Rongiõnnetus Balti jaamas 3. oktoobril 1980Foto: Õhtulehe arhiiv
Eesti Vabariigi 100. juubel
16. detsember 2017, 00:00

SADA SÜNDMUST, MIS MÕJUTASID EESTIT | 70. koht: Mustad päevad Eesti transpordis

 Rongiõnnetus Balti jaamas, bussiõnnetus Pala koolilastega, jalgrattur Lauri Ausi hukkumine maanteel ning Copterline’i helikopteri allakukkumine olid üsna erinevad õnnetused, kuid kõik nad vapustasid Eesti ühiskonda. Väikese Eesti jaoks on isegi ühe hukkunuga õnnetus väga suur kaotus.

Traagilisim õnnetus Eesti rongiliikluses toimus 4. oktoobril 1980, kui Tallinnas Balti jaamas põrkasid kokku kaks reisirongi. Kui väljuvas rongis jäid kõik ellu, siis saabuvas rongis hukkus kokkupõrke tagajärjel üheksa inimest. Õnnetuses sai viga 48 inimest. Kohtus tunnistati süüdi väljuva rongi juht ja tema abi ning mõlemad pidid kandma vanglakaristust. Uurimata jäi, mida oleks pidanud teisiti tegema jaama dispetšer ja kas õnnetus jäänuks olemata, kui Balti jaamas olnuks kõik raudteed varustatud vastava eelhoiatussüsteemiga. Võimud otsustasid juhtunu maha vaikida, ehkki kuulujutud toimunust levisid kohe.

Emotsionaalselt üliraske oli 11. oktoobril 1996 Pala kooliõpilastega toimunud bussiõnnetus, kus 37 last vedanud koolibuss põrkas kokku vastassuunavööndisse kaldunud Scania metsaveoautoga. Hukkus kaheksa koolilast ja vigastada sai üheksa. Veoautojuhti ei õnnestunud tema vaimse tervise tõttu kohtu alla anda. Laste matusepäev kuulutati üleriigiliseks leinapäevaks.

Valus kaotus tabas Eesti sporti 20. juulil 2003, kui Aovere–Kallaste–Omedu maanteel sõitis trenni tegevale jalgrattur Lauri Ausile otsa Opel Ascona. Eesti esijalgratturiks tõusnud Lauri Aus sai ränki vigastusi ja suri teel haiglasse. Uurimises tuvastati, et Opeli roolis olnud Uljan oli 2,43promillises joobes ja teda karistati vanglakaristusega.

Täiesti ootamatult toimus traagiline õnnetus 10. augustil 2005 Tallinnast startinud firma Copterline helikopteriga, mis kaotas juhitavuse ja kukkus merre. Hukkusid kõik pardal olnud 14 inimest. Hilisemas uurimises tuvastati õnnetuse põhjusena helikopteri tehniline viga. Firma üritas aastaid Tallinna–Helsingi kopteriühendust taastada, kuid tulutult.

Allikad:

Mati Talvik „Ajavaod – 30 aastat hiljem“. ERR: 13.03.2011.

Tarmo Michelson „Meie elamata elu on kusagil olemas“. Õhtuleht, 11.10.2001.

Maarja Värv (toimetaja) „Täna möödub kümme aastat Lauri Ausi traagilisest surmast“. ERR: 20.07.2013.

Küllike Rooväli ja Mattias Tammet „Copterline’i tragöödia röövis elud, rikkus saatused ja südamega tehtud töö“. Õhtuleht, 10.08.2015.