METSAVAHT: Eestis nimetati sarnaseid kahetiivalisi lennukeid rahvasuus metsavahtideks. Pildil olev An-2 ei ole laupäevase õnnetusega seotud.Foto: Scanpix
Maailm
18. mai 2015, 07:00

KAHTLUSTUS: Läänemere kohal tulistati alla Leedu lennuk (38)

Laupäeva õhtupoolikul oli Palanga lennujuhtimistorniga viimast korda ühenduses An-2, mis oli Göteborgist teel kodumaale. 1981. aastal tehasest tulnud lennuk käis Göteborgis hooldusel ja kadus tagasiteel praktiliselt kohe pärast Leedu õhuruumi sisenemist.

Lennuk kuulub enamasti väetisekülviga tegelevale ettevõttele Klaipedos Avialiniju, mille juht Viktoras Šišniauskas ei välista, et lennuk võidi alla tulistada.

"Lennukis olid piloodid Adolfas Maciulis ja Alvydas Selmistraitis, mõlemad just An-2 juhtimises asjatundjad. Mõlemal on lenduristaaži rohkem kui 40 aastat. Ma ei tea, mis võis juhtuda – arvan, et neil õnnestus merre maanduda. Ma tean muidugi, et lennukid upuvad, kuid neil on ju kaasas kummipaat ja hüdrokostüümid. Nad olid juba Leedu õhuruumis, umbes 97 meremiili kaugusel Palangast, kui nad viimast korda ühendust võtsid. Siis signaal kadus. Võib-olla tulistati lennuk alla, võib olla juhtus midagi muud – kindel on aga see, et tehniliselt oli meie An-2 igati korras," rääkis Šišniauskas Leedu Delfile.

Tema sõnul on see esimene kord ajaloos, kui Läänemere kohal Leedu tsiviillennuk sedasi jäljetult kaob. "Kogenud piloodid oleks kindlasti lennujuhtidele kohe teada andnud, kui lennukil ilmnenuks mõni tehniline rike," arutles Šišniauskas.

"Järelikult pidi juhtuma midagi, mis ühtaegu lülitas välja ka raadioühenduse," vihjas ta tõestuseks oma arvamusele, et An-2 tulistati alla.

Leedu lennuameti esindaja sõnul on see arvamus liialt emotsionaalne. Lennuk kadus piirkonnas, kus teadaolevat tulistamist ei olnud. Lennukõrgus oli 1300 meetrit.

Leedu merepäästekeskuse teatel said nad informatsiooni võimalikust lennuõnnetusest laupäeva õhtul kella 18 paiku ja kohe saadeti otsinguile rannikul valves olnud kopter. Teine kiirustas kohale Kaunasest. Merele läksid lennuõnnetuse jälgi otsima kaks sõjalaevastiku alust – Šakiai ja Jotvingis. Mõnda aega tiirlesid Läänemere kohal ka Rootsi lennukid, tulemusteta. Õhuotsingud lõpetati veerand tundi enne keskööd, laevad jäid merele.

Hommikul saadeti otsinguile lennuk. Sellest arvati tõusvat rohkem kasu kui aeglastest kopteritest. Lendurite päästmiseks veel kevadkülmast merest oli siis aega vaid tunde, pisut kauem, kui nad tõesti jõudsid kummipaati minna ja triivima jääda. Ühtlasi jätkasid otsinguid laevad ning Läti rannikut kammis läbi sealsete õhujõudude kopter.

"Asustus on rannikul siiski nii tihe, et kindlasti oleks märgatud, kui lennuk teinuks hädamaandumise maismaal," arvas päästetööde juht.

Eile pärastlõunal polnud lennuki otsingud tulemusi andnud.