Auto-Moto uudised
21. juuli 2014, 09:00

Eurosport on sillas ning Eesti esirallit hakatakse edaspidi kasutama hea korralduse šabloonina

101protsendiliselt õnnestunud Rally Estonia saab etaloniks (4)

"Eesti ralli pani paika standardi, mida me ootame tulevikus kõikidelt ERC etappidelt," rääkis Eurospordi ralliülemus Jean-Baptiste Ley. Rally Estonia meelitas nädalavahetusel Tartusse ja Otepää metsade vahele tuhandeid inimesi ja jättis võimsa mulje ka kõikidele väliskülalistele.

Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava jooksis viimased nädal aega pea hinge tõmbamata ringi, et kõik Rally Estonia pusletükid kui õlitatult kokku käiksid. Alles siis, kui viimane Euroopa meistrivõistluste etapil osalenud auto oli üle finišipoodiumi sõitnud, hingas mees Õhtulehe tungival nõudmisel sügavalt sisse ja välja ning võttis kuudepikkuse töö viljad kokku: "Meil oli õnne, kõik oli hästi planeeritud ja Rally Estonia õnnestus tänase võimaluste juures 101 protsenti."

Möödunud nädalavahetusel olid Lõuna-Eesti teed ralliautode päralt. Pärast 235 kilomeetrit kiiruskatseid ja veel kordades pikemaid ülesõite veeresid Tartus Raekoja platsil üle finišijoone 36 ERC-autot, 27 Historic-klassi masinat ja 40 ainult Eesti MV-etapil sõitnud ralliautot ehk pea kaks kolmandikku alustanuist. Esimest korda Euroopa meistrivõistluste sarja kuulunud Rally Estonia sai läbi.

Aava sõnul tuleb kõigil ralli korraldamisega seotud inimestel olla uhke, sest hakkama saadi millegi maailmas ainulaadsega. "Paljude jaoks murdsime me müüdi, et rallivõistlus saab algusest lõpuni olla meelelahutus, et ta ei pea olema tehniline ja keeruline võistlus."

Peakorraldaja hinnangul oli ainuõige otsus tuua ralli süda tänavuseks aastaks Tartusse, kus pandi Raekoja platsi püsti suur stardipoodium ja suleti kolmeks päevaks Vabaduse puiestee. "Paljud inimesed ei uskunud, et see on võimalik, aga Tartu linnavalitsus andis loa," säras Aava uhkusest ja õnnest.

Tähtis on šõu

Just linnasüdames üles pandud lava ja sellega kaasnenud kontserdid-šõud tõi Rally Estonia suurima trumbina välja ka tänavusel aastal MM-etappidel kaasa sõitev Karl Kruuda. "See poodium, mis meil Tartus on püsti seatud mitme-setme tuhande silmapaari ees, on tegelikult päris uskumatu. Need telekad, VIP-alad, millest ma olen siit kõrvalt kuulnud – kõik on suurepäraselt lahendatud. Välismaal sa midagi sellist ei näe, kui siis vaid Soomes," oli Kruuda uhke, et terve Euroopa nägi läbi Eurospordi, kui uhket rallit tema kodumaal peetakse.

Ka spordikanali esindaja ­Jean-Baptiste Ley rääkis võistlusest vaid ülivõrdes: "Rally Estonia on suurepärane triumf. Eesti ralli pani paika standardi, mida me ootame tulevikust kõikidelt ERC etappidelt. Me oleme väga üllatunud. Korraldus, kiiruskatsed, organisatoorne pool, turvalisus olid kõik perfektsed."

Et Euroopa rallimeistrivõistlused ei saa mastaabilt kunagi võistelda WRCga, peavad nad lööma šõuga ning Ley hinnangul ei ole see kusagil maailmas õnnestunud paremini kui Eestis. "See, kuidas Rally Estonia suutis end rahvale maha müüa, on suurepärane näide kõikidele teistele, mida me neilt ootame. Mind ei üllataks, kui kahe aasta pärast oleksid kõik ERC etapid nagu tänavu Eestis. Urmo ja tema meeskond peavad olema erakordselt rahul."

Linnakatse virgutas

Kuigi korraldajad said palehigis rabamise kõrvalt viimastel nädalatel öösiti magada vaid keskmiselt neli tundi, tunnistab Aava, et kõige enam aitas ralli õnnestumisele kaasa neist sõltumatu faktor: "Meie kõik ettevalmistused oleks 50 protsendi ulatuses luhtunud, kui meil oleks vihma sadanud stardipoodiumil, Tartu linnakatsel ja finišipoodiumil."

Kuiv ilm meelitas raja äärde tuhandeid silmapaare ja just "lühike ent lööv" Toomemäe linnakatse oli kirsiks Rally Estonia tordil. "Ma vaatasin seda tol õhtul vipialast ja kui ma nägin, et kõik töötas, siis ma tundsin, et kogu see energia, mida me maha oleme kannatanud, tuli tagasi," rääkis Aava.

Et tegu oli alles esimese ERC-kalendrisse kuulunud Rally Estoniaga, on paranemisruumi küll ja veel. Näiteks häiris paljusid pealtvaatajaid, et ralli kava ilmus liialt hilja (tegi nädalavahetuse planeerimise raskeks) ja et pool rallit peeti ära juba reedel (tööpäev).

Kruuda toob aga välja ühe muutuse, mis tema arvates Eesti suurima autospordisündmuse veelgi vingemaks teeks: "Ma tahan, et Urmo tooks kogu kompoti Tartusse, ka teeninduspargi. Katsed on ju siit peaaegu sama kaugel kui Otepääl. Kõik teavad, et ralli on äge, aga keegi ei viitsi seda enne vaatama minna, kui nad on kuskilt pisiku sisse saanud. Sa pead ralli tooma inimesteni, mitte vedama nemad katsetele," rääkis finišipoodiumile sõitu oodanud ralliäss.

"Siin ma vaidlen vastu," ei olnud Aava ideega nõus. "Tartu on fantastiline koht, kus teha starti, finišit ja linnakatset. Otepää on fantastiline koht, kus teha maailmatasemel rallikeskust." Mehe sõnul on suusastaadionil olemas kõik vajalikud kommunikatsioonid nii korraldajatele kui ka nende partneritele. "Kuigi Tehvandi spordikeskus on ehitatud peamiselt talialade jaoks, siis ralli Euroopa meistrivõistluste jaoks sobib ta tegelikult ideaalselt hästi."

Ralli korraldamisega palehigis rabanud Aava ei jõudnud ise just liiga palju katseid vaatamas käia. Vaid reedesel päeval näitas mees rahvusvahelise autospordiliidu FIA, Eurospordi ja Eesti riigi tähtsatele tegelastele, kuidas rallifännid uhkete trampliinide kõrval hüppavatele autodele kaasa elavad. "Tundus, et nad olid rahul ja elevil," hindas ta otsustajameeste tuju ja loodab, et sügisel võetakse vastu otsus: Rally Estoniat näeb ka edaspidi ERC kalendris. Siis loodetakse sõlmida juba mitmeaastane leping.

Rally Estonia 2014

1. Ott Tänak 1:49.36,4; 2. Aleksei Lukjanuk +47,1; 3. Timmu Kõrge +55,4; 4. Rainer Aus +2.11,7; 5. Esapekka Lappi +2.17,2; 6. Karl Kruuda +2.56,8