Toomas Triisa on üks kahest Eesti mootorratturist, kes võtab ette maruraske, Andide mäestiku ületava Dakari ralli.Foto: TAIRO LUTTER
Auto-Moto uudised
18. detsember 2013, 10:00

Miks võtab mootorrattur Toomas Triisa Dakari rallile kaasa pätsi musta leiba? (2)

Dakari rallist keerulisemat katsumust annab välja mõelda. Metsik võidusõit ajab pingule nii sportlaste lihased kui ka närvid. Talupojamõistusele toetudes ja meenutades Kreisiraadiot, kus rusikas röögatuse "Kurat, kus must leib on?" saatel laua purustas, võtab Toomas Triisa elu esimesele Dakarile kaasa pätsi kodumaist leiba.

Kõrguste vahe 5700 meetrit (-200 kuni 5500), temperatuuride vahe 54 kraadi Celsiuse järgi (-5 kuni +49), 13 võistluspäeva kogupikkusega 8734 kilomeetrit, millest kiiruskatseid "kõigest" 5228 kilomeetrit. Seda kõike Argentiinas, Boliivias ja Tšiilis, üle liivadüünide ja Andide mäestiku, 116 kilogrammi kaaluva mootorratta seljas. Planeeritud keskmine kiirus 90-100 km/h.

Inimestelt, kes sellise asja ilma silmapaistvalt suure materiaalse kasuta (ja seda Dakari debütantidel Toomas Triisal ning Mart Meerul loota pole, pigem ikka suuri kulutusi) ette võtvad, tuleb paratamatult küsida, kas kupli all on ikka kõik korras?

Triisa kinnitab, et ei ole – just sellisest võistlusest, kus eelmise kaheksa aasta jooksul on hukkunud kaheksa mootorratturit, ongi ta lapsest peale unistanud. "Mul on motospordis kõik muu – kross, enduro jms – ära proovitud. Ainult lapsepõlveunistus Dakari ralli mitte!"

Tõsiselt rääkides, siis ongi Triisa ja Meeru ettevõtmine väga tõsine, mille nimel kõvasti vaeva nähtud. Lisaks kvalifikatsioonivõistlustele Tuneesias, Abu Dhabis ja Albaania mägedes on jõusaalis kõvasti põhja laotud ning alpimajas istutud, et kõrgmäestikus mitusada kilomeetrit tsikli seljas vastu pidada.

Hollandi tiimi Rally Reid koosseisus võistlevate Triisa ja Meeruga sõidab ralli kaasa ka mehhaanik Martin Graumann, kelle tööks on Honda tsiklite hooldamine. Tõsi, kahel õhtul (pärast 3. ja 7. etappi) mootorratturid ja mehhaanikud ei trehva, sest finiš on sedavõrd keerulises paigas, kuhu hooldusautodel võimatu jõuda. Nendel öödel peavad võistlejad oma jõu ja nõu abil tsikli järgmiseks päevaks ette valmistama.

Esimene eesmärk on Dakari ralli lõpetada, aga vähetähtis pole ka sportlik tulemus. Tulenevalt esimese nädala resultaadist tehakse otsus, kas vahetada mootorit, mis tähendaks üleminekut Eliit-klassi. Enne seda kuulutakse Maraton-klassi, kus peetakse omaette arvestust ja jagatakse auhindu.

Ahjaa, miks on vaja ühes võtta päts musta leiba? Triisa: "Kui esimest korda seda toitu nägin, mida võistluse ajal sööma peame, siis mõtlesin: mis värvi mu nahk pärast kaht nädalat on? Ainult geelid ja pulbrid! Peab ikka hõlma all pätsi musta leiba kaasa võtma!"

Dakari ralli kestab 5.-18. jaanuarini.