Ayrton Senna vaid mõnikümmend minutit enne traagiliselt lõppenud Imola GPdFoto: AFP/Scanpix
Vormel 1
1. mai 2014, 09:58

20 aastat traagilisest võidusõidust: Ayrton Senna – võib-olla ajaloo parim, kindlasti legendaarseim (15)

Vormel 1 on loodud looma kangelasi. Väljaspool vaidlusi hübriidmootorite heli üle on endiselt tegu autospordi kõige teravama tipuga, kus esikohtade nimel kihutavad maailma parimad piloodid. Täna meenutame Ayrton Senna 20. surma-aastapäeval võib-olla kõigi aegade kõige paremat.

Ayrton Senna oli seitsmeaastane, kui vanemad talle esimest korda perekonna maasturi võtmed ulatasid. Pärast tagasihoidlikku karjääri kartidel ning madalamates vormeliklassides jõudis ta 24aastase noormehena F1 lävele. Järgnev kuulub juba legendide sekka: 41 etappi ja kolm maailmameistritiitlit võitnud Senna oli parim sõitja, keda terve generatsioon vormelihuvilisi oli tundnud. Ja need fännid olid rajal kihutamas näinud Alain Prosti, Nelson Piquet'd ja Niki Laudat.

Veelgi enam, Sennat peetakse üldse kõigi aegade kõige paremaks, kellele ei saa vastu ei Juan Manuel Fangio, ei Michael Schumacher ega Sebastian Vettel, kel kõigil kaminasimsid brasiillasest rohkem lookas. Miks?

Senna on täpselt nagu oma kodumaa Brasiilia jalgpallikoondis – teda saab kas vihata või armastada, ent mingil moel paneb mees ikka fännide südamed sambarütmis põksuma. Tema tulemused on teistega võrreldavad, ent mitte keegi ei suutnud tuua igasse sõitu sama palju särtsu ja tuld, mis põles isegi tormituultes, kui vihmameister märjal rajal konkurente vähemalt sekund ringi kohta edestas.

Iga spordiala vajab oma paha poissi! Senna vaimsuse võtab kõige paremini kokku 1990. aasta hooaja eelviimane etapp Jaapanis. Kahe viimase aasta maailmameistrid Senna ja Prost võitlesid MM-tiitli nimel ning brasiillasel oli kasutada väike, ent kindel eduseis. Liidripositsioonilt, ent mustemalt rajaosalt startinud Senna kaotas kohe koha prantslasele, kuid esimesse kurvi ei jõudnud kumbki: Senna sõitis Prostile otsa ning mõlemad katkestasid. "Ma ei ole loodud tulema kolmandaks, neljandaks või viiendaks!" raius avariiga tiitli kindlustanud Senna pärast intervjuudes.

Williams pidi olema unelm

Ka järgmisel aastal oli brasiillane kõigist teistest parem, ent siis algasid virelusaastad: mehe McLaren ei suutnud lihtsalt Williamsitega sammu pidada ning rahutu Senna pidi pealt vaatama, kuidas Nigel Mansell ja Prost said tiitlitega pärjatud. Tiitlitega, mis pidanuks Senna arvates kuuluma talle.

1994. aastaks sai mees lõpuks ometi ihaldatud Williamsi rooli, ent ometi ei suutnud ta autost välja võluda eelkäijate näidatud ulmelist kiirust. Kahele kvalifikatsioonivõidule järgnesid kaks katkestamist - Senna kümneaastase karjääri halvim hooajaalgus.

Kõik pidi muutuma Imolas. Laupäevane ajasõit oli maksnud austerlasele Roland Ratsenbergerile tema elu, ent Senna sõitis taas välja parima stardikoha. Mehe sõber, toona vormel 1 ametliku arsti kohuseid täitnud professor Sid Watkins palus austerlase hukust häiritud brasiillasel võistlemisest loobuda ning Senna lubas isegi oma tüdruksõbrale, et ta ei istu pühapäeval autosse. Ometi oli ta stardis.

"See on ringrada, kus mulle meeldib sõita. Mul on siin varem hästi läinud, olen mõned sõidud võitnud ja publik siin Itaalias on eriline. Ma loodan, et tänane sõit saab olema publiku jaoks põnevja meie meeskonnale hea," rääkis mees oma viimases intervjuus vaid kaks tundi enne sõidu algust.

Võistluse seitsmendal ringi alguses oli Senna endiselt esikohal, noor Michael Schumacher teda sekundi kauguselt jälitamas. Esimesse kurvi jõudes kaldus brasiillase vormel järsult paremale ning kihutas otse betoonseina. Telemeetriaandmed näitasid, et masina kiiruseks oli sel hetkel 218 kilomeetrit tunnis.

«Ta näis rahulik.»

Watkins meenutas aastaid hiljem kirjutatud raamatus, kuidas ta sõbra õnnetuspaika jõudis. "Ta näis rahulik. Ma tõstsin tema silmalaud üles ja pupillidest oli mõista, et ta on saanud suure ajukahjustuse. Me tõstsime ta kokpitist välja ja panime maha lamama. Seda tehes ta ohkas ja kuigi ma pole usklik, tundsin ma tema hinge lahkumas."

Võistlus peatati ning piloodid kogunesid stardisirgele uudiseid ootama. «Me oleme näinud nii palju avariisid, õnnetusi, mis on tundunud palju hullemad,» meenutas sõidu ja lõpuks ka MM-tiitli võitnud Schumacher. «Me arvasime, et ehk on tal käsi või jalg murtud, võib-olla peab ta järgmise etapi vahele jätma. Ja isegi pärast võistlust öeldi meile, et jah, ta on koomas. Ma olin koomast kuulnud ja see võib olla ka midagi, millega on juba järgmisel päeval kõik korras,» rääkis Schumacher aastaid tagasi.

Neli tundi pärast avariid kuulutasid arstid Senna surnuks.

Kulus 13 aastat, enne kui Itaalia kohus kuulutas, et brasiillase huku põhjustas katki läinud roolivarras. Selleks ajaks olid stardirivist pensionile läinud enamik Senna kaasvõitlejaid, Imola ringrada ei leidnud enam hooajakalendrist ning vormelidki olid tundmatuseni muutunud, paljuski turvalisuskaalutlustel.

Ja paljuski on see kurb. Mitte keegi ei eelda, et masinate areng tipnes mõnikümmend aastat tagasi, ent iga uuendus, kas või tänavuse aasta hübriidmootorid, viivad vormel 1 Senna aegadest kaugemale. Sellega kaob

ära ka võrdlusmoment ja me ei saagi kunagi teada, kas Sebastian Vettel, Lewis Hamilton või Fernando Alonso oleksid kunagi suutnud brasiillasega kui võrdne võrdsega võidu sõita. Me saame ainult oletada, kes on kõigi aegade parim, ning ükskõik kust nurga alt fakte vaadata, Arton Senna on alati romantikute valik esikohale.