Stseen hooajaeelselt testilt: Lewis Hamilton ees, Sebastian Vettel järel. Kas samad jõujooned peavad paika ka 21 võidukihutamise peale?Foto: Reuters/Scanpix
Vormel 1
17. märts 2016, 06:00

F1 HOOAJA EEL | Reeglimuudatused, Ferrari ja Rosberg - Hamiltoni ülemvõim löögi all!

Sel nädalavahetusel avapaugu saava F1-sarja uued rehvi- ja kvalifikatsioonireeglid võivad olla tarbetud, kui Ferrari suudab omapäigi Mercedeseid kimbutada.

Õhtulehe eelvaade 2015. aasta vormelihooajale oli Fernando Alonso elektrilöögisaagast inspireerituna pealkirjastatud "Kas F1 suudab šokeerida?".

Üllatusi tuli möödunud aastal kuninglikust sarjast tõesti: verinoor Max Verstappen pani oma esitustega suu kinni kõigil, kes arvasid, et 17aastasel pole vormelirooli asja, ning Ferrari noppis lausa kolmel GPl esikoha.

Šokeerivaks hooaega aga nimetada ei saa, sest Lewis Hamilton kindlustas mängleva kergusega oma kolmanda MM-tiitli ning Mercedes edestas konstruktorite arvestuses Ferrarit suisa 275(!) punktiga.

"Meie ülemvõim ei mõju F1-sarjale hästi," tõdes pärast hooaja lõppu Mercedese tiimijuht Toto Wolff. "See teeb sõidud igavaks. Tulemused muutuvad etteaimatavaks. Meie alal on vaja erinevaid võitjaid ja vahel ka mõnda üllatustulemust." Viimasel kahel hooajal on Mercedes võitnud 32 GP-etappi, Red Bull (kõik 2014) ja Ferrari (2015) kolm ning ülejäänud meeskondadele on jäänud tühjad pihud.

Rehvirisotto

TEADMATUS: Kumb mõjutab eesolevat F1-hooaega rohkem – uued rehvireeglid või Ferrari meeskonna talvel tehtud töö? Foto: AFP / Scanpix

F1-sari on valmis, et ka tänavu ootab meid ees Mercedeste domineerimisel kulgev hooaeg ning seda silmas pidades on nikerdatud reeglite kallal, et tuua ka igavatele võistlustele juurde vaatemängulisust.

Näiteks paneb tänavu iga sõitja ise paika oma rehvistrateegia. Pirelli on uueks hooajaks oma tootekataloogi lisanud lilla markeeringuga ultrapehme rehvisegu ehk kuiva ilmaga kasutatavate segude arv on tõusnud viieni.

Pirelli toob igale GPle kaasa neist kolm, ent milliseid piloodid kasutada soovivad, on juba nende valik. Rehvitootja nimetab kolm kohustuslikku komplekti, mida sõitja tohib kasutada ainult võidusõidus või kolmandas kvalifikatsioonivoorus, kuid ülejäänud 10 nädalavahetusel lubatud rehvineliku suhtes reeglid ettekirjutusi ei tee.

Esimesi erinevusi tipptiimide valikus on juba ka näha: kui Hamilton läheb Austraalia GPle vastu ühe keskmise, kuue pehme ja kuue ülipehme (mitte segamini ajada uue ultrapehme seguga!) komplektiga, siis meeskonnakaaslane Nico Rosberg ning Ferrari piloodid Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen on ühe pehme komplekti ohverdanud teise keskmise seguga neliku heaks.

Kvalifikatsiooni virvarr

Kui varem käis F1-sarja kvalifikatsioonis kõik ajaarvestamine ruudulise lipu järgi, siis tänavu hakkab sõitjaid juba enne selle lehvimist välja langema. Foto: Reuters/Scanpix

Rehvireeglitest suurema muudatuse on läbi teinud kvalifikatsiooniprotsess. Stardikohti jagatakse endiselt välja kolmes voorus, ent enam ei lange piloodid välja ühtse pundina ruudulise lipu langedes, vaid kärped toimuvad iga 90 sekundi järel.

Mida see täpselt tähendab? Esimene kvalifikatsioonivoor kestab endiselt 16 minutit, aga pilootidel on sellest seitse, et esimene ringiaeg kirja saada.

Siis annavad korraldajad kõige aeglasemale piloodile märku, et tema kvalifikatsioon on lõppenud, ja edasi pudeneb iga poolteise minuti tagant kõige kehvema ajaga sõitja, kuni alles on jäänud 15 parimat.

Sama kordub teises (15 minutit, esimene väljakukkuja 6 minuti peal, alles jääb 8 pilooti) ja kolmandas voorus (14 minutit, millest viis aja kirja saamiseks), kuni kvalifikatsiooni lõpuks jäävad rajale vaid kaks kõige kiiremat vormeliässa, et selgitada esimese stardikoha saatus.

Mõlemad eelmainitud reeglitemuudatused võivad fännide jaoks esimestel võistlustel tunduda võõrad ja isegi F1-sarja tähtsad ninad ei ole kindlad, kas need aitavad vaatemängulisuse suurenemisele kaasa.

"Ma hääletasin nende (kvalifikatsioonireeglite – toim) poolt, sest arvan, et pidime midagi muutma. Kas nende muudatustega saavutame täpselt seda, mida soovisime, pole ma muidugi kindel, aga eks vaatame," oli kuningliku sarja juht Bernie Ecclestone Sky Sportsile antud intervjuus muudatuste osas skeptiline. "Mina tahtnuks kvalifikatsiooni jätta samasuguseks, nagu ta oli ennist."

Kui kiired on Ferrarid?

Ferrari 2016. aasta vormelKere: SF16-H, mootor: Ferrari 059/5, piloodid: Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen Foto: Vida Press

Lõpuks võib aga selguda, et reeglite kallal käimine osutus tarbetuks ja sõidud muutuvad omapäigi põnevateks. Nimelt on Mercedese meeskond veendunud, et Ferrari murrab nende ülemvõimu F1-sarja üle!

"Vahe on muutunud," tõdes vormelilegend Nikki Lauda, üks Saksa tiimi juhtfiguure, pärast hooajaeelseid teste, kus Ferrarid näitasid väledaimat minekut.

"Eelmisel hooajal oli meie edu kuus sekundikümnendikku ringi peale, aga sel aastal on vahe palju väiksem – kuni kaks kümnendikku. Seega võib kõike juhtuda!"

"Me teame, et Ferrari on väga lähedal," ütles Rosberg ajakirjale Autosport. "Aga me ei tea, kas me oleme neist ees või taga."

Tõde selgub pühapäeval. Austraalia GP stardituled süttivad ja kustuvad meie aja järgi kell 7 hommikul. Kokku ootab hooajal ees 21 võidukihutamist.

2016. aasta võistluskalender

20. märts Austraalia GP (Melbourne)
3. aprill Bahreini GP (Sakhir)
17. aprill Hiina GP (Shanghai)
1. mai Venemaa GP (Sotši)
15. mai Hispaania GP (Barcelona)
29. mai Monaco GP (Monte Carlo)
12. juuni Kanada GP (Montreal)
19. juuni Euroopa GP (Bakuu)
3. juuli Austria GP (Red Bull Ring)
10. juuli Suurbritannia GP (Silverstone)
24. juuli Ungari GP (Hungaroring)
31. juuli Saksamaa GP (Hockenheim)
28. august Belgia GP
(Spa-Francorchamps)
4. september Itaalia GP (Monza)
18. september Singapuri GP (Singapur)
2. oktoober Malaisia GP (Kuala Lumpur)
9. oktoober Jaapani GP (Suzuka)
23. oktoober USA GP (Austin)
30. oktoober Mehhiko GP (Mexico City)
13. november Brasiilia GP (Sao Paulo)
27. november Abu Dhabi GP (Yas Marina)