlane oli esimestel päevadel alajuhitava ralliautoga püstihädas ja kaotas halvemal juhul kiiruskatsete parimatele üle poole minuti. Alates laupäevast sai ta aga kiiruse üles, võttis punktikatselt maksimaalsed viis silma ja lõpetas ralli neljandana.

Nädalavahetusega jäi rahule ka M-Sport, sest lisaks Loebile tõestasid Craig Breen ja Gus Greensmith, et Ford Puma on kiire. Meeskonna juht Malcolm Wilson tõdes, et nädalavahetus oli imeline. „Kui nägin esimest korda meie autot sõitmas, tundsin, et meil on võidumasin,” lausus britt. „Oleme selle auto kallal töötanud kaks aastat. Elasime koroonaajal üle minu karjääri kõige raskemad aastat, sest pidin lahti laskma 100 inimest. See võit tähendab mulle väga palju.“

Teistest hiljem hübriidajamiga masinat arendama asunud Hyundai nädalavahetus oli keeruline. Reede järel viiendat kohta hoidnud Ott Tänaku masinal purunes laupäeva esimesel katsel rehv ja ta kukkus esikümne teise poolde. Päeva kolmandal katsel sõitis eestlane järsakusse libisemise vältimiseks mäeseina. Sellega masina esiosa ja rehvi lõhkunud Tänak jõudis katse finišisse, kuid jäi ülesõidul tee kõrvale. Mõned tunnid hiljem teatas meeskond, et autot pole võimalik ka pühapäevaks korda putitada.

„Auto tundus täna päris hea, draamasid polnud. Aga siis tuli väike, aga meile ralli maksnud viga. Masin sai kahjustada ja sellega oli kõik,“ tunnistas rallilt tühjade pihkudega jäänud Tänak. Nullile jäi ka Oliver Solberg, kelle i20 masina salong täitus alates reedest vinguga. Laupäeval sõitis aurudest uimane rootslane kraavi, pühapäeval läbis ta ühe katse, kuid seejärel jättis ralli tervislikel kaalutlustel pooleli.

Finišisse jõudis vaid tasakaalust välja masinaga vaevelnud ning kaks katset purunenud vedrustusega sõitnud Thierry Neuville. Belglane kaotas võitjale ligi kaheksa minutit, aga tänu paljudele katkestamistele piisas sellest kuuendaks kohaks. Hyundai ajutine tiimipealik Julien Moncet oli pühapäeval näost ära. „Tulime siia võitma, meie tulemused ei vasta ootustele. Aga saime kontrollida süsteeme ja masina osi. Isegi keerulistel hetkedel saab kaasa võtta midagi head.“ võttis ta etapi kokku.

Autoralli MM-sari jätkub Eesti vabariigi sünnipäeval, kui algab Rootsi talveralli.

****

Monte Carlo ralli esikuuik

1. Sébastien Loeb – Isabelle Galmiche (M-Sport)
2. Sébastien Ogier – Benjamin Veillas (Toyota) +10,5
3. Craig Breen – Paul Nagle (M-Sport) +1.39,8
4. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)  +2.16,2
5. Gus Greensmith – Jonas Andersson (M-Sport) +6.33,4
6. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai) +7.42,6

Hooaja üldseis Monte Carlo ralli järel

1. Sebastien Loeb 27 punkti
2. Sebastien Ogier 19
3. Kalle Rovanperä 17
4. Craig Breen 15
5. Thierry Neuville 11
6. Gus Greensmith 10

Seis tootjate arvestuses

1. M-Sport Ford 42
2. Toyota 39
3. Hyundai 13

14:40

Ott Tänak andis oma vanale tööandjale Malcolm Wilsonile otse-eetris sooja kallistuse ning õnnitles M-Sporti võidu puhul.

Foto: https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live / Ekraanitõmmis
14:22

Ralli tulemused

14:22

„Imeline nädalavahetus. Kõigil olid uued autod, see on imeline, et uued hübriidid suutsid pakkuda nii tasavägise lahingu,“ lausus M-Spordi põhiboss Malcolm Wilson. „Kui nägin esimest korda Pumat sõitmas, siis tundsin, et meil on võidumasin."

Ta lisas hiljem: „Oleme selle auto kallal töötanud kaks aastat. Elasime koroonajal üle minu karjääri kõige raskemad aastat, kuid pidin lahti laskma 100 inimest. See võit tähendab mulle väga palju.“

14:21

Ogier sai olenemata 10sekundilisest trahvist 1 silma. Punktikatse tulemused.

14:18

„Olen väga õnnelik. Siia tulles ma ei oodanud midagi sellist. Ogier oli väga hea, võitlesin…“ ja sellega tema intervjuu päädis, sest Loeb hakkas poole sõna pealt kaardilugejaga võitu tähistama. Sealjuures ajas vanameister end Ford Puma katusele.

PS. Kui Ogier poleks ajakaristust saanud, siis oleks Loeb võitnud ralli vaid 0,5 sekundiga.

14:16

Sebastien Loeb oli Ogier ajast 10 sekundit aeglasem, aga pole vahet. 47aastane Loeb võttis karjääris kaheksanda Monte Carlo ralli esikoha! Vägev!

14:15

Sebastien Ogier sõitis katse läbi ajaga 8.33,8, mis oli selgelt parim tulemus. Aga arvestades juurde 10sekundilise karistuse, siis jäävad talle punktikatselt tühjad pihud.

Ogier sai sellest teada finišis. „Aa, okei… Mootorist tuli mingi hääl, see häiris mind ja startisin äkki liiga vara. Võin uhke olla. Tegin head tööd, aga juhtus asju, mida sa ei saa muuta,“ vihjas ta rehvipurunemisele. „Aga tiimil oli hea nädalavahetus, sest hübriididega probleeme polnud.“

14:11

Craig Breen kaotas punktikatsel Rovanperäle 18,5 sekundit, aga iirlane on väga rahul, sest kokkuvõttes jõudis ta poodiumi kolmandale astmele. Breen on kõigil neljal viimasel osaletud MM-rallil jõudnud poodiumile…

„Imeline tunne. Kõik meid ümbritsev on 18 kuu jooksul tehtud raske töö tulemus. Need inimesed ohverdasid oma aega, pere ja tegid täiesti imelise masina,“ lausus tänavu Ford Pumas istuv piloot.

14:07

Ogier sai valestardi eest 10sekundilise karistuse! Sinna läks rallivõidu eest võitlemine ning ta jääb punktikatsel nullile!

14:06

Kalle Rovanperä lükkas ajaga 8.35,8 Evansi liidrikohalt! Mõnes mõttes üllatav, et soomlane selliselt vajutama läks, aga samas annab see tunnistust, et ta tunneb end hübriidajamiga Toyota Yarises aina paremini.

„Meie ralli algus oli kohutav ja tundus, et oleme täiesti kadunud. Aga edasi suutsime võidelda. Kaotasime poodiumikoha esimesel päeval, sest auto töötas tegelikult hästi. Tervitan ka tiimi, sest meil polnud ühtegi tehnilist mure,“ lausus 21aastane rallitalent.

14:02

Gus Greensmith näitas kiiruse ja karjääri esimese katsevõiduga, et ta on Ford Pumaga konkurentsivõimeline. Kuid tema ralli rikkusid tehnilised probleemid. Punktikatsel ta enam riske ei võtnud ja kaotas Evansile 10,2 sekundiga.

„Oli hea nädalavahetus. Pean kõiki M-Spordi inimesi tervitama, sest auto on püss! Olen õnnelik ja hoian nüüd Breenile ja Loebile pöidlad pihus,“ rääkis rallil eeldatavasti viienda koha saav Greensmith.

13:58

Ainsa Hyundai i20 Rally1 masina finišisse toonud Thierry Neuville ilmselgelt pingutas, aga Evansi ajast jäi puudu 1,7 sekundit. Vähemalt jõudis ta vastupidiselt masina lõhkunud Ott Tänakule ja vingust halva enesetunde saanud Oliver Solbergile ralli. Aga see on väike lohutus.

„Andsin endast kõik,“ ahastas väga-väga löödud belglane.

13:55

Takamoto Katsuta kaotas punktikatsel Evansile 7,8 sekundiga. Kui sellega möödus jaapanlane ralli kokkuvõttes Caisist ja ta lõpetab vähemalt üheksandal kohal.

„Ma ei oodanud paljut, aga olen pettunud, et tegin eile vea. Muus osas sõitsin üsna puhtalt, aga üks eksimus pidurdusel rikkus terve ralli. Pean sellistest asjadest õppima,“ tõdes Toyota piloot.

13:49

Vastupidiselt teistele tähtedele võttis Elfyn Evans täna kaasa ühe varurehvi ning hoidis ennast punktikatseks. Järgmise poole tunni jooksul selgub, kas aeg 8.36,7 piisab maksimaalseks viieks punktiks.

„Katse algus oli päris hea, keskmine osa ka, aga lõpus polnud nõelasilmades mu sõidujoon ideaalne ja kaotasin aega,“ analüüsis britt oma sõitu.

13:47

Luksemburgi ralli tulevikulootus Grégoire Munster vajutas uue põhja 9.12,7. Hyundai piloot ohustas WRC2 kokkuvõttes Johnstoni neljandat kohta, kuid lõpuks jäi ameeriklase möödumisest vajaka viis sekundit.

„Lihtsalt vajutasime, et näidata, mida suudame. Aga sellisest seisust oli keeruline tagasi tulla. Olime uue autoga rallil, näitasime häid aegu ja tuleme tagasi veel tugevamana,“ lausus ta.

13:42

31aastane Sean Johnston, kes möödunud hooajal elas Eestis üle hirmuäratava avarii, kaotas punktikatsel Mikkelsenile 12,8 sekundiga.

„Oleme nii-nii rahul. Muutusin ralli käigus aina kiiremaks, aga olen viimase katsega rahul. Meie meeskond tegi imelist tööd, masin oli imeline ja proovisime sõita targalt. Neljas koht WRC2 arvestuses on mu elu parim tulemus,“ rääkis joviaalne ameeriklane.

13:39

Nikolai Grjazin tegi katse alguses pirueti. Kuigi sealt tuli Škoda piloodil kõva ajakaotus ja ta jäi lõpuks norralasele alla 21,1 sekundiga, siis venelasel vedas, et ta teele jäi.

„Tore, et sain poodiumile ja sain punkte. Sel aastal proovin saada MM-punkte ja ei ürita võita kõiki katseid. Mõtlen kokkuvõttele. Aga katse oli väga libe, suutsin spinni järel püsida teel ja peale seda võtsin ettevaatlikult,“ lausus WRC2 arvestuse kolmas mees.

13:35

Üks nädalavahetuse suuremaid üllatajaid oli 22aastane Erik Cais, kes sai rallil WRC2 arvestuses teise koha. Punktikatsel võttis tšehh rahulikult ja kaotas Mikkelsenile 11,6 sekundiga.

Elu teisel WRC-rallil osalenud Cais jõudis omas klassis poodiumile. Sama tegi ta möödunud aastal, sest ta lõpetas MM-ralli debüüdil Hispaanias teisena. „Olen sõnatu, imeline! Auto töötas terve nädalavahetuse suurepäraselt ja oleme poodiumil. Tänan eessõitjaid, tiimi ja kõiki. Aitäh teile kõigile,“ säras Ford Fiestat roolinud tulevikutegija.

13:31

Punktikatse avas WRC2 arvestuse võitja Andreas Mikkelsen ajaga 9.13,0. WRC2 tiitlikaitsja nädalavahetus pakkus kahetisi emotsioone: norralane polnud Monte Carlos omas klassis kiireim sõitja, kuid vastupidiselt konkurentidele vältis Škoda piloot (tehnilisi) probleeme.

Sealjuures istus mehe kõrval uus kaardilugeja Torstein Eriksen. „Hea algus! Kuigi oleme temaga väga vähe kilomeetreid koos sõitnud, siis asjad toimisid alates esimesest katsest. Eks näis, kuidas meie punktikatse läks. Tingimused olid väga keerulised, aga saime hakkama. Olen õnnelik, et suutsin tiimile võidu kinkida.“

13:20

Hyundai (ajutine) tiimipealik Julien Moncet: „Tulime siia võitma, tulemused ei vasta ootustele. Aga saime kontrollida süsteeme ja masina osi. Isegi keerulistel hetkedel saab kaasa võtta midagi head.“

Loe rohkem