Auto-Moto uudised

Minut minutilt – M-Spordi mehhaanikute ime ehk Kuidas Tänak märjast hauast tõusis (8)

Viljar Voog, 10. märts 2015 07:00
MEISTRIMEHED: M-Spordi mehhaanikud tegi järvest tõusnud masinat putitades imetööd. Käe panid külge ka (paremalt) Ott Tänak ja Raigo Mõlder Foto: M-Sport
Kui Ott Tänak Mehhiko MM-rallil esimese täispika võistluspäeva avakatsel järve sõitis, oli selge, et sellega on tema sõit sõidetud. M-Spordi mehhaanikud said hakkama võimatuga ning üheksa tundi vees ligunenud masin putitati taas võistluskorda.

Kuidas see kõik võimalikuks sai? Õnneks pidas meeskond täpset päevikut, millest päästeoperatsiooni käiku jälgida. Alustame reede varahommikust…

9.02 saab alguse Mehhiko ralli esimene täispikk võistluspäev. 9,4kilomeetrisele kolmandale kiiruskatsele saab esmalt lähte maailmameister Sebastien Ogier.

Samal teemal

9.23 Stardivad seitsmenda ekipaažina Ott Tänak – Raigo Mõlder.

9.24 2,6 kilomeetrit hiljem keerab Tänak paremkurvi natukene liiga palju sisse, esiratas sõidab läbi teeaugu, mis lõhub esivedrustuse. Viltu vaatav ratas viib meeste Ford Fiesta RS WRC vasaku tagaküljega vastu mäenõlva. "Okou!" on pardakaamerasalvestisel kuulda Tänaku ennetavat hüüet, kui masin võtab tee raja kõrval asetseva veehoidla suunas.

Juhitamatu auto käib teepervelt alla vajudes korra üle katuse ja deformeerunud esiklaasist tulevad autosse esimesed veejoad. Kui sõiduk taas õiget pidi on, kostub eestikeelne käsklus: "Välja! Välja!"

Tänak ja Mõlder on kiired – viie sekundiga peavad sõidu­vahendist välja pääsema avatud kokpitis kihutavad vormeliässad. Eestlased jõudsid aga sama kähku pageda kinnisest autost.

Ent raisata polnud hetkegi. Tänak uurib paarimehe käest: "Kas saad välja?" ja siis pardasalvestis vaikib – vette maandumise järel kulus vaid üheksa sekundit, kuni Fordi salong täielikult veega täitus. 14 sekundit hiljem vajub masina tagatiib viimase detailina vee alla.

Saaremaalt pärit Tänak klammerdub viimase hetkeni masina külge, ent peab lõpuks tunnistama, et Fiesta on läinud ja ujub kaldale. Mõlder, päästetud rajamärkmed käes, on mõned kroolitõmbed maas. Vedrustuse purunemisest kuivale maale jõudmiseni kulus täpselt minut.

9.34 Kiiruskatse lõppu jõuab eestlase järel startinud Hayden Paddon, kes kinnitab ralliraadiole, et meie rallipaari ega autot ei olnud kusagil näha. Meeskond teeb hädaabikõne ralli korraldajatele.

10.17 Rallimehed jõuavad helikopteriga tagasi teenindusalasse ja sealt hotelli arsti juurde. Puhkamisest poleks suurt kasu (toa põrand oli täis Mõlderi märkmeid, mida ta lehthaaval kuivatas) ja seega siirduvad Tänak ja Mõlder tagasi ralliparki.

16.30 Õnnetus viis ralli ajakava lõhki. Lõpuks saab otsa ka kiiruskatse teine läbimine ning trassile lubatakse päästeautod.

16.45 Tuukrid leiavad rallimasina, mis ei ole enam ratastel. Alustatakse ettevalmistustega TiTänaku hüüdnime saanud auto tõstmiseks.

17.45 Ford Fiesta kerkib vetesügavustest ning vintsitakse sirgele maale.

18.00 Rallimasin alustab veoki­raamil teed tagasi teenindusse. Hea reklaamivõimalus mobiilifirmale – Mõlderi enam kui kaheksa tundi vees ligunenud telefon oli kenasti töökorras.

21.30 Mehhaanikud haaravad mutrivõtmete järele. Superralli või nüüdse nimega Rally 2 süsteem lubab katkestanud autodel järgmisel päeval ajatrahviga võistlusesse naasta, ent sõidukite töölesaamiseks on kuni kolm tundi. Tööde tähtajaks sai 00.30 ja auto tööleputitamises lõid kaasa ka Tänak ja Mõlder.

21.55 Esimese 25 minutiga võeti Fiestalt maha katkine esiklaas, küljepaneelid, kaitserauad, juhipoolne uks, nii taga kui esivedrustus, käigukast, turbo ja jahutussüsteem

22.00 Hilisõhtune kohvi või Briti meeskonnal pigem teepaus, sest reeglite järgi tohib küttesüsteemi kallal korraga töötada vaid üks mees. Ka bensiinipaak vajab väljavahetamist.

22.03 Masinast lendasid välja istmed, elektroonika, raadiosüsteem ja armatuur – kui enne oli uppunud auto sisuliselt vrakk, siis nüüd nägi ta sedamoodi ka välja.

22.15 Alustatakse alles jäänud veeloikude kuivatamisega.

22.25 Fordi mootor läbib noorenduskuuri, mis isegi Hollywoodi diivade ilukirurgid ahhetama paneks.

22.30 Mehhaanikud asuvad lahtivõetud autot taas kokku panema. Kokku jäid välja vahetamata vaid loetud detailid: istmed, nendega kaasas käivad turvarihmad, autosisene tööriistakomplekt ja kapott.

23.00 Tööliste nobedad näpud lisavad mootorile taas elueliksiiri, õli.

00.05 25 minutit enne tähtaja lõppu aeti üle kaheksa tunni järve­põhjas ligunenud Fiestale taas hääled sisse.

00.30 Tänak ja Mõlder istuvad vaevalt 15 tundi pärast peaaegu traagilist õnnetust tagasi autorooli ning sõidavad teenindusalast välja. M-Spordi mehhaanikud on teinud imet!

Neetud sensor

Laupäev 8.30 Kahjuks ei ole kõik muinasjutud loodud saama imekaunist lõppu. Kui Tänak läheb korraldajate parklast autot ära tooma, kipub mootor välja surema.

8.32 Fiesta lükatakse Volkswageni, Citro?ni ja Hyundai mehhaanikute aplausi saatel käsitsi oma teenindusboksi. Fordi tehnikud vahetavad ahvikiirusel ära süüteküünlad ning -süsteemid ning rallimasin ärkab taas elule.

8.49 Pool tundi enne laupäevast avakatset sõidavad Tänak ja Mõlder oma autot tankima. Kahjuks ütleb see teel kiiruskatsele taas üles.

9.25 Möödunud ööl auto kallal kõvasti vaeva näinud Tänak ja Mõlder tuvastavad kähku vea põhjuse, ühe katkise sensori, ent oli juba hilja. Tänavuste reeglimuudatuste tulemusel saab masin, mis ei ületa ajavõtujoont 20 sekundi jooksul talle määratud stardiajast, kirja automaatse katkestamise ning Tänak — Mõlder pidanuks Rally 2 reeglite järgi olema esimesed startijad.

15.10 Algas järjekordne kolmetunnine teenindusaeg, ent seekord oli mehhaanikute töö kergem – välja vahetati kütusesensorid ja mootori elektroonikakomponendid. Lisaks kuivas masin Mehhiko päikese käes.

17.12 Lõplikult kuiv Fiesta viidi taas parklasse.

Pühapäev 9.53 Tänak saab esimesena lähte Mehhiko ralli viimasele kolmele kiiruskatsele. Eestlase ajad on neil vastavalt 14., 10. ja 11. ning kuigi ta kaotab lõpparvestuses võitjale Sebastien Ogierile pea kahe tunniga, toob ta M-Sport meeskonnale ühe võistkondliku MM-punkti.

Mis kehvasti, see uuesti – järgmise rallina on WRC-karuse­llil kavas Argentiina etapp mai lõpus. Selleks ajaks vahetatakse ära ka Tänaku masina kapott – et see oli ainus keredetail, mis terve nädalavahetuse vahetamata püsis, panid kõik meeskonna mehhaanikud sinna oma autogrammid ning see reisib TiTänaku seikluse meenutamiseks M-Spordi muuseumi.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee