ARMUTU GRAAFIK: "Esmaspäeval naasen Inglismaalt ja lähen otse Tartusse magistritööd kaitsma. Kaitsmiskõnet harjutan lennukis," rääkis mootorrattur Anastassia Kovalenko oma käesoleva nädala algusest.Foto: Stanislav Moškov
Auto-Moto uudised
26. mai 2015, 07:00

Võidusõitja Anastassia Kovalenko: pool mu lõputööst on kirjutatud lennukis (8)

Kui Anastassia Kovalenko mai algul Imola ringrajal mootorrattaga võidu kihutades käe peale kukkus, murdis ta kardetavasti sõrme. Kinnitust neiu sellele aga ei saanud – Eestisse jõudes oli arstil käimise asemel vaja Tartusse eksamitele tõtata.

"Mul pole ikka veel olnud aega röntgenis käia," tõdes Kovalenko möödunud nädalal, kui õnnetusest oli mööda läinud kaheksa päeva. Intervjuu andmisekski leidis piiga vaevu hetke: "Ega vaba aega peaaegu polegi. Kui ma pole Tartus ülikoolis, siis tulen ainult selleks Tallinna, et võtta asjad ja sõita Pärnusse (Audru ringrajale – toim) treenima. Mul pole praegu olnud ühtegi päeva, kus ma oleksin terve päeva Tallinnas olnud."

Roimad ei paelu

Eksamid on Kovalenkol nüüd seljataga ja täna ootab eest viimane samm juura magistrikraadi saamisel – kaitsmist vajab lõputöö "Rahapesu ja selle eristamine eelkuriteost".

"Ma tegelesin Soraineni büroos töötades väga palju tsiviilasjadega, aga mingi hetk hakkasid mind kriminaalmenetlused rohkem huvitama. Mitte tapmised, vaid pigem majandus-, nn pintsaklipslaste kuriteod," selgitas Kovalenko, miks otsustas rahapesule spetsialiseeruda.

"Kui käisin majanduskuritegevusest rääkivas loengus, viidati tihti sellele, et rahapesu teema on Eestis veel lünklik ja lahendamata probleemidega. See on küll kuritegeliku maailmaga seotud, aga samas ka intelligentne teema," rääkis Kovalenko, et tema jaoks oli põnevam just kurjategijate kasutatavate süsteemide uurimine. "Kui vaadata globaalseid skeeme, siis on need ikka väga arenenud."

Kovalenko sõidab tänavu esimest aastat European Junior Cup’il, mis tiirleb koos Superbike’i MM-sarja Euroopa etappidega. Kuidas võidu kihutamine ja ülikooli lõpetamine kokku sobivad?

"Pool minu lõputööst on kirjutatud lennukis või lennujaamades," tõdes piiga, kes on pärast viit etappi viie naise konkurentsis kolmandal kohal. "Tegelikult on see väga produktiivne, sest lennukis ju Wifit pole - saab keskenduda allalaetud materjalidele ja kuna miski muu ei sega, tuleb palju häid ideid."

Tsiklinäitsiku rahapesutöö pikkuseks on 73 lehekülge. Kovalenko sõnul olid kirjutamise raskeimad hetked aprilli algul, kui tema tsiklikarjääri esimene välishooaeg just algamas oli. "Esimese etapi eel oli ka treeninglaager ja olin kolm nädalat järjest Euroopas. Kuna kohtuda ei saanud, suhtlesime juhendajaga telefoni ja meilivahetuse teel. On väga raske lülituda rahapesult ümber rajaskeemi õppimisele."

Kovalenko sõnul määras päevane kogemus tsikli seljas otseselt, kui hästi kulges õhtune kirjutamine. "Hooaja algul polnud ratta seadistused paigas – olen kõigist sõitjatest kaks korda kergem ning mu kaaluga polnud arvestatud – ja sõitmine ei tulnud üldse välja. Siis olin õhtuti ratta pärast mures ja negatiivses tujus õppimine ei edenenud. Aga kui mul olid head sõidupäevad, siis see andis energiat juurde ja sain õhtul palju paremini kirjutada. Ei usu, et mu lõputöö kvaliteet välismaal võistlemise pärast kannatas."

Advokaadist võidusõitja?

Mis saab temast kui sportlasest edasi, Kovalenko veel öelda ei oska. Hetkel on ta vanuse poolest EJC sarja ülempiiril, ent kui praegu sõidavad seal mehed-naised segamini, siis tulevaks hooajaks luuakse ehk ainult naistele mõeldud võistlussari, kus eestlanna iga enam rolli ei mängiks.

Juuraalase karjääri plaanid on piigal aga paigas. "Mul on võimalik augustis teha advokatuuri eksam ja siis oleksin 23aastaselt advokaat. Peab vaatama, kuidas hooaeg kulgeb – mul on nii palju sõite, et võib-olla tuleb jälle lennukis eksamiks valmistuda," rääkis Kovalenko muigel.

Oma võimalikest tulevas-test tööandjatest rääkides tõi Kovalenko välja mitme Eesti juhtiva advokaadibüroo nime. Kuigi kosilasi on juba praegu piisavalt ukse taga, plaanib ta järgmise aasta pigem veeta välismaal õppides. "Ma ei taha minna tööle, kui tean, et ei saa sellele 100 protsenti keskenduda. Pigem valin kooli, sest see annab rohkem vabadust hobiga tegeleda," loodab Kovalenko edaspidigi mootorrattaga maailma ringradadel kihutada.

Ringrada tuleb kiirelt selgeks saada

Anastassia Kovalenko võistleb European Junior Cup motoringrajasarjas esimest hooaega ja seega on talle tundmatud ka kõik kaheksa ringrada. Tsiklinäitsik kirjeldas, kuidas ta võistluseks valmistub: "Päev enne kõnnin või sõidan rolleriga raja läbi ja küsin teistelt võistlejatelt käike, et oleks enamvähem teada, mis kiirusega kurvidesse minna."

Õppimisaega palju pole – EJC on Superbike’i MMil üks kolmest alamsarjast ja rajal on pidevalt palju sagimist. Kõige tagasihoidlikemate tsiklitega kihutavatele noortele on aega eraldatud vaid üheks vabatreeninguks. "Ma pean raja 20 minutiga selgeks õppima ja siis on kohe kvalifikatsioon," rääkis Kovalenko, et on raske juba 10 aastat samu ringradu mõõtnud sportlastega konkureerida.