Foto: Martti Lett
Toimetas Kaspar Koort 26. juuli 2013 13:26
Täna kell 18 antakse Ida-Virumaal Maidlas start maailma esimesele punnvõrride 24 tunni sõidule, millest võtab osa 51 võistkonda. Lisaks Eestile ja Lätile on sõitjatega esindatud veel Soome, Rootsi, Saksamaa ja Holland. Rada Maidlas on ligikaudu 1,2 kilomeetrit pikk, rajakatteks vaheldumisi asfalt, kruus ja pinnas.

Teiste seas läheb rajale ka Top Geari rahvusvaheline võistkond. Sinna kuuluvad Top Gear Eesti peatoimetaja Toomas Vabamäe, Top Gear Latvija peatoimetaja Ilmārs Līkums, Top Gear Eesti kauaaegne kaasautor Raivo E. Tamm ja punnvõrriekspert Andres Põldver. Viimane valmistas ette ka tiimi sõiduvahendi. Lisaks astuvad võistkonna koosseisus üles "külalisesinejad", kes vana hea Top Geari traditsiooni kohaselt üritavad "mõistliku hinnaga mopeedi" juhtides ringi võimalikult kiiresti läbida.

Top Geari võistkond endale kõrgeid sportlikke eesmärke ei sea. Kuna neljast võistkonnaliikmest kolmele on tegu kas täiesti uue või hästiunustatud vana sõiduvahendiga, on kõige tähtsam võimalikult väheste probleemidega finišisse jõuda. Ja seejuures kindlasti TV3 esindust edestada.

Võistluse eelõhtul käis Toomas Vabamäe ka võistlussõidukiga tutvumas. "Sõitsin punnvõrriga viimati umbes 1978. aastal. Aga kõik asjad tulid kohe meelde, kuigi praegune võrr käis kõvasti kurjemini edasi kui tollased ja tegi hoopis teistsugust häält," jagas Vabamäe oma esimesi muljeid. Umbes viiekilomeetrine proovisõit sisaldas ka kastemärjal rohul külililendamist. "Midagi hirmsat ei olnud, libedal pidurdades läks tagaratas blokki ja sain korra põlve maha."

Punnvõrrid ehk sääreväristajad ehk 45-kuupsentimeetrise töömahuga ilma käikudeta Riga mopeedid olid nõukogude ajal odavad ja populaarsed transpordivahendid. Tänapäeval on nad oma praktilise otstarbe kaotanud, kuid leidnud mõnevõrra ootamatut kasutamist kestussvõitudes. Võisteldakse kahes klassis: standardklassis on ümberehitused minimaalsed, tehnikute klassis on võrre aga lubatud tublisti "aretada". Võistkonnas võib olla kaks kuni neli sõitjat ning võidusõidu käigus on lubatud enam-vähem igasugune remont. Võistluse võidab võistkond, kes suudab 24 tunni jooksul läbida enim ringe.