Ott Tänak mõõtmas Portugali teid.

Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Eigo Kaljurand 22. mai 2022 15:39

Dramaatilisel Portugali rallil sai esikoha MM-sarja üldliider Kalle Rovanperä. Etapi jõujooned olid üsna selged, sest Toyota piloodid said esimese, teise ja neljanda koha.

„Punktikatse alguses lendas õhufilter liiva täis ja autol polnud võimsust. Ei midagi uut,“ tunnistas Tänak, et ka ralli viimane katse ei möödunud muretult. See lisandus pikka hädade jadasse. Reede hommikul polnud eestlane rahul masina tasakaaluga, päeva teises pooles lõhkus ta kaks rehvi ja kaotas sellega üle kolme minuti. Ralli kahel viimasel päeval möödus Ott neljast probleemidega maadelnud M-Spordi piloodist (Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet, Adrien Fourmaux ja Craig Breen), aga sellest piisas vaid kuuendaks kohaks.

„Toyotad on hoopis teisest klassist,“ tõdes punktikatsel neljanda koha saanud Tänak pühapäeva lõunal, et Hyundail jääb vajaka nii kiirusest kui vastupidavusest. Etapp kujunes Jaapani autotootja peoks. Nädalavahetust valitsesid MM-sarja üldliider Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans, kes pidasid maha põnevuslahingu. Laupäeva õhtul võttis Rovanperä liidrikoha endale ning hoolimata Evansi rünnakutest hoidis seda ralli lõpuni, lisaks võitis soomlane kindlalt punktikatse.

Kuna Neuville leppis Portugalis viienda kohaga, siis kasvatas kolmanda järjestikuse etapi võitnud soomlane MM-sarja kokkuvõttes edumaa juba 46 punktile. „Momendil tundub, et oleme päris head. Ausalt öeldes reedel esimesena startimine ja lõpuks esikoha võtmine on vägev. Tänan tiimi. Olud olid väga keerulised ja meil polnud mingeid probleeme!“ võttis ralli kokku soomlane, kes lõpuks edestas Evansit 15,2 sekundiga.

Toyota oli lähedal kolmikvõidule, ent viimasel katsel möödus Hyundai piloot Dani Sordo Takamoto Katsutast. „Üritasin, aga paistab, et ma pole piisavalt hea,“ lausus finišis pettunud ja märgade silmadega jaapanlane, kes sellest hoolimata tõusis MM-sarja kokkuvõttes Tänaku ette kolmandaks. Taas tulevad ralliässad teele juuni alguses Sardiinias.

Portugali ralli lõpptulemused:
1. Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen (Toyota)
2. Elfyn Evans – Scott Martin (Toyota) +15,2
3. Dani Sordo –  Cándido Carrera (Hyundai) +2.17,3
4. Takamoto Katsuta – Aaron Johnston (Toyota) +2.19,4
5. Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (Hyundai) +2.37,8
6. Ott Tänak – Martin Järveoja (Hyundai) +4.45,7

Seis hooaja kokkuvõttes:
1. Rovanperä 106 punkti
2. Neuville 60
3. Katsuta 38
4. Tänak 37
5. Evans 36
6. Breen 24

Seis tootjate arvestuses:
Toyota Gazoo Racing 175 punkti
Hyundai Shell Mobis 116
M-Sport Ford 94

15:23

Ralli tulemused.

15:22

Punktikatse tulemused. Kuigi Tänak ja Neuville said võrdse aja, siis tuhandike võrdluses oli Neuville kolmas ja Tänak neljas.

15:21

„Momendil tundub, et oleme päris head. Ausalt öeldes reedel esimesena startimine ja lõpuks esikoha võtmine on vägev. Tänan tiimi. Olud olid väga keerulised ja meil polnud mingeid probleeme!“ võttis soomlane ralli kokku.

15:19

ROVANPERÄ VÕITIS NII PUNKTIKATSE KUI RALLI! Soomlasel oli enne punktikatset üsna turvaline edu Evansi ees ning ta võinuks selle läbida turvaliselt, aga see pole Kalle stiil. Rovanperä oli punktikatsel lausa 2,1 sekundit kiirem kui Sordo. Müstiline vend!

15:17

Sordo vajutas väga vägeva aja, sest Evans kaotas talle lausa 4,1 sekundiga. Sellega jäi britt punktikatsel kolme Hyundai selja taha. „Vajasime kindlasti head tulemust, aga tänase päevaga ma pole rahul. Kalle tegi head tööd, aga enda seisukohalt on tore taas poodiumile jõuda. Selle pealt saame edasi ehitada,“ lausus ralli teisel kohal lõpetanud Evans.

15:13

KATSUTA KAOTAS SORDOLE 4,3 SEKUNDIGA JA RALLI KOKKUVÕTTES LANGES TA HISPAANLASE SELJA TAHA! TOYOTA EI SAA KOLMIKVÕITU! Terve pühapäeva Sordo rünnakuid tõrjunud jaapanlane punktikatsel hispaanlase vastu ei saanud ning ta kukkus 2,1 sekundiga neljandaks. Katsuta on väga-väga pettunud olemisega… „Õnnitlused Danile ja vabandan tiimi ees. Üritasin, aga paistab, et ma pole piisavalt hea… ausalt öeldes mul pole sõnu,“ võttis Katsuta juhtunu kokku.

15:09

Hyundai tiimipealik Moncet andis Sordole käsu Katsuta kinni püüda ning hispaanlane vajutas uue põhja 6.30,3. Kas sellest piisab? Samal ajal võttis muidugi Sordo Neuville'i ja Tänaku eest punktikatse silmad. „Andsin endast parima! Võrdlen end rohkem tiimikaaslastega. Kui Katsuta jääb mu ette, siis ta väärib seda. See kolmas koht ei näita õiget pilti, tahaksin olla stabiilselt kiire,“ sõnas Sordo.

15:06

Neuville sõitis välja Tänakuga täpselt sama aja, aga tuhandike arvestuses oli ta eestlasest kiirem (6.31,369 vs Tänaku 6.31,387). Ohjah… „Andsin endast kõik, aga mul polnud aerodünaamilist pidamist ning esiosa laperdas paaris kohas. Kuid oleme kohal. Peame õnnitlema Toyotat nende kiiruse ja vastupidavuse eest,“ nentis Neuville.

15:01

Kõik eelnev oli kukesupp, sest Tänak oli Ogier'st lausa 3,9 sekundit kiirem ning eestlane pani järgnevatele ette põhja 6.31,3. „Möödunud katsel kaotasime radiaatorivõre, punktikatse alguses lendas õhufilter liiva täis ja autol polnud võimsust. Ei midagi uut,“ tunnistas Tänak, et ka ralli viimane kiiruskatse ei möödunud muretult.

14:57

Ootamatult oli Portugalis parim M-Spordi sõitja Loubet, kes istus Fordi roolis alles teisel MM-rallil. Eelneval kahel katsel rooliprobleemide üle kurtnud noor prantslane kaotas kaasmaalasele 24,3 sekundiga, aga lõi rahulolust kaardilugejaga käed kokku. „Oleme rahul. Siin katsel olid sarnased probleemid piduritega nagu Craigil. Aga muus osas tänan tiimi, sest auto oli väga hea,“ lausus Loubet.

14:53

Möödunud katse eel Ford Puma pidurid kaotanud Breen sõitis punktikatse lihtsalt läbi (+31,2) ning eeldatavasti jäävad iirlasel näppude vahele kaheksanda koha eest tulevad silmad. „Pisimured olid probleemidega juba eile, aga ma ei arvanud, et see täna probleeme tekitab. Pettumus,“ võttis M-Spordi esinumber ralli kokku.

14:50

Hooaja kolmel esimesel etapil katkestanud Fourmaux sai neljandal katsel silmad pähe. Üheksanda koha eest tuleb neid vaid kaks, aga alustuseks asi seegi. Punktikatsel kaotas ta Ogier'le 7 sekundiga. „Tore oli tervel nädalavahetusel sõita. Peame oleme rahul. Ralli algus oli keeruline, aga auto oli fantastiline ja jõudsime kohale,“ rääkis 27aastane prantslane.

14:46

Greensmith jäi Ogier'le alla 5,4 sekundiga. Ootamatult suur kaotus, sest see oli tema ainus lootus punktidele. „Reedel suutsime võidelda, laupäev oli suur pettumus ja tänane oli lihtsalt kiire recce,“ võttis kohutava nädalavahetuse kokku britt, kelle ralli sisuliselt päädis laupäeval vedrustuse lõhkumisega.

14:44

Sunineni avarii võinuks päädida väga halvasti, sest soomlane sõitis publikusse. Aga kuna katse käib, siis eeldatavasti keegi pihta ei saanud.

14:43

Kuna neljast Fordist kolm punktikatsel riske ei võta, siis võib Ogier isegi teepuhastajana silmadest unistada. Kaheksakordne ilmameister pani järgmistele WRC-masinatele ette aja 6.35,2. „See on osa mängust. Väga keeruline nädalavahetus, võtame siit järgmisteks kruusarallidest kaasa vaid kogemused. Monte Carlos kaotasime esikoha tänu rehvipurunemisele, siin katkestasime kahe rehvipurunemise tõttu. Aga selline see Pirelli on,“ pani prantslane taas Itaalia ettevõttele puid alla.

14:38

Ühe soomlase ebaõnn on teise mehe õnn. WRC2 klassis Horvaatia ralli esikohal lõpetanud Rossel (Citroën C3 Rally2) noppis Portugalist teise järjestikuse etapivõidu. Kuna Monte Carlos ja Rootsis võitnud Andreas Mikkelsen Portugalis katkestas, siis tõusis 27aastane prantslane WRC2 arvestuses MM-sarja üldliidriks. „[Suninenist on] kahju. Võit on muidugi hea tulemus, eriti kruusal, ja pean tänama tiimi,“ lausus ta.

14:30

Punktikatse sai taas lähte ja Rossel pääses viimaks rajale.

14:28

Kuna Sunineni Hyundai on teele väga lähedal, siis katse praegu katkestati, et masin eest lükata ning kõik järgmised sõitjad saaksid seal ohutult täisgaasiga vajutada.

14:24

KATASTROOF! WRC2 KLASSI KINDEL LIIDER SUNINEN SÕITIS TEELT VÄLJA! Hyundai piloot läks punktikatsele ligi minutilise eduga Rosseli ees, aga tema kiiruskatse päädis võsas. Suninen pole teest küll kaugel, masina juurde tuli paar pealtvaatajat, ent seni pole nad soomlast suutnud teele lükata. Natuke läheb ajakava nihkesse, sest Rossel veel lähet ei saanud.

14:20

Toyota tiimipealik Latvala: „Olen väga uhke poiste üle. Viimati sai Toyota kolmikvõidu 2019. aastal Saksamaal, ma ise olin siis alles sõitja. Sellist asja juhtub harva. Me pole seda veel saavutanud, aga see on päris lähedal.“

Hyundai boss Moncet: „Me ei anna tiimikäsklusi, aga meil on oma taktika. Dani eesmärk on gaasi põhja vajutamine ning Katsutast möödumine. Ja siis vaatame edasi. [Oti edenenemine on] üsna julgustav, ta suutis hommikul parandada mitu kohta. Oleme 4-5-6, aga eelistaksime olla poodiumil.“

M-Spordi juht Millener: „Peame aru saama, miks Breen ütles, et piduriprobleemid olid juba eile. Kas saame selle korda? Mitte sellel määral, et ta saaks sõita täiel kiirusel. Tal on peamine lõpuni jõuda ja võtta kohapunkte. Terve nädalavahetus on üks suur pettumus, sest tulime siia suurte lootustega.“

Loe rohkem