Auto-Moto uudised

Kruuda poleks esimene ralliäss, kes kaardilugeja rooli pistnud (1)

Viljar Voog, 30. juuni 2015, 15:02
Martin Järveoja ja Karl KruudaFoto: Karl Kruuda/Facebook
Karl Kruuda ütles täna Rally Estonia pressiteate vahetusel, et pole veel otsustanud, kas Elva tänavakatsel on nende Citroen DS3 R5 roolis tema või linnast pärit kaardilugeja Martin Järveoja. Võistluse pressiesindaja ja Eesti Autospordi Liidu peasekretäri Margus Kiiveri sõnul on roolija vahetus keset võistlust lubatud.

Kruuda sõnas kahe ja poole nädala pärast algavale Eesti esirallile mõeldes: "See atmosfäär, mis auto24 Rally Estonia ajal Lõuna-Eestis on, on väga mõnus. Tänavu on meie jaoks oluline ka see, et üks katse toimub Elva linna tänavatel, mis on minu kaardilugeja Martini kodulinn. Me pole veel lõplikult paika pannud, kas Elva linnakatsel istub roolis tema või mina, sest ta teab Elva tänavaid kindlasti paremini."

Samal teemal

Kas selline vangerdus on lubatud? Eestikeelses ralliterminoloogias istuvad autos piloot ja kaardilugeja, ehk rollid on selgelt jagatud. Ent ametlikes ingliskeelsetes dokumentides registreeritakse ekipaaž võistlusele kui "esimene sõitja ja kaassõitja". Rallilitsentsi saamisekski peab kaardilugejal olema juhiluba ehk mitte miski ei takista tal autorooli istumast.

Enamasti võtab kaardilugeja rallimasina juhtimise üle pikkadel katsetevahelistel ülesõitudel, kui piloot tahab veidi puhata. Vahel juhtub aga sedagi, et kaardilugeja pääseb kiiruskatsel rooli taha – isegi MM-karusellil!

"2011. aastal sõitis Chris Pattinson Rootsi MM-rallil viimase kiiruskatse, sest Petter Solbergil hakkas kehtima kiiruse ületamise eest saadud sõidukeeld," meenutab Kiiver ühte markantsemat juhtumit. Rootsi politsei tabas Solbergi reedesel võistluspäeval kõvasti kiirust ületamas – norralane kihutas 80 km/h piiranguga alas 112 km/h – ja andis mehele 48 tundi armuaega, enne kui tal juhiload käest võeti. 2003. aasta maailmameistri karistus hakkas kehtima vahetult enne ralli viimase kiiruskatse algust ning nõnda pidi Patterson rooli istuma – ta kaotas lühikesel kiiruskatsel lähikonkurentidele küll 50 sekundit ja kaotas üldarvestuses ühe koha, ent ekipaaž suutis siiski lõpuks viiendana finišeerida.

Kiiver tõi näite ka kodumaalt: "2010. aasta Saaremaa rallil osalesid soomlased Kimmo Jalava ja Silvo Viitanen veoautoga. Neil oli nii lõbus, et nad vahetasid sõitjat üle kiiruskatse." Soomlased jäid rallil konkurentsitult viimaseks – lähimale konkurendile kaotati enam kui 10 minutiga.

Tõenäoliselt tegi Kruuda Järveojale piloodirolli pakkudes siiski nalja – kuigi Rally Estonia on ekipaažile esmalt tähtis treening enne Soome MM-rallit, jahitakse koduselt EM-etapilt siiski esikohta. Ent rallis juhtub nii mõndagi – Elvas sõidetakse Eesti esiralli laupäevase võistluspäeva viimane kiiruskatse ja kui eelneval üheksal katsel on Kruudal midagi nihu läinud ja ta ei näe enam võimalust võitu püüda, kes teab, ehk loovutab ta 1,55 kilomeetriks tõesti rooli oma kaardilugejast semule.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee