Vormel 1

Kas Malaisia äike müristab vormelitest valjemini? (2)

Viljar Voog, 28. märts 2014, 07:00
NIISKE: Malaisias GPl on kaks valikut: kas talumatu kuumus või paduvihm. Foto: AFP / Scanpix
"Nii kuum on tunne" – just 2 Quick Starti legendaarse lauluga on kõige õigem alustada Malaisia GP nädalavahetust, kus vormeliperet ootavad üle 30kraadine leitsak ja äikesetormid, mille kõmin paljukritiseeritud mootorite müra varjutab.

Kuigi kaks nädalat tagasi peetud Austraalia Grand Prix’l ei pääsenud erinevate tehnikarikete tõttu lõpp-protokolli kuus vormelipilooti, ei ole võidusõidu järelkajas mitte üks piiks arutatud uute V6 turbomootorite töökindluse üle. Nurin on hoopis olnud audio-kosmeetilist laadi: vormelid põrisevad kui kartulipõldu kündvad traktorid.

Säästa või lärmata?

"See on pask! See on minu arvamus ja minu teada arvavad ka fännid nii. Arvan, et F1 peaks olema vaatemänguline ja müra on selle kõige tähtsam osa!" ahastab valitsev maailmameister Sebastian Vettel.

"Mind ei kohutanud uute mootorite müra. Mind kohutas müra puudumine. Kahjuks osutusid mu hirmud tõeks: need masinad ei kõla kui võidusõiduautod," kurdab F1-sarja juhtiv miljardär Bernie Ecclestone:

Samal teemal

"Ma olin muidu terve nädalavahetusega väga rahul, aga mootorite hääl ei teinud mind just rõõmsaks. Me räägime sellest Berniega. See on ilmselge lepingurikkumine!" siunas Austraalia GP juht Ron Walker.

Sisuliselt on vormelimaailm jagunenud kaheks: ühed kiidavad uusi reegleid taevani, sest säästlikumad masinad on lõpetanud Red Bulli meeskonna ülemvõimu, ning teiste suust kuuleb peamiselt virinat, et vaikne F1 ei ole enam tehnikaspordi kõige teravam tipp.

Nagu vaidlustega enamasti, pole kummalgi leeril õigus, vaid tõde peitub kusagil vahepeal. Mõistuse häält kehastab Williamsi võistkonna asejuht Claire Williams: "Arvan, et inimesed harjuvad uue heliga üpris kähku. Läbi aastate on mootorispordis olnud nii palju muutusi, et inimesed unustavad vanad hääled kiiresti ja nad tahavad lihtsalt näha head võidusõitu!"

Ülikõhnad sõitjad

Malaisias valitseb aga ilmne oht, et võistlus osutub Austraalias nähtust veelgi vaiksemaks, sest katkestanute arv ähvardab taevasse tõusta. Kängurumandri sõit oli alles masinate vastupidavuse katsetus ning tõeline tuleproov - potentsiaalselt sõna otseses mõttes - on meestele ja nende vormelitele alles pühapäevane võistlus.

Leegid pole ainus oht, mis kuumas ilmas töötavaid sõitjaid ähvardab. Uute reeglite paika pandud miinimumkaaluga kimpus olevad meeskonnad ei taha kaotada aega rajal ning on asunud kilosid maha viilima kõige paindlikumast kohast – piloodist.

181 sentimeetrit pikk Jenson Button on enne seda hooaega võtnud usinasti alla ning kaalub nüüd vaid 70 kilo. "Ma pole kunagi varem hooaja eel nii vähe kaalunud. (Paari kilo kaotus – toim) kõlab vähe, aga kvalifikatsioonis võib see tähendada paari koha vahet ning võistlussõidus viit-kuut sekundit," rääkis britt paar nädalat tagasi.

Iga grammiga kaob ka kild vastupidavust, mistõttu pakub Malaisia pilootidele erakordse väljakutse. Seda veel juba enne, kui jõuab kohale nädalavahetuseks prognoositud äikesetorm, mis võib plaanid üldse uperkuuti lüüa. Igavust ilma- ja sporditargad ei ennusta.

Piloodid mälestavad kadunud lennul viibinuid

Kui mitmetel vormel 1 etappidel tähistavad stardiaja lähenemist võistlejaterivist madallennul mööduvad lennukid, siis Malaisias saab tähelepanu hoopis lennuvahendi puudumine. Kuala Lumpuri ringraja peatribüünilt on näha lennurada, kust juba kolm nädalat kadunud olnud lend MH370 õhku tõusis ning pardal olnud 239 inimese meenutuseks julgustatakse sõitjaid lisama oma autodele ning kiivritele toetussõnumeid. Enne starti peetakse ka leinaminut.

"Selliste asjade kuulmine on südantlõhestav. Ainus, mida me teha saame, on palvetada," rääkis kadunud lennuki kohta Lewis Hamilton.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee