Kalle Rovanperä

Foto: John Cowpland / AFP / Scanpix
Viljar Voog, Mart Treial, Rasmus Voolaid 2. oktoober 2022 08:21

Kalle Rovanperä kontrollis Uus-Meremaa ralli viimasel päeval sündmuste käiku täielikult ja näitas värske maailmameistrina punktikatsel kõigile koha kätte. Seni oli kõigi aegade noorimaks tšempioniks Colin McRae, kes oli tiitlivõidu hetkel 27 aastat ja 109 päeva vana. Rovanperä lõi legendaarse briti tulemuse üle aasta ja 108 päevaga …

Rovanperäl on nüüd käes 237 punkti ja kaks rallit enne hooajalõppu edestab ta Tänakut 64 punktiga, kolmandana jääb Thierry Neuville maha juba 93 punktiga.

Viimasel päeval polnud Uus-Meremaa rallil sisuliselt mitte ühtegi põnevat võistluspaari. Kindla võidu kirja saanud Rovanperä edestas Sebastien Ogier'd ca poole minutiga ning prantslane omakorda Tänakut paarikümne sekundiga. Põnevaid duelle polnud ka tagapool.

MM-tiitliks valjas Rovanperä punktikatselt vähemalt neljandat kohta, aga ei jätnud seal midagi juhuse hooleks. Maailmameistrile vääriliselt paugutas soomlane välja põhjad ja edestas teisena lõpetanud Tänakut 0,6 sekundiga. Kolm punkti noppis 3,4 sekundit kaotanud Ogier, neljas oli Oliver Solberg (+3,6) ja viies Neuville (+3,9).

Ralli lõppseis:

Laupäev

Millised olid laupäeva olulisemad sündmused? Esimene suur juhtum leidis aset päeva teisel ehk ralli üheksandal kiiruskatsel, kus liider Elfyn Evans (Toyota) rammis teeperve ja lõhkus masina. Ta lonkas küll katse finišisse ja jõudis tänu 10. katse tühistamisele ka hoolduspunkti, ent seal selgus, et tema auto turvapuur on saanud nii jõhkralt kannatada, et ta ei tulegi enam Uus-Meremaal rajale.

10. katse jäi pooleli, sest Gus Greensmith (M-Sport) keeras suurel kiirusel üle katuse oma Ford Puma. Meestega on kõik korras, kuid masin ei pruugi tiimipealiku Richard Milleneri hinnangul saada korda isegi Kataloonia ralliks.

12. katsel lõppes Takamoto Katsuta (Toyota) ralli, sest ta sõitis teelt välja. Ogier seevastu hilines starti ja sai 10sekundilise ajakaristuse. Sama palju lisasid kohtunikud iga Hyundai mehe ajale, sest selgus, et nende masinate hübriidmootorid andsid 7. katsel välja liiga palju särtsu. Tolle reegli vastu eksis Hyundai kolmik ka publikukatsel, siis oli trahviks viis lisasekundit.

Terve päev mudaste tingimustega hädas olnud Tänak ei osanud päeva viimase katse finišis midagi tarka kosta. „Miks me peame koguaeg negatiivses positiivsed leidma? Vaatame, mis homme saab,” kostis mees, kes startis laupäeval viimase Rally1 autona, mis polnud nendes oludes just privileeg.

Sotsiaalmeedias lisas Tänak järgmist: „Ilmselgelt on tänane päev olnud kõike muud kui hea ja kohati väga nõudlik. Kahjuks pidime leppime ka kahe ajatrahviga ning võitlema ka muude muredega auto juures, aga peamine on see, et tulime siiski ühes tükis lõpuni ja oleme endiselt poodiumil, seega võiks ka hullem seis olla. Neis oludes on endiselt enesekindlusest puudu. Kui ilmastikuolud on stabiilsemad, siis suudame sõita enam-vähem konkurentsis, aga kui seda tuleb teha mudas ja vees, siis on seis vähe keerulisem. Homme ei ole enam palju sõita jäänud, kuid läheme ja anname endast maksimumi ja eks siis ole näha, milliseks see ralli lõpp siin kujuneb.“

Kui esikolmik lõpetab samas järjestuses ning Rovanperäl õnnestub punktikatselt võtta vähemalt neljas koht, kindlustab 22aastane soomlane karjääri esimese MM-tiitli juba kaks rallit enne hooaja lõppu.

Ralli lõppseis laupäeva lõpuks:

Reede

Esimene täispikk võistluspäev maakera kuklapoolel pole autoralli MM-heitluse seisu märkimisväärset muutnud: Ott Tänak hoiab Uus-Meremaal liidrikohta*, Kalle Rovanperä on neljas, aga vajadusel ka teine.

Tegelikult pidanuks rallit juhtima Sebastien Ogier, kuid tema kaotas päeva viimasel kahel katsel paraja portsu sekundeid, kuna üks üle rallitee ulatunud oks kiskus tema Toyota Yariselt maha märgatava osa tagatiivast, mis kiirel rallil mõjutab märgatavalt masina survejõudu ja segab kiiresti kurvide läbimist. See tähendas, et Ogier langes viimase katsega kolmandaks, lastes lisaks Tänakule (edu 6,7 sekundit) mööda ka Elfyn Evansi (kaotab Tänakule +0,2) ja edestades Rovanperä (+7,2).

Rovanperä, Tänak ja Evans on MM-sarja tipmise neliku mehed. Kruusarallil ei ootaks reedesel päeval nende nimede tipust leidmist, sest tavaliselt peaks nad tegelema teede rivaalidele tolmust puhastamisega. Uus-Meremaal sadas aga vihma, mis tähendas aga eessõitjate piina eduks muutmist, kuna iga järgneva autoga läksid teed aina mudasemaks.

Ralli seis reedese võistluspäeva lõpuks

Foto: Kuvatõmmis / ewrc-results.com

Ainsa esineliku mehena ei leidnud kuidagi reedel kindlust Thierry Neuville, kes tegi kaks korda pirueti ja hoiab alles kuuendat kohta (+45,6).

Neuville'i hädad on Tänakule väga kehv uudis, sest kuigi hetkeseisul lahutavad teda Rovanperäst Ogier ja Evans, siis on kõik kolm viimast Toyota piloodid ja võib võtta mürki, et nemad ei astu sama reha otsa, mis Hyundai viimasel etapil Kreekas – vajadusel antakse tiimikaaslastele käsk Rovanperä endast mööda lasta, et Tänaku võimaliku võidu mõju MM-sarja üldarvestusele minimeerida.

Reedese päeva alustuseks haaras rallil juhtohjad M-Sporti mees Craig Breen, kuid iirlane sõitis viiendal katsel kraavi ja pidi lõpuks päeva katkestama.

Seesama kurv oli 20 aastat tagasi lõpetanud legendaarse Colin McRae ralli ja seetõttu oli M-Spordi jaoks katkestamine eriti valus. „Piloodid on sellest kurvist teadlikud, neil on see legendis kirjas ja teeolud teada,“ pragas pettunud tiimiboss Richard Millener. „Väga raske on seda viga aktsepteerida. Peame temaga maha istuma ja rääkima, miks nii juhtus.“

* - ta langes hiljem teiseks, sest sai tagantjärele viiesekundilise ajatrahvi.