RED BULL: Vahepeal võis Red Bulle hakata võrdlema juba lennukitega, aga tänavuse hooaja alguses pole nad sugugi reaktiivkiired. Foto: Reuters / Scanpix
Vormel 1
14. märts 2014, 07:00

Vormelitähestik: Mida põnevat toob aasta 2014?

Pühapäeval kustuvad tuled 2014. aasta esimesel suure auhinna võidusõidul. Enne, kui Melbourne’is mootorid tööle pannakse, on paslik endale selgeks teha, mis sel aastal vormelimaailmas uut ja põnevat on. Õppimiseks kasutame koolijütsidele tuttavat vahendit, tähestikku.

A A1-Ring ning Austria GP on pärast puhkusekümnendit tagasi vormelikalendris. Nüüd kannab võistlusrada nime Red Bull Ring ja on valitsevate maailmameistrite koduetapiks.

B Bernie Ecclestone’i valitsemisaeg vormel 1 eesotsas võib selle aastaga läbi saada. Aprillis hakatakse Saksamaal miljar-däri üle kohut mõistma ning kui vanahärra jääb altkäemaksu andmises süüdi, peab ta peale potentsiaalse vanglakaristuse end ka F1-maailma juhtimiselt kõrvaldama.

C Caterham pole nelja tippseltskonnas veedetud aasta jooksul teeninud veel ühtegi punkti. Kui ka tänavune hooaeg samas taktis jätkub, lubab meeskonna omanik Tony Fernandes kotid kokku pakkida.

D Dildo või tolmuimeja? Ehk hoopis morsakihvad? Hooajaeelsed testid pole tuvastanud, milline kolmest ninalahendusest on kõige parem.

E ERS kogub elektriks kokku pidurdamisel tekkiva energia ja turbost eralduva kuumuse ning pakub sõitjale iga ring üle 30 sekundi 160 lisahobujõudu.

F Ferrari on selleks aastaks kokku pannud unelmate meeskonna. Küsimus on ainult selles, kuidas Fernando Alonso temperament Kimi Räikköneni ehk Jäämehe omaga sulandub ning kas meeskond suudab eksmaailmameistritele pakkuda väärilise sõiduvahendi.

G Garaažides on sellest aastast veidikene vähem ruumi, sest sinna peavad ära mahtuma kuni kaks lisapilooti – reedestel vabatreeningutel on meeskonnal võimalus vahetada masinates istuvat sõitjat ja anda rajaaega nii test- kui ka põhipilootidele.

H Hamilton on selle hooaja eel suurfavoriit. Britist eksmaailmameistri tagumiku all on nõnda hea Mercedese vormel, et Red Bulli tiimiboss Christian Horneri hinnangul võib Hamilton hooaja avaetapil kõiki konkurente ringiga edestada.

I Istmik on vormelisõitja kõige olulisem kehaosa, eriti sel aastal, kui piloodid alles õpivad muutunud sõiduvahendeid tundma. Tänu turbole on mootorite pöördemoment kasvanud kahekordseks, mis võib liiga agara gaasivajutaja kergesti piruetiga rajalt pühkida.

J Januseid vormeleid enam ei sallita. Masinad võivad finišisse jõudmiseks kasutada 100 kilogrammi kütust ja mitte tilkagi rohkem.

K Kvjat, eesnimi Daniil, sõidab Toro Rosso meeskonnas ehk meie suur idanaaber on taas F1-maailmas esindatud.

L Lambadat vormeliaasta lõpetuseks enam tantsida ei saa. Hooaja viimast etappi võõrustab Brasiilia asemel nüüd Abu Dhabi.

M Massa on Ferrari punase kombinesooni vahetanud Williamsi pesupulbrivalge vastu ja see võis ta MM-tiitli võitmise šansse märgatavalt parandada. Nimelt on hooajaeelsed testid näidanud, et Williams on selle hooaja must hobune, kes näib praegu isegi Mercedese suurima konkurendina.

N Naiivne on uskuda, et Red Bullid vaatamata oma hooajaeelsetele probleemidele aasta lõpus etapivõitudele ei sõida. Küsimus on ainult, kui kaua selle tasemeni jõudmiseks aega kulub ja kas meistritiitel on selleks ajaks juba lootusetult läinud.

O Ohtliku sõidu eest saavad piloodid nüüd sõidukeelde. Et üks etapp vahele jätta, tuleb sõitjal aasta jooksul koguda 12 karistuspunkti. Möödunud hooajal ei küündinud keegi selle summa lähedalegi.

P Pöidlad teevad vormeliässadel sel aastal veel aktiivsemalt tööd kui varem – ka pidurite reguleerimise süsteem on sõitja jalgade juurest roolile toodud.

Q Quo vadis, F1? Pärast tänavuse hooaja hiigelarendusi tohib autode juures teha üha vähem ja vähem muudatusi. Selle eesmärk on tuua alla vormelikarussellis osalemise kulud, et kõik tiimid saaksid võistelda võrdsetel tingimustel.

R Renault’ kliendid on hooaja eel plindris. Kõige paremini näib käivat Caterhami käsi, kelle testiajad on olnud Red Bullist ja Lotusest kiiremadki.

S Sotši ringrada on ainus päris uus sel hooajal sarjaga liituv võistluspaik.

T Turbo on tagasi! Sellest aastast lükkavad vormeleid edasi V6 turbomootorid. Turboga kaasneb aga ka palju soojust ja vibratsiooni, mis teeb autod millegi untsuminemisel üpris süttimisaltiks.

U USA tahab lisaks GP-etapile vormelimaailma siseneda ka oma võistkonnaga. Gene Haasi juhitav tall võiks tsirkusega ühineda 2015. aastal.

V Vastupidavus on selle aasta tähtsaim märksõna. Suurte reeglitemuudatuste tõttu on paljud autod testidel mitmesuguste viperustega teepervele jäänud ja kui palju masinaid Melbourne’is finišisse jõuab, on võimatu ennustada.

W Wolff, mees on Toto, Mercedese mootorispordipomo, aga naine Susie saab üle 22 aasta esimeseks õrnema soo esindajaks, kes võistlusnädalavahetusel rooli keeranud, kui täidab Suurbritannia ja Saksamaa võistlusnädalavahetustel Williamsi testpiloodi kohuseid.

Õ Õhuvoolud auto tagaosas on drastiliselt muutunud, sest ära on keelatud näiteks topeltdifuusorid. Masinale avalduv survejõud saab olema märgatavalt väiksem, mis toob kaasa madalama sirgekiiruse. Avatud tagatiiva ehk DRSi abil möödumine peaks olema varasemast veelgi lihtsam.

Ä Äri ja vormelid käivad koos kui sukk ja saabas ning just seetõttu jagatakse hooaja viimasel etapil topeltpunkte – lootuses, et nõnda püsib meistritiitli saatus kauem lahtisena ja meelitab telerite ette suurema hulga publikut.

Ö Ööetappe on sel aastal kavas tükki kolm. Singapuri ja Abu Dhabi sõitudele on lisandunud ka Bahreini võidukihutamine.

Ü Üks on ainus autonumber, mis pärast tänavust aastat omanikku vahetab. Kõik piloodid kannavad nüüd kuni oma karjääri lõpuni personaalset numbrit ning ainus, kelle autotähis võib vahetuda, on valitsev maailmameister ehk änavu Sebastian Vettel.