Auto-Moto uudised

Plahvatuslikult popp rallikross tähistab 50 aasta juubelit 

Viljar Voog, 3. veebruar 2017, 04:00
LIIDRIKS: Kes neist meestest läbib kurvi kõige kiiremini? Kevin Eriksson auto 96 roolis võitis sellise manöövriga Petter Solbergi ees mulluse Esteringi MM-etapi.Foto: FIAWorldRallycross.com
"Kui praegu leidub mõni inimene, kes tahaks tegeleda autospordiga, aga ei oska seisukohta võtta millisega, siis on rallikross ainuõige valik – seal saad kiirendada, kruusal ja asfaldil sõita, kurvides driftida… Kogu kompott on koos!" räägib Valdur Reinsalu spordialast, mis tähistab laupäeval oma 50 aasta juubelit.

1966. aastal novembris naeris telekanali ABC juht Robert Reed end kõveraks, kui nägi Harewoodi mäkketõusuvõistlusel, kuidas asfaldil kihutama harjunud rallimasinad vaevaliselt mööda libedat mudarada tagasi boksidesse kulgesid. Kui telebossile midagi meeldib, peab see ka eetrisse jõudma – paar kuud vaeva ning 4. veebruaril 1967 võisteldi Inglismaa kagutipus asuval Lydden Hilli ringrajal esimest korda võidukihutamisel, mis nõudis pilootidelt vaid 1,5kilomeetrise raja kohta osavust nii kruusal kui asfaldil. Ala sai nimeks rallikross!

Tänapäeval on rallikross oma populaarsuselt vallutamas uusi tippe, aga tegu pole sugugi ala esimese tõusuga. Kui liiga ohtlikuks kuulutatud B-grupi autod 1986. aasta hooaja järel autoralli MM-sarjast eemaldati, leidsid paljud masinad uue kodu just krossientusiastide käes ja konkurentsitihedad külg-külje-kõrval võidukihutamised tõid EM-sarjas raja äärde tuhandeid pealtvaatajaid. Mida aasta edasi, seda isekamaks etappide korraldajad aga muutusid, kadus ka korralik telekajastus ning rallikross vajus millenniumi vahetuse paiku mülkasse.

Kui B-rühma autod nagu pildilolev Peugeot 205 ralliradadelt minema löödi, leidsid nad endale koha rallikrossis. Foto: Vida Press

Superstaarid stardis

Ameeriklaste eestvedamisel ning Rahvusvahelise Autoliidu FIA õnnistusel lükati 2014. aastast esmakordselt käima MM-sari ja see sai kohe üliprominentse võitja, 2003 WRC maailmameistri Petter Solbergi.

"Solberg, Sebastien Loeb, nüüd tuleb juurde vormelisõitja Jenson Button," loetleb Reinsalu nimekaid piloote, keda MM-etappidel stardirivis kohtab. Tõdemus, et rallikross on hea baas igasugusele autospordile, kehtib ka vastupidisena ehk kõik eelnev kogemus neljarattalistel on otseselt rakendatav krossirajal.

Seda tõestab näiteks valitsev tšempion, Mattias Ekström, kes võitis oma esimesed kaks MM-tiitlit kereautodesarjas DTM. Rootslane üritab tänavu tiitlit kaitsta Lätist Kanada ja Lõuna-Aafrikani laiuval 12 MM-etapil, mis lisaks üha kasvavale teleauditooriumile meelitavad raja äärde ka kuni 80 000 inimest…

IIDOL: F1 eksmaailmameister Jenson Button tahab edaspidi võistelda rallikrossis, 2014. aastal surnud isa Johni (pildil rallikrossi sünnipaigas, Lydden Hilli rajal 1976. aastal) meelisalal. Foto: Vida Press

Jokker popiks

Rallikrossi edu on pannud kaasa mõtlema ka teised maailma juhtivad võistlussarjad. Näiteks kereautode MMi kahel tänavaringrajal sõidetaval etapil on tulevast hooajast kasutusel rallikrossist tuntud "jokker", pikem jupp võistlusrajal, mida iga sõitja peab võistlusel läbima vähemalt ühe korra.

"Kui üldiselt oled sa konkurendist ringi peale kümnendiku võtta kiirem, siis see ei anna rajal erilist tulemust. Aga "jokkeri" saad sa enne vastast läbida – see annab võimaluse rünnata ilma tema vastu füüsilist liigutust tegemata. Või see lisab vürtsi näiteks kaitsva taktikana: võtad selle kohe võistluse algul ja hoiad edaspidi konkurente selja taga," on Ekström uuendusest vaimustuses ja soovitab selle kasutamist ka näiteks F1 sarjas.

MEISTER! Võitjanaeratus Ekströmi näol reedab kõik! Foto: FIAWorldRallycross.com

MM-hooaja esimene etapp on kavas 31. märtsil Barcelona ringrajal. Riias võisteldakse tänavu 15.-17. septembril.

Seitsmest etapist koosnevad Olerexi Eesti meistrivõistlused algavad 6. mail Tartumaal Kulbilohus. Lõuna-Eestis võisteldakse ka Misso krossirajal, Tallinnale lähimad võistlused toimuvad Laitses ning Vasalemmas.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee