RASKUSTEGA: Soomlane Sami Valme sai oma masina raskustega kontrolli alla. Hetk hiljem eestlaste ekipaaž enam mitte. Kaadrist väljas teest paremal seisid vaatajad, kuhu auto lendas.Foto: Youtube
Eesti uudised
1. juuni 2015, 07:00

Hukkunud rallisõitja vend: see oli lihtsalt saatus. Pole kedagi süüdistada. (21)

Harju rallil hukkus kolm pealtvaatajat, sama ralli katkestanud sõitja ja tema sõbrad. Miks nad jäid rajalt lennanud ralliauto teele?

Oled kogenud rallisõitja ja tunnetad ohtu masinas ja raja ääres. Seisad korralikult lindi taga, millest rajale lähemale astumine keelatud, kuid juhtub traagiline õnnetus. Kas korraldajad eksisid turvaala paigutamisega või oli see lihtsalt kohutav juhus? Ühe hukkunu vend ei süüdista kedagi.

Siim Plangi oli laupäeval lõpetanud Harju ralli viimase kiiruskatse teadmises, et saab poolteise tunni pärast võidukalt sõita poodiumile šampanjat pritsida. Poolel teel katse lõpust tagasi Jüris asuvasse teenindusalasse nägi noor rallimees vastassuunas kihutavat sireenides kiirabiautot ja jagas kaardilugejale Urmas Roosimaale oma kõhutunnet: midagi on kiiruskatsel juhtunud.

Eesti autospordi liidu peasekretär Margus Kiiver oli samal ajal Ring FMi eetris, kus juhtis ralliraadio saadet. Ootamatult andis ta kuulajaile teada, et viimane kiiruskatse on seoses ekipaaži nr 29, Sander Sepp – Ants Uustalu tehtud avariiga peatatud. Pärast lühikest muusikapausi kõlas Kiivri suust kurjakuulutav teade: ralli poodiumitseremoonia jääb ära.

Ei olnud kurvi, vaid imeväike jõnks

Esimesed uudised, mis täpselt juhtus, tulid nagu tänapäeval tavaks, Twitteri kaudu. "Liigub info, et keegi olla publikusse sõitnud," kirjutas Erik Lepikson.

Ametlike kanalite kaudu jõudis peagi Õhtuleheni teave, et räägitakse kolmest kannatanust. Veerand tundi hiljem saabus pressiteade – õnnetuses oli kolm hukkunut.

Pole vast tarvis kirjeldada, millised olid pärast uudise avalikuks tulekut meeleolud teenindusalas. Nii sportlased, mehhaanikud kui ralli korraldajad käisid ringi, näod kinganinade poole suunatud. Isekeskis sosistati, räägiti kuulujutte sellest, kes olid hukkunud ja kuidas õnnetus juhtus.

Mis täpselt toimus, teavad vaid autos olnud. Et masin käis mitu korda üle katuse, viidi mehed haiglasse kontrolli ja esimesena rääkisid nad oma versiooni politseile. Enne kriminaaluurimise lõppu saab tragöödia põhjusi sündmuspaiga vaatlemise põhjal vaid oletada.

Õnnetus juhtus legendaarse 20kilomeetrise Matsimäe kiiruskatse esimesel veerandil. Enne traagilist paika oli sirge tee langenud väikese mäenuki otsast ja rallimehi ootas ees trampliin ehk maakeeli hüpe. Ühtlasi on see põhjus, miks, kuigi ralli ametlikus kavas polnud paik pealtvaatamiseks soovitatava kohana ära märgitud, oli sinna kogunenud publikut.

Ligi 50 meetrit enne trampliini oli teel imeväike jõnks. Kurviks seda nimetada ei saa, ent Õhtulehe aastakümnete pikkuse rallikogemusega fotograafi Mati Hiisi sõnul trajektoori korrigeerimata seda läbida ei saa. Väga kiire rajalõiguna võimendas see aga iga sõitja tehtavat liigutust.

Teesaki välimises osas oli veidi pehmet pinnast, kuhu Sepa auto parem esiratas ilmselt sisse vajus ning juhitavuse kaotanud masin lendas inertsist üle katuse ja kahjuks otse paremas tee ääres seisnud pealtvaatajate sekka. Kohta, kus seisis samal võistlusel Ladaga osalenud, aga viiendal kiiruskatsel katkestanud Janek, mehaanik Lauri ja tema kallim. Janeku kaardilugeja Taavi seisis vaid pisut eemal ja pääses eluga.

"Ta oli mu vend!"

"Olin Soomes, kui sellest kuulsin. Kohe õhtul hakkasin Eestisse sõitma ja täna (eile) jõudsin. Õele, vanematele ja vennanaisele toeks," räägib vaikse häälega Vaido, pidades kõneldes tihti pause.

Vaido oli Janeku sagedane kaardilugeja, äripartner ja vend. "Eks ta oli selline… eks ta rallit armastas, oleme poolteist aastat koos sõitnud, ma olin tema kaardilugeja. Ta üritas ja koos oleme palju saavutanud, ettevõtte teinud ja kõik…"

Vaido meenutab, et esimese ralli sõitis vennaga koos "Viru rallil". "Eks meil oli ridamisi pauke ja katkestamisi, aga omas klassis olime head sõitjad. Koos sõites saime parema koha "Võru talverallil", kolmas koht. See oli üle-eelmisel aastal vist. Selleks ralliks saime just uue auto kokku. Janek käis uue autoga esimest rallit sõitmas. Seekord oli teine kaardilugeja, ma ei saanud minna."

Vaido usub, et oleks ta selgi korral vennaga koos sõitnud, poleks neist kumbagi vahest alles. "Kaardilugeja oli Janekust õnne kombel veidikene eemal ja jäi ellu. Võib-olla oleks ma lugemas olnud, oleksin Janeku kõrval seisnud ja me mõlemad …," ei lõpeta Vaido lauset.

Kas Janek oli koos teiste pealtvaatajatega rajale liiga lähedal korraldajate süül? Vaido ei süüdista kedagi. "See oli lihtsalt saatus ja väga s*tt seis. Ma ei süüdista rallisõitjat, Janek ei olnud ka keelatud alas."

Vaido sõnul osatakse Eestis rallit vaadates käituda. "Eelmisel aastal käisime Janekuga Poola WRC rallil Tänaku esitlust vaatamas (Vaido ohkab sügavalt). Imestasime seal just, et hullud seisavad seal väliskurvides. Janeku ja tuttavatega vaatasime, et täielikud kaskadöörid. Ikka pead teadma, kus seisad."

Korraldaja: kõik vastas ohutusplaanidele

Vaido ei usu, et ta vend vales kohas seisis. Liiatigi vaatas ta sõitjaid kohas, mida korraldajadki ohutuks pidasid. Vaido tuttav käis samuti venna surmapaika vaatamas. "Sealt, kus auto õhku lendas, see oli täiesti pimedas kohas, seda autot ei olnud enne nähagi, kui… Nad olid vähemalt 10 meetri kaugusel, see auto lendas nii kaugele. Lihtsalt väga karm ja valus asi, aga mis teha, ei ole seal kedagi süüdistada ega midagi."

Rallilegend Margus Murakas ootas oma vennapoeg Rolandiga samale katsele pääsu, aga ei jõudnudki, sest politsei oli ala selleks ajaks sulgenud. "Selge see, et juht tegi seal sõiduvea, aga et kedagi süüdistada, ma ei usu," ütleb Murakas, et see oli halbade asjade kokkulangemine.

"Seda enam, kui kannatajad olid sõitja ise ja ralliga seotud inimesed, ma kaldun arvama, et see pidi olema lihtsalt halb õnn."

Kas korraldajad ikka arvestasid kõiki ohte? "Mitte väga järsk kurv, aga väike jõnks oli teerajal sees," sõnas kohapeal ka Põhja prefektuuri operatiivjuht Valter Pärn, kel siiski ralli korraldajatele esialgu etteheiteid polnud. Klassikalise "väliskurviga", kus pealtvaatajaid kindlasti olla ei tohiks, tema hinnangul tegu ei olnud.

Neste Oil Harju Rally korraldusmeeskond oli eilseks sündmuspaigaga tutvunud ja meeskonna pressiesindaja Rauno Paltser vastas: "Kõnealune turvaala oli tähistatud ja märgistatud vastavalt Eesti autospordi liidu kinnitatud ohutusplaanile."

Võistluse loa andis välja vastavalt turvaplaanidele Eesti autospordi liit ja sellise loa saamiseks, ütles Paltser, ei olnud korraldusmeeskonnal vaja midagi ümber teha. Kõik vastas niigi ohutusplaanidele ja nõuetele.

Ühtlasi nägi korraldusmeeskond videot, kus on näha, kuidas samas kohas soomlaste ekipaaž teel püsimisega vaeva nägi ja kui lähedale inimesed olid seal ohule. Tähtis on seejuures silmas pidada, et masin videos oli neliveoline, aga eestlased, kes välja lendasid, võistlesid kaheveolisega, mida on raskem kontrolli alla saada, kui juba kord käest läheb. "Selle järgi on see subjektiivselt täiesti tavaline ralli võistlusolukord. Video põhjal on raske anda hinnangut pealtvaatajate asukohale," vastasid korraldajad.

Ralliõnnetustes hukkunud

• Viimati juhtus Eestis hukkunuga ralliõnnetus kuus aastat tagasi Lõuna-Eestis, kui Urvaste vallas hukkus pealtnägija. Õnnetus juhtus neljanda kiiruskatse ajal kilomeeter enne ?nišit, kui number 1 all võistelnud kaheksakordne Soome meister Sebastian Lindholm kaldus kurvis teelt välja. Autolt ülitugeva löögi saanud mees suri silmapilkselt. Umbes 130 kilomeetrit tunnis kihutanud auto peatus alles sadakonna meetri kaugusel põllul, kus selle mootor põlema läks. Korraldajad ütlesid siis, et mees viibis keelualal ega allunud turvakorraldustele ja tahtis veel mõned pildid hüppavast autost teha.

• Ehkki 2012. aasta oktoobris vajas Saaremaa rallil kümme inimest arstiabi ja üht Läti noormeest ähvardas halvatuks jäämine, olid kõik turvanõuded korralikult täidetud, väitis võistluse juht Gabriel Müürsepp siis. Toona sõitis Vene ekipaaž Jevgeni Rogov – Andrei Konovalenko Mitsubishi Lanceril oletatavalt 170–180 km/h kiirusel pärast Lassi silda otse publikusse.

• 1996. augustis sõitis Roosiku krossirajal bagiauto rahva sekka. Õnnetuses hukkus 12aastane tüdruk, üle kümne inimese sai vigastada.

• Mullu sõitis Saaremaa rallil rajalt välja võistleja ja otsa väliskurvis keelualal viibinud naisele, kes murdis sääreluu ja viidi haiglasse.

• 2008. aastal lõhkusid Saaremaa rallil vastu kivi sõites rehvi Raul Viilo ja Taivo Tuusis, paiskusid rajalt välja ja sõitsid otsa väliskurvis olnud kahele pealtvaatajale. Vigastada said 17aastane neiu ja 30ndates mees.