APS: Loodetavasti algab Ott Tänaku hooaeg paremini kui tema M-Sport meeskonna reklaamitiimil, kes promopiltidel Eesti lipu tagurpidi autole kleepis.Foto: Twitter
Auto-Moto uudised
22. jaanuar 2015, 07:00

MMil osalevate rallitippude järel haigutab rahaauk (4)

Raigo Mõlder, Karl Kruuda, Matin Järveoja, Sander Pärn – uhke tunne, kui ralli MM-sarjas lööb kaasa nõnda palju eestlasi. Ent tipus püsimine nõuab ka suuremat rahakotti ja seda raskem on leida sponsoreid tõusvatel tähtedel.

Täna õhtust alates on tugitoolisportlastel õigus kõik suusatamiskutsed tagasi lükata ning istuda ninapidi arvutis, kus jooksevad ees Monte Carlo ralli kiiruskatsete vaheajad – Eesti mehed on pärast kümneaastast pausi tagasi autoralli MM-sarja tehasetiimis!

Pärast Markko Märtini loobumist on viimase kümnendi jooksul varbad WRC sarjas vette kastnud nii Urmo Aava kui Ott Tänak. Tänavu hüppavad aga Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder karsumm tiiki sisse ja löövad M-Sport meeskonna teise ekipaažina kaasa kõigil 13 MM-rallil. Esimesele kiiruskatsele starditakse täna õhtul kell pool kümme.

Libedaloterii

"Ma olen Monte Carlos sõitnud vaid korra. Aastal 2012 (Tänak ja Kuldar Sikk lõpetasid kaheksandana – toim) ei olnud ilmastikuolud nii keerulised kui hiljuti ja tundub, et ka tänavu näeme siin talve ehk sõitma peab rahulikult ja kindlalt," sõnas eestlane pressiteate vahendusel.

Mis täpselt meeskonna poolt eestlasele sihiks seatud on, jääb tagatoajuttudesse. Selge see, et meeskonnakaaslasest Elfyn Evansist ta palju aeglasem olla ei tohi, ent samas ei tasu eneseületust loota kohe hooaja avaetapilt.

"Monte on mõnes mõttes üldse päris loterii," selgitas Eesti Autospordi Liidu peasekretär Margus Kiiver, miks ei ole mõtet kohe ootusi kõrgeks kruvida.

Üldpilti vaadates on ta aga väga rahul, et tänavu lööb MM-sarjas kaasa vähemalt kolm Eesti ekipaaži: Tänak – Mõlderi kõrval ka WRC2 klassis Kruuda – Järveoja ning sealsamas debüteeriv Pärn koos waleslasest kaardilugeja James Morganiga. "Väga kõva sõna, siin pole kahtlustki!" ütles Kiiver.

Kruuda hooaeg algab samuti täna, ent mitte Monte Carlo jäistel teedel, vaid Rovaniemi lumekuhjade vahel. Mullu esimese välismaalasena Soome meistritiitli võitnud ralliäss tutvub oma uue Citro?n DS3 R5 sõiduvahendiga põhjanaabrite hooaja avaetapil, ent tänavu sealse esikoha pärast ei võistle. "Veni! Vidi! Vici! – Tulin! Nägin! Võitsin!" viskas Kruuda nalja, et ühest meistrikullast piisab talle küll.

Tegelikult ei jagu Kruudal soomlaste kimbutamiseks lihtsalt aega. Mehe WRC2 programm tuleb tihe: eestlase eelarve lubab kaasa teha üheksal MM-etapil, millest seitsmel kogub ka punkte. Mullu Hispaania rallil avarii teinud ja sellega tiitlivõimaluse nurjanud Kruuda tahab tänavu viga parandada ja MM-tiitli koju tuua.

Kruuda vs Pärn

Esimese Drive Dmack karikasarja võitnud Sander Pärn lööb kaasa seitsmel etapil ning esialgsete plaanide kohaselt peab ta kõigil ka Kruudaga madistama. WRC2 sarjas debüteeriva noormees kihutab Portugali, Sardiinia, Poola, Soome, Saksamaa, Hispaania ja Suurbritannia rallidel. Kruuda kalendris on lisaks veel Rootsi ja Prantsusmaa etapid.

Ent MM-sarjas tiirlevate eestlaste edu teeb elu kibedaks kodukamaralt väljamurdmist ootavatele pilootidele. Kui veel novembri lõpus oli mullune Eesti meister Timmu Kõrge täis lootust, et ta saab tänavu kaasa teha mitmel Euroopa meistrivõistluste etapil, siis kahe kuuga pole selleks finantse leitud. "Küsimus pole isegi uute sponsorite juurde leidmises, vaid selles, et seniseid toetajaid jääb vähemaks," ütles ta Postimehele.

Nõnda alustab mullu kõrgtehnoloogilise R5 masinal kihutanud Kõrge nädalavahetusel Läti Sarma rallil Eesti meistrivõistlusi N-rühma Mitsubishil, nagu ka Rally Estonial R5 Peugeot’l debüteerinud Siim Plangi. Samuti on veel lahtine, mida teeb mullu Soomes Kruudast klass madalamal tiitli võitnud Kaspar Koitla. Vaid 40aastane Raul Jeets ütles eile Vikerraadiole, et on leidnud finantse osalemaks viiel kuni seitsmel ERC-etapil.

Raha põud

"Mõnes mõttes on see keeruline situatsioon, sest me peaksime tundma ja tunnemegi rõõmu, et meil on maailmas kolm sõitjat, kes teevad teistele eestlastele teed. Aga need meeskonnad võtavad oma osa rahast turult ära," tõdeb Kiiver, et finantsprobleeme on. "Aga see on hind, mida peame (edu eest – toim) maksma."

Nõnda võis küll Pärn võita mullu R2-klassi Ford Fiestadele mõeldud Dmack karikasarja ja saada auhinnaks seitse rallit WRC2-tasemel, ent see ei vabastanud tema toetajate raha. Kõik testid, harjutusvõistlused ja reisimised peab Pärn ikka omast taskust kinni maksma, mis nõuab mitmesaja tuhande euro suurust eelarvet.

Eelarved ei kahane

Kruuda kolis tänavu uude ja võimsamasse masinasse, mis neelab oma kulu, ning isegi tehasemeeskonna põhisõitjaTänaku kulutused pole võrreldes mullusega väga vähenenud, ütles Kiiver.

Et rasket seisu leevendada, üritab omalt poolt parimat anda ka autospordiliit. Kiiver rääkis, et praegugi on mitmed piloodid uurinud võimaluse kohta Dmack karikasarjas kaasa lüüa ja tulevast aastast loodetakse käima lükata ametlik projekt, kus Eestis juunioride seas parimaks osutunud ralliäss pääseb automaatselt sinna võistlema.

Tänavu on selle võimaluse hind 150 000 eurot, millele lisanduvad reisi- ja testikulud. Minimaalse plaani kohaselt tasuks võistleja sellest summa, mis tal nii ehk naa Eestis võisteldes kuluks ning ülejäänu tuleks sponsorite toega alaliidult.