Foto: Tairo Lutter
Sport | Muud alad
15. mai 2012, 07:01

Spordiennustused: aus duell või susserdamine? (19)

Kas kihlveokontorites spordi (või muud) ennustust mängima asuv klient peab lähtuma tuntud ütelusest "Mis on lubatud Jupiterile, pole lubatud härjale" või on duell panustaja ja portaali vahel igati aus ja võrdne?

Seitse aastat tagasi ajas Spordiennustuse (tänase paf.com’i) käitumine Aivar Kuusmaa harja niivõrd punaseks, et kossuäss otsustas kihlveopakkuja teenustest loobuda. Talle jäeti esialgu välja maksmata võit ühe koduse võrkpalliliiga mängu eest, sest kontori väitel olid koefitsiendid valed.

"Kust mina pean teadma, milline see ilmeksimatult õige koefitsient on? Näpuviga? Andke andeks! Kui mina vajutan kogemata "kinnituse" nupule, ei saa ma seda näpukat parandada. Nemad võivad küll koefitsiente muutma hakata," kurjustas Kuusmaa.

Mängija: nad võivad teha kõike, mida tahavad

Skandaali paisudes otsustati siiski võidusumma üle kanda. Spordiennustuse juht Sven Kolga põhjendas: "Otsuste langetamisel lähtus firma kliendi õigusest õigesti panustatud ennustuse eest saada ettenähtud võit."

Aeg on edasi läinud, aga probleem(id) pole kuhugi kadunud. Õhtulehega on ühendust võtnud mängijad, kes pettunud Triobeti-nimelise portaali tegevuses.

Muresid on erinevaid – boonuste järgne väljamaksete külmutamine, segadused riskivabade panustega, klienditoe üleolev suhtumine jms –, aga suurim küsimus kõlab: kas võitlus kihlveokontoriga on aus ja võrdne?

"Nad muudavad kasutajatingimusi, millal ja kuidas tuju tuleb. Nad võivad ükskõik millise panuse tühistada ja öelda, et tegu oli eksitusega. Nende reeglid räägivad üksteise vastu ning valitakse see, kumb parasjagu neile kasulik on," loetles klient Mihkel.

Ta vaidles Triobetiga pikalt ja põhjalikult, kui oli jalgpalli Meistrite Liiga poolfinaalis Bayern– Real vastanud küsimusele "Kumb saab rohkem kaarte?" variantidega Bayern 3,1 ja Real 5,25.

"Hiljem avastasin, et mu Realile tehtud panus on tühistatud ja Bayerni oma endiselt jõus (Real teenis rohkem kaarte – toim)," tõdeb Mihkel. Ta suhtles kaks korda klienditoega ning sai teada, et ongi rahast ilma, sest "kontoril on õigus ekslikud panused tühistada."

"Tegin kolmes foorumis kisa-kära ning ühes neist võeti minuga mitteametlikult ühendust. Pärast mõningat vestlust privaatsõnumite kaudu õnnestus vähemalt panustatud raha tagasi saada," saabus kurnavale loole õnnelik lõpp.

"Antud juhul oli tegemist meie ilmselge näpuveaga, mida mängija üritas pahatahtlikult ära kasutada. Taolised ekslike koefitsientidega panused tühistatakse absoluutselt kõikjal üle maailma," sõnas Triobeti esindaja Veiko Krünberg.

Portaal: see on riski-, mitte teenimisekoht

Ent küsimustele "kust läheb piir, millal portaal võib oma näpukaid parandada; miks ennustajal samasugune võimalus puudub; ja kas ei oleks ausam mõlemalt poolt nulltolerantsiga võitlus?" ta üheselt ei vastanud.

"Arvamus, et teenime taoliste tühistamiste pealt on üdini väär. Pigem riskime hoopis litsentsi ja kliendi kaotamisega. Meie äri poleks jätkusuutlik, kui neid juhtumeid pidevalt esineks. Koefitsientide sisestamine on käsitöö – päevas tuleb toksida tuhandeid numbreid ning seejuures eksimine on inimlik," selgitas Krünberg. "Nimetaksin taolist olukorda force majeure’iks. Mängijal tuleb lihtsalt reeglistikku vaadata, lisaks küsitakse talt enne panuse asetamist mitu korda kinnitust."

Samas möönis ta: "Aga klienditeeninduse tegevusele tuleb mõnikord etteheiteid teha – siin raputame küll endale tuhka pähe."

Keegi ei vastuta ega kaitse klienti

Kas ja kes peaks taolises olukorras kliendi huvide eest seisma ja/või õigust mõistma? Selgub, et tarbijakaitse ning tolli- ja maksuamet mängivad siin omavahel pingpongi.

"Tegemist on äärmiselt kahetsusväärse olukorraga, kus ühele osapoolele ootamatult muudetakse tingimusi. Kas ja kuivõrd on see seaduslik, selle kommenteerimise pädevus kuulub maksu- ja tolliametile," teatas tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski, lisades, et neile on laekunud üks analoogne kaebus, mis edastati samuti maksu- ja tolliametile.

Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Kaia-Liisa Kallas: "Meie väljastame hasartmängulubasid ning jälgime mängude korraldajate teatud nõuete täitmist. Kliendi eest ei pea me seaduse järgi seisma, vastavad kaebused on tarbijakaitse rida. Aga mängijal tuleb eelkõige ikka reeglid hoolikalt läbi lugeda."