Rassismivastane banaanikampaania oli turundusfirma trikk
Jalgpall
5. mai 2014, 09:00

 

#MeKõikOlemeReklaamiOhvrid ehk jalgpallimaailmas tohutut populaarsuse saavutanud rassismivastane banaanikampaania oli hoopis reklaamitrikk! (1)

Niipea kui Dani Alves jalgpalliväljakul tema suunas visatud banaani nosis, ilmusid Brasiilias müügile 22eurosed t-särgid. Viimaste aastate enim kõlapinda saanud rassismivastane kampaania osutuks reklaamifirma trikiks.

Käis Villareali ja Barcelona vahelise Hispaania liiga kohtumise 76. minut, kui 26aastane pealtvaataja David Lleo otsustas näidata oma kitsarinnalisust ja viskas nurgalööki sooritama läinud Kataloonia klubi kaitsja Dani Alvesi suunas banaani.

Rassistliku sõnumi sisu oli lihtne: "Sina, kelle nahavärv on minust mõni toon tumedam, söö banaani nagu ahv, kes sa oled." Kui tavaliselt jalgpallurid sellist žesti eiravad, siis Alves korjas banaani miljonite televaatajate hämmastuseks üles, kooris ära ja pistis suhu.

Et rassistlikule fännile veelgi pettumust valmistada, tänas Alves teda ka mängujärgses intervjuus, väites, et saadud lisaenergia aitas tal tol hetkel 1:2 kaotusseisus olnud Barcelona 3:2 võidule vedada.

Mehe reaktsioon hakkas sotsiaalmeedias kulutulena levima ning Alvesi klubi- ja rahvuskaaslane Neymar postitas kohe mikroblogisse Twitter pildi, kus ta koos pisipojaga banaani sõi. Lisaks pani ta käima ka märksõna somostodosmacacos ehk maakeeli ja lahtikirjutatult "Me kõik oleme ahvid".

Väljend ja selle muukeelsed vasted tõmbasid endale tohutus koguses tähelepanu ja oma toetust näitasid inimesed üle maailma, alustades Brasiilia presidendi ja Vladimir Klitškoga ning lõpetades meie oma Ragnar Klavaniga. Ilus ja sümpaatne solidaarsus rassismi vastu, kas pole?

Kahjuks selgitasid Hispaania ajaleht AS ning Brasiilia väljaanne Veja kiirelt välja tõe: algselt spontaansena näinud reaktsioon oli tegelikult Brasiilia reklaamiagentuuri Loducca pikalt ette kavandatud liigutus.

Nimelt on jalgpallirassism Hispaanias nõnda levinud, et varem või hiljem pidi keegi ühe Barcelona brasiillase pihta banaani loopima. Ideaalis oleks see juhtunud Neymariga, kes on suurem maailmastaar, ent kuna ründaja oli parajasti vigastatud, sai au ja kuulsuse endale sõber Alves.

"Parim viis eelarvamuste peatamiseks on nende jõu ära võtmine, et rassistliku käitumist ei saaks korrata. See juhtus, kui me lõime märksõna somostodosmacacos ja banaani söömise žest muutis selle liikumiseks," selgitas agentuuri esindaja kampaania tagamaid.

Kui kõik sellega lõppenuks, oleks tegu olnud jätkuvalt ilusa ja lihtsa lahendusega sügavale probleemile. Ent reklaamiagentuurile omaselt oli asjal ka oma rahaline külg: niipea kui Alves ja Neymar oma tembud ära tegid, viskas Brasiilia telenägu ja ärimees Luciano Huck 22eurose hinnasildiga müüki tuhanded eelvalmistatud t-särgid, mis kõik meeste poolt käiku lastud lauset kandsid.

Õnneks, nagu "Võsareporter" kunagi tõestas, ei riku tilk tõrva mee maitset ning kuigi Brasiilias võib banaanisärkide müük tunduda veidi alatuna, siis ülejäänud maailm võib rõõmustada, et võitlus rassismi vastu on taas astunud sammu edasi.