Auto-Moto uudised

Vaata videost, kui ohtlik õnnetuspaigas oli!

Miks jäid pealtvaatajad rajalt lennanud ralliauto teele? (44)

Viljar Voog, Mati Hiis, 30. mai 2015, 23:03
Traagiline õnnetuspaik Matsimäe kiiruskatsel.Foto: Mati Hiis
Harju ralli viimasele kiiruskatsele jättis oma elu kolm pealtvaatajat. Mis täpselt auto number 29 teelt välja publikusse paiskas, peab välja selgitama politseiuurimine. Kindel on vaid üks – pealtvaatajad reegleid ei rikkunud. Kas korraldajad eksisid turvaala paigutamisega või oli tegu lihtsalt kohutava juhusega?

Siim Plangi oli lõpetanud Harju ralli viimase kiiruskatse teadmises, et saab poolteise tunni pärast võidukalt sõita poodiumile šampust pritsima. Poolel teel katse lõpust tagasi Jüris asuvasse teenindusalasse nägi noor rallimees vastassuunas kihutavat sireenides kiirabiautot ja jagas kaardilugejale Urmas Roosimaale oma kõhutunnet: midagi on kiiruskatsel juhtunud.

Samal teemal

Eesti Autospordi Liidu peasekretär Margus Kiiver oli samal ajal Ring FMi eetris, kus juhtis ralliraadio saadet. Ootamatult andis ta kuulajaile teada, et viimane kiiruskatse on seoses ekipaaži nr 29, Sander Sepp – Ants Uustalu tehtud avariiga peatatud. Pärast lühikest muusikapausi kõlas mehe suust kurjakuulutav teade: ralli poodiumitseremoonia jääb ära.

Esimesed uudised, mis täpselt juhtus, tulid nagu tänapäeval tavaks, Twitteri kaudu. "Liigub info, et keegi olla publikusse sõitnud," kirjutas Erik Lepikson. Läbi ametlike kanalite jõudis peagi Õhtuleheni teave, et räägitakse kolmest kannatanust. Veerand tundi hiljem saabus läbi pressiteate kurb tõdemus – õnnetuses oli kolm hukkunut.

Pole vast tarvis kirjeldada, millised olid pärast uudise avalikukstulekut meeleolud teenindusalas. Nii sportlased, mehhaanikud kui ralli korraldajad käisid ringi näod kinganinade poole suunatud. Isekeskis sosistati, räägiti kuulujutte sellest, kes olid hukkunud ja kuidas õnnetus juhtus.

Mis täpselt aset leidis, teavad vaid autos olnud. Et masin käis mitu korda üle katuse, viidi mehed haiglasse kontrolli ja esimesena räägivad nad oma versiooni politseile. Enne kriminaaluurimise lõppu saab tragöödia põhjuseid sündmuspaiga vaatlemise põhjal vaid oletada.

Õnnetus juhtus legendaarse 20kilomeetrise Matsimäe kiiruskatse esimesel veerandil. Enne traagilist paika oli sirge tee langenud väikese mäenuki otsast ja rallimehi ootas ees trampliin ehk maakeeli hüpe. See on ka põhjus, miks, kuigi ralli ametlikus kavas polnud paik pealtvaatamiseks soovitatava kohana ära märgitud, oli sinna kogunenud publikut.

Ligi 50 meetrit enne trampliini oli tees aga imeväike jõnks. Kurviks seda nimetada ei saa, ent Õhtulehe aastakümnete pikkuse rallikogemusega fotograafi sõnul trajektoori korrigeerimata seda läbida ei saa. Et tegu oli ka väga kiire rajalõiguga, võimendas see iga sõitja tehtavat liigutust.

Teesaki välimises osas oli veidi pehmet pinnast, kuhu Sepa auto parem esiratas ilmselt sisse vajus ning juhitavuse kaotanud masin lendas inertsist üle katuse ja kahjuks otse paremas teeääres seisnud pealtvaatajate sekka.

Publikut tragöödias süüdistada ei saa. Nemad olid seal, kuhu korraldajad pealtvaatamisalad märkinud olid. Kas aga korraldajad arvestasid kõiki ohte? "Mitte väga järsk kurv, aga väike jõnks oli teerajal sees," sõnas kohapeal ka Põhja prefektuuri operatiivjuht Valter Pärn, kel siiski ralli korraldajatele esialgu etteheiteid polnud. Klassikalise "väliskurviga", kus pealtvaatajaid kindlasti olla ei tohiks, tema hinnangul tegu ei olnud.

Harju ralli pressiesindaja Rauno Paltser sõnas eile õhtul Õhtulehele, et tema ei saa turvaala paigutust kommenteerida – et politsei on algatanud kriminaaluurimise, peavad korraldajad esmalt ära ootama ametivõimude otsused.

Margus Kiiver, kes ise töötas aasta tagasi toimunud esimesel Harju rallil pressiesindajana, tõdeb oma nüüdses ametis alaliidu peasekretärina, et kui võistlus sai loa toimuda, siis järelikult olid kõik ohutusnõuded täidetud. Kas kõnealune turvaala asetses liiga riskantses kohas või mitte, ei soovi ta aga kommenteerida, sest pole sündmuspaigaga lähemalt tutvunud.

Eesti esindusralli, Rally Estonia, peakorraldaja Urmo Aava ütles tund pärast saatusliku õnnetuse avalikukstulekut sügavalt ohates, et tegelikult võib tehnikaspordis ka sirge tee peal sõites midagi katki minna ja suurel kiirusel liikuva auto kõiki trajektoore pole võimalik ette näha. "Olen ise selle katse läbi sõitnud 2002. aastal, aga pigem mäletan seda oma isa aegadest, kui tema veel sõitis," rääkis Aava Matsimäe kohta. "Tegemist on tehniliselt raske ja keerulise katsega. Mis me ikka spekuleerime, mis täpselt juhtus, tulemus on ju teada," sõnas endine ralliäss.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee