NOSTALGIA: McLaren-Honda tegi üle 20 aasta tagasi vägitegusid. Edu loodetakse korrata ka tänavu! Foto: afp, Reuters/Scanpix, Twitter/Nico Rosberg
Vormel 1
5. veebruar 2015, 07:00

Kuus küsimust vormelihooaja eel (2)

See äratuntav pinin, mis viimase nelja päeva jooksul Lõuna-Hispaanias kõlanud on, ei tähista mitte sääskede ärkamist talveunest, vaid vormel 1 hooajaeelsete testide algust. Jerezis näitasid parimat minekut Ferrarid, ent nagu alati, viskavad testisõidud õhku rohkem küsimusi kui vastuseid. Siin on neist kuus.

1. Kas Mercedese šõu jätkub?

Kui möödunud hooaja eel vormelite tehnoloogilist poolt põhjalikult muudeti, suudeti murda Red Bullide pikk võitudeseeria. Ent nokk kinni, saba lahti: eelmine aasta kuulus täielikult Mercedestele. Kas ka tänavu peavad tiitlijahti vaid Lewis Hamilton ja Nico Rosberg?

Esimesed neli testipäeva annavad hirmuks igatahes piisavalt alust. Jah, hõbenooled ei olnud ühelgi päeval kahe kiireima piloodi seas, ent Nico Rosberg (308 ringi) ja maailmameister Lewis Hamilton (208) läbisid kahe peale astronoomilise arvu kilomeetreid. Ükski teine meeskond ei jõudnud neile ligilähedalegi. Hooaja avatestidel on kõige tähtsamaks mõõdupuuks vastupidavus ja Mercedes ületas paari pisiprobleemi kiuste lati kõva varuga.

2. Kas Vettel lõpetab jonnimise?

Sebastian Vettel sündis vormel 1 hõbelusikas suus: oma esimesel täishooajal suutis ta Toro Rosso meeskonnale tuua seni ainsaks jäänud etapivõidu. Järgnes kolimine ülidomineeriva Red Bulli ridadesse ja neli MM-tiitlit. Nagu tüüpiline ärahellitatud jõnglane, hakkas ta aga esimeste probleemide ilmnedes jonnima.

Punaste pullide tiimijuht Christian Horner avaldas hiljutises intervjuus, et kui Vettel jäi möödunud hooajal Mercedeste kõrval alla ka tiimikaaslasele

Daniel Ricciardole, kaalus 27aastane sakslane karjääri lõpetamist! Virisemine nii kaugele teda ei viinud. Küll otsustas ta selgelt ülesmäge liikunud Red Bulli tallist liikuda probleemides vaevelnud Ferrari ridadesse.

Esimeste märkide põhjal võib öelda, et Vettel ei lõiganud otsusega näppu: sakslane näitas tänu 80 lisahobujõudu saanud mootorile Jerezis kahel päeval kiireimat aega. Ent liigseks optimismiks pole põhjust – tiimikaaslane Kimi Räikkönen tegi sama mullu avapäeval, ent hooajal sai Ferrari ainult ühe poodiumikoha. Meeskond loodab, et nüüd suudetakse vähemalt Williamsile ja Red Bullile kandadele astuda.

3. Kui väle on McLaren-Honda?

Vanasti oli rohi rohelisem, taevas sinisem ja vormelipiloodid tõelised mehed. F1 on tänavu nostalgiahõnguline, sest esimest korda pärast 1992. aastat on stardirivis Honda jõuallikaid kasutavad McLarenid.

Alain Prosti või Ayrton Senna hiilgeaegadest pole veel mõtet unistada, sest kui Mercedes, Ferrari ja Renault on V6 turbo-hübriidajameid juba terve aasta ringrajal testida saanud, siis Honda on alles lapsekingades.

Nagu oligi oodata, kulges Jerezi test McLarenitele valusalt: nelja päevaga läbiti vaid 79 ringi, neist parimal jäi aeg konkurentide näidatule 7 sekundiga alla. Samas, Red Bullil oli mullu veel vaevalisem debüüt ja nemad suutsid aasta lõpuks tulla teisele kohale ning McLarenite aerodünaamikapakett tundub olevat suurepärane. Vähemalt meeskonda naasnud eksmaailmameister Fernando Alonso on rahul. Kui nüüd saaks veel vaid legendaarse punavalge kujunduse tagasi!

4. Millised uued reeglid välja mõeldakse?

Hooaja viimase etapi võitja ei saa enam topeltpunkte, turvaauto ei oota ringiga maha jäänud autode järgi, kollaste lippude lehvimisalas võib sõitjatele panna kiirusepiirangu – need on vaid mõned tänavu kehtima hakanud uutest reeglitest. Ent juba arutatakse palju suuremaid muutusi kogu vormel 1 sarjale.

Suurima löögi all on möirgamise asemel pinisevad V6 turboajamid, mis ei paku pealtvaatajatele piisavat elamust. Kui needsamad mootorid suudaksid aga väljutada 1000 hobujõudu...

Umbes 200 lisahobuse vormelist väljameelitamine annaks tõuke ka suurele kosmeetilisele muutusele: kui praegu on vormelite esirehvide laius 24,5 ja tagumistel 32,5 sentimeetrit, siis tulevikus võiks näha veel 8 sentimeetrit suuremat vahet. Laiemad tagarehvid ja võimsamad mootorid annaksid juurde šõuväärtust ja tooks vormelid lähemale 80ndate võidukihutamistele. Mõlemast ideest räägitakse 2017. aasta kontekstis.

5. Kui noor on liiga noor?

Kui vormelid 15. märtsil Austraalias stardijoonelt minema kihutavad, ei ole kõige suurem tähelepanu teps mitte esikohalt startijatel, vaid kusagil võistlejaterivi keskel, kust saab lähte 17aastane Max Verstappen.

Kui tema isa Jos pidi kurikuulsuse saavutamiseks 2001. aasta Brasiilia GP-l liidriks olnud Juan Pablo Montoya välja rammima, siis noor Max on juba ühtegi võistlusringi läbimata saanud enda pihta ohtralt kriitikanooli.

Või pigem on kurjustatud tema tööandja Toro Rossoga, kes tõi verinoore mehe eliitsarja. F1 superlitsentsi ehk juhiloa saamise reegleid on tänavuse hooaja eel muudetud, mis tähendab, et Verstappen jääb sarja ajaloo ainsaks alaealiseks piloodiks. Ta õlul lasub kohustus näidata, et meeskond ei teinud karjääri jooksul vähem kui poolesajal võidusõidul osalenud piloodi kuninglikku sarja toomisega suurt viga.

6. Kes saab kaerakoti?

Uuel hooajal on F1 stardirivis ilmselt 18 masinat, ent kes neist on aeglaseim? Caterhami meeskonda enam pole. Marussia on tõenäoliselt samuti kotid kokku pakkinud. Möödunud aasta peksupoiss Sauber on tänu arenenud Ferrari jõuallikale näidanud Jerezis samuti viisakat kiirust.

"Eelis" viimaseks jäämisel tundub olevat Force India meeskonnal, kes jättis vahele Jerezi testi ja stardib Barcelonas 2014. aasta masinaga, sest uus vormel pole veel valmis. Meeskond on seni kategooriliselt tagasi lükanud jutud, nagu ei pruugi neid üldse Austraalias stardis olla.

Viimased kõlakad räägivad, et Marussia, nüüdse nimega Manor F1 tuleb 28. veebruaril ametlikult pankrotist välja ja üritab jõuda tagasi vormelitsirkusesse. Testimata ja vana autoga ei oleks neil võimalustki kaerakotist pääseda.