Ott Tänak Eesti Autospordi Liidu galal.Foto: Martin Ahven
Kaarel Täll 15. detsember 2017 16:04
Ott Tänaku jõulukuu on tavapärasest tihedam, sest äsja meeskonda vahetanud rallimees peab õppima tundma Toyota tiimi eripärasid. Korra testiti Monte Carlos uut autot, kuid palju aega on kulunud üldisemalt meeskonna toimimise loogikast aru saamiseks.

"Kui aus olla, siis on see aeg olnud isegi tihedam, kui osanuks ette arvata. Toimetamist on olnud omajagu. Ilmselgelt on olnud asju, mida poleks osanud ette kujutada," arutles Tänak täna toimunud pressikonverentsil, kus ta allkirjastas kaheaastase koostöölepingu Ekspress Meediaga.

"Võib-olla läheb see kahe hooaja vaheline aeg tänavu isegi lihtsamalt. Tavaliselt tuleb pärast viimast rallit pingelangus, aga praegu on adrenaliinilaks jätkuvalt üleval. Tegevust on meil piisavalt – ka mul endal on kergelt öeldes põnev, sest huvitav on näha, mis Monte Carlos saama hakkab."

Tänak tunnistas, et aasta lõpus polegi tal eriti aega tänavusele edukale hooajale tagasi vaadata, sest kogu aur läheb Toyota peale. Monte Carlo MM-etapp toimub juba jaanuaris. "Praegu on meil aega pigem puudu kui üle," tunnistas 30aastane rallimees.

Õige aeg Toyotaga liitumiseks

Samas käivad eduka hooajaga kaasas omad kohustused: pärast Austraalia rallit külastasid Tänak ja Martin Järveoja Jaapanit, kus kohtuti Toyota juhtidega, lisaks on erinevaid auhindu võetud vastu WRC, Eesti Autospordi Liidu ja FIA galadel. "Vahel on lahe midagi muud ka teha: ülikonda kanda ja käia niisama juttu rääkimas. Ei pea koguaeg metsas pori sees sumpama," muigas Tänak.

Tänak lahkus valitseva maailmameistri ehk M-Spordi ridadest ning liitus meeskonnaga, mis tuli MM-sarja alles tänavu. Erilisi riske saarlane sellise käigu juures ei tunneta: "Toyotaga liitumiseks oli aeg sobiv, sest meeskond on ühe aasta ära teinud ja sünnivead on välja tulnud. Samas on tiim piisavalt noor, et asju enda järgi sättida ja edasi arendada."

Tiimisisesest konkurentsist ei taha Tänak suurt numbrit teha, kuigi soomlane Jari-Matti Latvala on korduvalt rääkinud, et tema ei kavatse esisõitja rolli ära kinkida. Eestlane avaldas arvamust, et suures plaanis ei muutu tema jaoks midagi, sest tänavu pidi ta samas tiimis maid jagama kuulsa Sebastien Ogier'ga. "Lõpuks pole sellel vahet. Oluline on, et tiim oleks ühtselt tugev. Nii on kõige lihtsam meeskonda ja tehnikat edasi arendada. Kui tahame tiitlit võita, siis peame niikuinii kõigist jagu saama," arutles ta.

Kõige tähtsam on meeskonna hing

Viimaste hooaegade eel on Tänakut alati saatnud teatud muudatused: üle-eelmise aasta samal ajal sai selgeks, et Ott hakkab sõitma Fordiga, mis kasutas arengujärgus olnud DMACKi rehve, aasta tagasi vahetus tema kaardilugeja, tänavu vahetub auto. Kas neid kolme asja saab kuidagi omavahel võrrelda?

"Ilmselgelt tundub, et muudatused lähevad järjest suuremaks. Rehvide vahetus oli üldiselt väike muutus, kuid kohati tekitas see suure erinevuse. Eelmisel aastal oli uus auto ja uus kaardilugeja, kõik oli justkui uus, kuid meeskond jäi ikkagi samaks. Tiimi hing on ikkagi kõige tähtsam, seega on praegune muudatus ikka päris suur, kuid õnneks on kohanemise aeg meie jaoks suhteliselt pikk. Teadsime üsna varakult ette, et see nii läheb, oleme saanud juba pikalt valmistuda. Suur osa tiimist on mulle tuttav ja tahaks loota, et meeskonna vahetamine ei lähe raskelt," rääkis saarlane. 

Tänak ja Järveoja on seni vaid korra Toyota Yarise gaasi põhja vajutanud, kui autot testiti Monte Carlos. "Kindlasti oleme tänaseks paremini aru saanud, kuidas meeskond töötab. Millises suunas ja millise stiiliga kogu agregaat toimib. Autost aru saamiseks on meil vaja lihtsalt rohkem sõita. Monte Carlo test toimus üsna ekstreemsetes tingimustes ja autost aru saamine oli seal keeruline. See oli pigem omamoodi ellujäämiskursus," ütles ta. Lähiajal ootab ees veel üks test Monte Carlos, lisaks minnakse sõitma Rootsi teedele. 

Toyotaga liitub hulk eestlasi

Mis on ikkagi Fordi ja Toyota WRC-autode suurim erinevus? "Peale vaadates on näha, et mõned tehnoloogilised lahendused on teistsugused, kasvõi aktiiv- ja mehaanilised diferentsiaalid. Samamoodi on auto geomeetria ja mõned muud asjad teistmoodi üles ehitatud," slegitas Tänak. "Arvan, et auto käitumine võib üsna erinev olla, kuid seni tundub see kõik väga positiivne – auto käitub lihtsalt erinevalt ja pean aru saama, millist sõitmist ta tahab. Selleks on mul vaja rohkem sõita."

Toyotast on saamas Soome-Eesti-Jaapani ühistiim, kui palju eestlasi praegu tiimi kuulub? "Eile oli Toyota jõulupidu ja seal oli kohal umbes seitse eestlast. Kuna meeskond kolib (osaliselt - toim) Eestisse, siis otsitakse siit päris palju inimesi juurde. Tundub, et tiimi Eesti suunas liikumine võib kohalikele päris palju töökohti tekitada."

***

Tänak viskas pilgu ka eelmisesse hooaega, kus tema kõrghetkedeks peetakse Sardiinia ja Saksamaa rallide võite. Mees ise hindab teist võitu kõrgemalt kui esimest.

"Sardiinia rallit ma isegi nii väga kõrghetkeks ei pea, kuid Saksamaad kindlasti, sest see oli asfaltralli. Tegelikult oli üleüldine kõrghetk terve hooaeg, sest olime alati otsinud stabiilsust, kiirust ja enesekindlust. Just neid asju on vaja, et selles spordis läbi lüüa ja usun, et aasta kulges meie jaoks tõesti stabiilselt. Olime pidevalt esikolmiku konkurentsis. Kui vähegi tahtsime ja võimalust oli, võitlesime ka esikoha nimel."

***

Juulis toimub aastase vaheaja järel taas Rally Estonia. Kas Ott Tänak ja Martin Järveoja tulevad Toyotaga starti?

"See on kindlasti üks arutelukoht. Täna on sellest vara rääkida, sest kõik on alles mõtete tasandil. Minu poolt ei ole probleemi seal sõita. Eks ootame ja näeme, kuidas hooaeg üldse minema hakkab. Natukene oleneb meeskonnast ja võimalusest sealt autot saada. Paljujd nüansid ei sõltu minust," kommenteeris Tänak.