Video: Reuters / Scanpix
Vormel 1
6. oktoober 2014, 07:00

Vormeli traktori alla sodiks sõitnud Jules Bianchi võitleb elu nimel (9)

Kevadel möödus 20 aastat Roland Ratzenbergi ja Ayrton Senna hukkumisest Imola ringrajal. Pärast seda pole ükski F1-piloot oma elu ringrajale jätnud. Loodetavasti ei jäänud eile Suzuka ringrajale ka Marussia võidusõitja Jules Bianchi oma.

Praeguseks võib Bianchi saatus olla juba selge(m), sest intensiivraviosakonnas viibivate patsientide puhul võivad arengud olla väga kiired. Eile õhtuse seisuga oli rängas avariis tõsiseid peavigastusi saanud Bianchi pärast keerulist operatsiooni kriitilises seisundis, aga suuteline ise hingama. Täpsemat teavet Suzuka ringrajast 10 kilomeetri kaugusel asuv Mie haigla ei väljastanud. Bianchi ränk avarii, nagu auto- ja motospordis juhtuvad õnnetused enamasti ikka, oli mitme ebasoodsa asjaolu kokkulangemise tulemus.

Miks ei nihutatud starti varasemaks?

Esmalt ei saa üle ega ümber minna ilmast. Miks on Jaapani Grand Prix planeeritud aastaajale, kus Suzuka ringrada ohustavad Vaikselt ookeanilt saabuvad taifuunid? Asjakohane küsimus, igatahes. Samuti ka: miks ei viidud võidusõidu starti varasemale kellaajale vaatamata ilmateatele, mis ennustas võistluse ajaks tormi ja maru?

Rahvusvaheline Autoliit (FIA) võistluse algusaja mittenihutamise põhjuste kohta eile adekvaatset vastust ei andnud. Võistluse direktorit Charlie Whitingit ajakirjanikel küsitleda ei lubatud. Väidetavalt olla Jaapani GP korraldajad lükanud tagasi kolm palvet stardiaja varasemaks tõstmise kohta, sest nad kartsid, et publik ei jõua raja äärde (loe: piletitulu jääb teenimata).

Ülitugeva vihmasaju tõttu starditi turvaauto järel, aga kahe ringi järel lehvisid punased lipud ja vormelid siirdusid boksi. "Ma ei näe [enda ees sõitvat] Rosbergi," raporteeris teisel kohal sõitnud Lewis Hamilton avaringil raadiosse. Peagi starditi boksiteelt uuesti ja kuna maru oli ajutiselt tagasi andnud, osutus võistlus põnevaks.

Hamilton sai Rosbergist mööda ja oli finišist tosina ringi kaugusel, kui taevaluugid taas avanesid. Sauberi sõitja Adrian Sutil sattus 43. ringil 7. kurvis vesiliugu ja sõitis rajalt välja. Tema vormelit tuli eemaldama traktor, aga ring hiljem sõitis samal kohal välja ka Bianchi.

Paraku rammis ta õõvastaval kombel Sutili autoga toimetanud traktorit – Bianchi vormel surus end traktori pära alt läbi nii, et kõik, mis kokpiti avast kõrgemal, muutus hetkega rusuks. Et Bianchi jäi ellu, ta pea ilmselt raskest rauast traktorit ei ramminud. Aga vigastused olid rängad. Bianchi polnud teadvusel, kõike lähedalt pealt näinud Sutili ilme peegeldas hirmu.

Niki Lauda: võidusõit ongi ohtlik

Bianchi toimetati kiirabiga haiglasse. Esialgne info, et helikopterit ei saanud ilmastiku tõttu kasutada, osutus ebatäpseks. Kiirabiautot eelistati vigastuste iseloomust tulenevalt. Samal ajal kui arstid võitlesid haiglas 25aastase prantslase elu nimel, puhkes ringrajal poleemika, miks ikkagi nii läks?

Viis aastat tagasi Ungari GP-l eluohtliku peavigastuse saanud, aga vormelirajale naasnud Williamsi piloot Felipe Massa oli korraldajate peale väga kuri: "Ma karjusin juba viis ringi varem raadiosse, et rajal on liiga palju vett ja vaja on turvaautot. Võistlus lõpetati liiga hilja."

Kostus arvamusi, et kui traktor tuli Sutili vormelit eemaldama, pidanuks kohe ohu maandamiseks ka turvaauto rajale tooma. Kolmekordne eksmaailmameister, vormelilegend Niki Lauda arvas, et võistlust pidanuks alustama varem, aga meenutas, et kõiki ohte ei saa autospordist kunagi elimineerida.

"Võidusõit ongi ohtlik. Me harjume ära, et midagi ei juhtu, aga oleme siis järsku üllatunud. Tegelikult ei tohi kunagi unustada ohtu, mida võidusõit endas kätkeb. Bianchi õnnetuse tingisid mitmed asjaolud. See oli suur ebaõnn," ütles Lauda, kes 1976. aastal F1 võidusõidul peaaegu hukkus.

F1-piloot Jules Bianchi

Sündinud 3. augustil 1989 Prantsusmaal Nice's. Tema vanaisa Mauro Bianchi ja vanaonu Lucien Bianchi olid nimekad võidusõitjad.

Võistleb F1 MM-sarjas alates 2013. aastast, kuulub Marussia meeskonda. Eilne Jaapani Grand Prix oli talle 34.

Punktikohale on jõudnud korra, kui lõpetas tänavuse Monaco GP 9. kohaga.

2011. aastal töötas Ferrari testsõitjana ning kuulub Ferrari noorte sõitjate tiimi. Temast on räägitud kui tulevasest Itaalia meeskonna piloodist.