La Liga suurklubides uus olukord ilmselt erilist vaimustust esile ei kutsu. Pildil kevadel meistriks kroonitud FC BarcelonaFoto: GUSTAU NACARINO
Jalgpall
14. juuli 2015, 15:35

Sõlmiti leping, mis viib Hispaania klubijalgpalli uude ajastusse

Hispaania telekommunikatsioonifirma Telefonica sõlmis riigi jalgpalli kõrgliigaga lepingu, mille järgi omandab 600 miljoni euro eest La Liga uue hooaja ülekandeõigused kodumaal. Erakordseks ei tee kontrahti aga mitte summa suurus, vaid asjaolu, et esmakordselt müüdi teleõigused maha ühtse paketina.

Seni olid klubid müünud oma teleõigusi ise, mis tõi kaasa üüratu vahe ülemise (loe: Madridi Reali ja FC Barcelona) ja alumise otsa klubide sissetulekute vahel. Nii näiteks ületasid 2013-2014 hooajal Reali ja Barcelona teleõiguste müügist teenitud tulud 500 miljonit eurot, samal ajal kui Madridi Atleticol olid need 170 miljonit eurot ja ülejäänud klubidel keskmiselt 43 miljonit eurot.

Ent sel kevadel tegi Hispaania ülemkohus otsuse, mille järgi tuli taolisele olukorrale lõpp teha ning äsja sõlmitud teleõiguste leping ongi selle otsuse esimeseks otseseks tulemuseks. Nii peaks La Liga saavutama olukorra, kus käärid klubide sissetulekute vahel vähenevad märgatavalt: kui ülemöödunud hooajal oli enim- ja vähimteeniva klubi sissetulekute vahe suhtega 7,4:1, siis uue lepingu valguses on see 4,5:1 ja ette on näha veelgi sissetulekute võrdustumist. Võrdluseks: Itaalia Serie A-s on vastav suhe 5,3:1, Prantsusmaa Ligue1-s 3,4:1, Saksmaa Bundesligas 2:1 ja Inglismaa Premier League'is vaid 1,6:1.

Kui hetkel teenib telemüügi õiguste eest suurimat kasumit Premier League ning teisel kohal on Bundesliga, siis Hispaanias loodetakse, et uus seadus ning aasta-aastalt kallinevad teleõigused aitavad La Ligal sakslastest mööduda.