Nikolai NovosjolovFoto: ARNO SAAR
Sport | Muud alad
21. oktoober 2013, 07:00

Sportlased kui reklaamitähed: kellele ja miks?

Tuntud sportlasi kasutatakse tihti toodete või ürituste reklaamnägudena. Kas sellest saab kasu atleet, firma või hoopis tarbija?

«Reeglina sportlasele raha reklaamist ei tule, see tuleb sponsorlepingust,» rääkis ajakirjanik ja reklaamiguru Olav Osolin. Leping määrab kohustused ning tihti tuleb täita just toetaja soove.

«Kui mängid Adidase särgis, siis sa ei tule Nike särgi-ga pressikonverentsile, nagu Mario Götze tegi,» kirjeldas Osolin. «Igaühel võivad olla aga personaalsed diilid, mida siis vastavalt vajadusele kasutada,» lisas ta.

Eesti suusaliidu spordidirektori Raul Olle arvates on sportlased head reklaamiobjektid, sest ettevalmistusel ja transpordil läheb käiku just sponsorite rahakott.

«Palju oleneb toetajast, kui palju ta oskab võimalikku reklaaminägu omatahtsi ära kasutada. Kui taoline võimalus pakutakse, võtab sportlane selle suurima heameelega vastu.»

Seadusega on keelatud sportlase kasutamine alkoholi reklaamimisel. Osolini sõnul on ka kasiino reklaamimine kahe otsaga asi: «See on küsimärgiga, ühed arvavad, et see on õige, mõned, et ausa spordiga vastuolus. Niisama sportlast reklaami aga ei saa.»

Eesti turg on küll väike, kuid Õhtuleht toob teieni värvikamad näited.

Kuhu kadus Veerpalu ahjukana?

Rahva seas tuntud «Veerpalu klassikaline» ahjukana, mis telereklaamis suusatajale 3:1 ära tegi, kadus lettidelt pärast dopingusüüdistusi. Talleggi juhatuse esimehe Teet Soormi sõnul kasvuhormoon ja kana müümine seotud polnud.

«Viimane sponsorleping sõlmiti hooajaks 2010/2011 ning see lõppes 2011. aasta mais, sõltumatult dopingujuhtumist.»

Veerpalu osa oli reklaamis aga kahtlemata suur. «Talleggi koostöö Eesti Suusaliidu ja Andrusega oli pikaajaline – toetasime teda alates 2002/2003 hooajast. Klassikaline ahjukana on olnud aastaid enimostetud ahjukana ning oma osa oli kindlasti sellel, et soovitajaks oli Andrus,» avaldas Soorm.

Tallegg on praegu Rakvere Tarva peasponsor ning suusatamist ei rahasta, Soormi kinnitusel pole ka sellel Veerpalu juhtumiga seost.

Metsik mees Gerd Kanter

Kettaheite olümpiavõitja Gerd Kanter on olnud paljude sponsorite reklaaminägu. Viimati tutvustas ta Piimameister Otto juustutooteid. Muhedas klipis jookseb sportlane Eestimaa looduses, rullib heinapalli ja napsab lõpuks juustutüki.

Kanter nõustus Estoveri ideega kohe. «Selle taga oli professionaalne agentuur. Mõni lähenemine oli minu arvates küll teine, kuid kohapeal saime muuta.»

Juulis filmitud klipil oli tuli takus, sest Kanter kiirustas MMi eelsesse laagrisse. «Aega oli hästi vähe, kohale jõudsime kell 2 öösel, kell neli oli äratus. Seda paari sekundit tuli kaua filmida, kuid lõpptulemusega olen väga rahul.»

Reklaami taustal kõlava Silver Sepa lauluga «Metsik mees» on Kanteril meeles huvitav seik. «Ühe omaniku poeg läks esimesel päeval kooli ja talt küsiti, mida vanemad teevad. Poiss vastas, et reklaami, kus on metsik mees! Eks lastele ongi see reklaam pigem peale läinud,» muigas ta.

Tulevikuski võib kettaheitjaga arvestada. «Mingit jama ma ei reklaamiks. Oluline, et sõnum on konkreetne ja endale mõistusekohane.»

Vutikoondis mängis kivi-paber-kääre ja niitis muru

«Jalgpallikoondislaste kasutamine Triobeti turundustegevuses on otseselt seotud sellega, et oleme juba aastaid Eesti jalgpalliliidu suursponsor,» rääkis Triobeti juht Veiko Krünberg.

Reklaamil, kus duod Sergei Pareiko – Tarmo Kink ja Henri Anier–Igor Morozov üksteisega kivi-paber-kääre mängides mõõtu võtavad ja kaotaja Lilleküla staadionil muru niidab, tegelikku numbrilist eesmärki Krünbergi sõnul pole.

«Vahetut kasu on siinkohal keeruline mõõta, kuna ühtegi konkreetset pakkumist me ei edastanud.»

Spordiennustust, pokkerit ja mitmeid veebipõhiseid osavus- ning õnnemänge pakkuv internetikeskkond loodab ka tulevikus atleetidele: «Kindlasti kaasame sportlasi oma turundustegemistesse ja oleme edaspidigi Eesti spordielu üheks suuremaks toetajaks.»

Nikolai Novosjolov: «Kui reklaami teeb professionaal, on lust kaasa teha!»

Kahekordne epeevehklemise maailmameister Nikolai Novosjolov on patrooniks «Entrumile» – Eesti Energia juhitud noorte ettevõtlikkuse projekt julgustab 13–19aastaseid noori oma ideid kirja panema.

«Projekti eesmärk ei ole enda promomine, vaid see on heategevuslik üritus,» rääkis maailmameister.

«Ise olin ka vanuses, kus palju lahtisi otsi, mida edasi teha. Väga tore, kui saab noortele kuidagi kasulik olla.»

Novosjolov näeb projektis ka omamoodi päästeinglit, sest ta kutsuti sinna pärast nihu läinud Londoni olümpiat. «Sportlastel (ja ka teiste alade inimestel) tuleb ette ebaõnnestumisi. Nagu öeldakse, mis kehvasti, see uuesti. Ei tasu püssi põõsasse visata!»

Novosjolov osales ka EMT perepaketireklaamis, mille filmimine oli väsitav, kuid nauditav. «Kui seda teeb professionaal, on lust kaasa teha! Sain oma asja (vehklemist – toim) näidata, ka pere oli kohal.»

EMT brändi- ja kommunikatsioonijuht Kristi Männiku sõnul sobis vehkleja sinna kui valatult. «Ta on sümpaatne inimene ja tubli pereisa, kes on saavutanud suurepäraseid tulemusi oma sportlaskarjääris. Lisaks kõnetab Nikolai ühtviisi hästi nii eesti kui vene inimesi.»

Kristina Šmigun sai SAKUlt aastaks jooke

Kahekordsele suusatamise olümpiavõitjale Kristina Šmigunile jättis parima mulje Oriflame’ i reklaam, mille filmimine ja pildistamine toimus Stockholmis mitu päeva. Eestist tõi Šmigun esile peasponsori Saku Õlletehase liigutava žesti.

«Kui ma sportlaskarjääri lõpetasin, kinkis SAKU mu perekonnale terve aasta joogivarud. Pool tuba sai täis ja jätkus üle aastagi!»

Šmigunile pole reklaamnägu võõrastav olla. «See on treenitav nagu iga asi. Kui ei pea näitlema ega teesklema, siis on lihtne,» rääkis ta.

Tartu ülikoolis majandust tudeeriv Šmigun on ka ise reklaami mõjusid uurinud. «Sport, eriti aga tippsport on väga kulukas ja sponsoriteta poleks see mõeldav. Olin igale toetajale tänulik. Kui mind sooviti reklaamis kasutada, tegin seda hea meelega. Eesmärk oli seeläbi finantseerida oma ettevalmistust ja tiimi ehk panustada tulemusse ja medalitesse.»

Martin Müürsepp üllatas Simpeli reklaamis

«Kas alati on tähtis ainult võit või mõnikord on hea ka kotti saada?» küsib Jaak Prints Simpeli kõnekaardireklaamis.

Talle vastab korvpallur Martin Müürsepp: «Ma arvan, et mõnikord tuleb see kasuks.»

«Simpel Talkshow on üks läbi aegade riskantsemaid produktsioone, kuna tegemist oli alati reaalsete intervjuudega, mille küsimusi külaline ette ei teadnud,» selgitas Simpeli kommunikatsioonijuht Silver Koppel.

«Intervjuu kulg oli hoolikalt ette planeeritud, kuid lõpptulemus sõltus külalise reaktsioonist. Küsimusi ja vastuseid kokku ei lõigatud, küll aga tuli teha pausikärpeid, et klipp mahuks mõistliku aja sisse ära.»

Lisaks Müürsepale oli reklaamis tennisist Maret Ani. «Simpeli kõnekaardi slogan on juba aastaid olnud: Rahva lemmik. Martin ja Maret on laias maailmas laineid löönud ja neid on alati tore taas teleekraanil näha,» ütles Koppel.

Simpelile tõi sportlaste kaasamine Koppeli sõnul kasu. «Kahtlemata omab see turundusliku sõnumi edastamisele positiivset mõju, mis on tuntav ka äritulemustes.»