LÄINUD: Esapekka Lappi mullusel Rally Estonial. Nüüd teeb soomlane koos Škoda tehasetiimiga ERC asemel tegusid juba WRC2 sarjas. (Aldo Luud)

Täna pärastlõunal kell 13 käivituvad mootorid Vana-Otepääl ning kvalifikatsioonikatsega saab alguse ajaloo seitsmes Rally Estonia. Kui Eesti esindusralli ise jätkuvalt õitseb, siis ERC sari, mille osaks see kolmandat aastat on, näitab vindumise märke.

Kuigi ERC ehk autoralli Euroopa meistrivõistluste ajalugu ulatub juba eelmise sajandi keskpaika, saab sellest tänapäevases mõttes rääkida alates 2013. aasta hooajast, kui see liideti IRC sarjaga ning kogu korralduspoolt hakkas ajama Eurospordi kontsern.

Mesinädalad sarja ja uue promootori vahel kestsid napid kaks ja pool aastat. Esimese mõra lõi mullu suhtesse Austria etapi peakorraldaja Ferdinand Staber: "Kuigi Eurosport on kinnitanud, et Jänner Rallye’le on ERC sarjas garanteeritud koht 2018. aastani, ei kavatse me seda 2016 läbi viia."

Osalejaid üha vähem

Põhjuseks oli, nagu ikka, raha. Alates 2012. aastal ERCga taasliitumisest oli iga hooajaga Austria etapi vastu tuntud üha kasinamat huvi. "EM-sarjas on võistlejaid vähem 47, Austria meistrivõistlustel 17 protsenti ning selle trendi muutumist lähiajal näha pole," vahendas Staberi sõnu Saksa ajakiri Rallye Magazin. Võistluse korraldamisega kaasnenud kulud kasvasid samas vahemikus poole võrra.

Kuigi austerlaste seas oli ka suuri sisepingeid, süüdistati avalikult esindusralli allakäigus Eurosporti ja Rahvusvahelist Autoliitu FIA, kes iga-aastaselt venitavad järgmise hooaja kalendri avalikustamisega ning seetõttu eelistavad kümned piloodid ERC-sarjale MM-etappidel WRC2 arvestuses kihutamist. Nõnda on näiteks EMil osalemisest loobunud Škoda tehasetiim, kes esimesel kahel Eurospordi majandatud hooajal sarja võitis.

ERC eratiimide pärusmaaks

Rally Estonia korraldaja Urmo Aava ei hakka pikalt keerutama, vaid tõdeb, et 2014. aastal ERCga liitudes oli stardirivi praegusest selgelt tugevam: "Kõik pole metsas ja halvasti, aga mõned asjad ei toimi ja nüüd tuleb mõelda, kuidas seda kõike parandada."

Aava sõnul peab EM-sari leidma oma identiteedi, mitte võitlema sõitjate tähelepanu eest WRC2-ga. "Need kaks sarja söövad veidi üksteist." MM-rallidelgi kihutanud endise piloodi hinnangul võiksid ERC nišiks olla noorpiloodid ja eratiimid. "Kui näiteks Markko Märtini juhitav meeskond sooviks järgmisel aastal EM-sarjas osaleda ühe-kahe sõitjaga, siis Eurosport võiks selle teha nende jaoks võimalikult meeldivaks. See tähendab, et nad saaksid läbi oma kanalite pakkuda neile väga atraktiivset väljundit, mida MM-sarjas professionaalsed eratiimid ei saa – tugevat tele- ja üldist meediakajastust.

Ja muidugi erasõitjatele teadmine, et kui siin sarjas osaled, on ka reaalne võimalus ralli absoluutarvestuses võita ja olla tähelepanu keskpunktis. WRC2 sarjas teavad sind ala spetsialistid, aga laiem spordiüldsus mitte."

Belglaste ähvardus

Arvamuse, et ERC on üha enam nišitoode, soojendasid tänavu üles Belgia etapi korraldajad, kes ähvardavad tuleval aastal austerlaste kombel tagurlikust sarjast eemalduda. "Oleme taandarenevas ERCs väga pettunud. Siin on palju amatöörtasemel sportlasi, mis on üpris hea, aga mitte ühtegi tipptiimi. Vajame siia Škodat ja Peugeot’d, siis näeks sari kohe palju parem välja," vahendas rallijuht Alain Penasse’i sõnu Motorsport Monday.

Ypresi ralli uueks koduks võivad osutuda sootuks Briti meistrivõistlused, mis tänu Dmacki rehvifirma üha kasvavale investeeringule ähvardavad samuti EMilt tähelepanu röövida.

Sarnaselt Belgia esindusralliga pole tulevaks hooajaks selge ka Rally Estonia saatus. ERC sarja tuldi kindla plaaniga, selgitab Aava. "Võtsime asja kolmeaastase tsüklina, kus hoiame formaati võimalikult ühesugusena, aga viime üritust läbi järjest parema kvaliteediga." Paari päeva pärast jääb kolmas aasta selja taha ja siis tuleb võtta mõttepaus.

"Me ei tohi lähtuda ainult emotsioonidest. Loodetavasti tuleb nädalavahetusel ilus ilm, raja äärde palju pealtvaatajaid ja siis pärast seda hakkame analüüsima, kuidas edasi minna," rääkis Aava. Seda nii Rally Estonia kui ka ERC sarja tulevikku silmas pidades.

Jaga artiklit

1 kommentaar

R
Ruudi  /   10:50, 15. juuli 2016
FIA, eesotsas oma põmmpeadest juhtidega, on suutnud tuksi keerata ja konkurentsi olematuks muuta nii WRC-s, ERC-s kui ka rahvuslikes sarjades. FIA-le ja tema korrumpeerunud juhtkonnale on esmatähtis vaid äri, mitte ala arendamine. Näiteks seegi, et rallit tohib sõita ainult FIA põmmpeade kütusega, mille hind on ca 5 € /liiter, kusjuures palju loodussõbralikum ja sama hea oleks hoopis bioetanool, mille hind on alla 1€/liiter. Kui näiteks Leedu ja Soome lubavad omal maal sellega sõita, siis Eestis on see rumalate EAL-i juhtide poolt ära keelatud. Kui varem sõitsid rallit ikka need, kes sõita oskasid, siis tänasel päeval sõidavad ainult need, kellel raha on.

Päevatoimetaja

Telefon 51993733
online@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis