Foto: Katrin Lust
Blogid
22. veebruar 2018, 09:19

KATRIN LUSTI BLOGI | Ootan NO99 teatrilt avalikku vabandust (221)

Lugesin täna Õhtulehest, kuidas teater NO99 rääkis: "Peab olema võrdselt edev ja rumal arvamaks, et NO99 hakkab kas praegu või tulevikus raiskama oma aega katrinlustinduse peale. Tema arvamuse kommentaariks meenuvad vaid tema enda sõnad: "Mul on nii kiire kogu aeg, ei jõua mõelda!""
Õhtuleht, 22. veebruar 2018. Foto: Õhtuleht

Nüüd on siis NO-teater avalikult asunud mind halvustama ja alandama ja seda kõike ainult sellepärast, et teen oma tööd ajakirjanikuna. Kui ma olen soovinud NO-teatrilt teada mõningaid lihtsaid asju – nagu näiteks tutvuda nende raamatupidamisega, teha intervjuud juhtkonnaga (kaasa arvatud Ojasooga), et saada vastust avalikkust huvitavatele küsimustele, siis on mulle alati selg pööratud.

Tegu ei ole minu isikliku uudishimuga, kui ma küsin, milliseid seotud osapooltega tehinguid näiteks Ojasoo ja Semper on NO teatriga teinud. Pakkusin muide neile ka võimaluse, et sõlmime konfidentsiaalsuslepingu, kui peaksin saama NO-teatri raamatupidamisega tutvudes saama teada mingeid ärisaladusi või delikaatseid isikuandmeid. Ma lubasin sellist infot mitte avalikustada ega isegi mitte kolmandatele iskutele näidata.

NO-teater vastas mulle aga üldiselt niimoodi (kui üldse vastas) et praegu on neil seoses EV100 etendusega väga kiired ajad. Ilmselt siis on ka raamatupidajad hõivatud tüki ettevalmistamisega. Sisulisi vastuseid ma oma küsimustele ei saanud.

Pöördusin muide ka NO-teatri nõukogu poole sooviga, et mulle selgitatakse nii teatri majandustegevust kui ka näiteks seda, millal sai nõukogu teada Tiit Ojasoo peksmisskandaalist. Ma tahtsin teada, kas teatri nõukogu varjas seda või mitte, kuna minu allikad väidavad, et nõukogu teadis peksmisest praktiliselt kohe, kui see juhtus. Ka sellele küsimusele ma teatrist vastust ei saanud.

Loomulikult palusin kommentaari ka Baskini loole, kuid NO teater otsustas ka seda lugu ignoreerida.

Mõistan, kui kunstiinimesed nagu Ojasoo või tänane teatri nõukogu esimees Kaarel Oja ei saa aru majandustegevuse nüanssidest või sellest, kuidas on kombekohane avalike varadega ümber käia. AGA nõukogus on täna ka teisi inimesi, kelle poole ma "Kuuuuurija" lugu tehes pöördusin.

Näiteks mind eiras täielikult Heldur Meerits – tuntud ettevõtja ja Hansapanga asutaja – kes laupäeviti Kuku raadios "Keskpäevatunnis" sõna võtab. Vaatasin, et Meeritsal oli aega vahepeal arvamuslugusid Äripäeva kirjutada, aga NO-teatri majandustegevust või nõukogu tegemisi ta mulle kui ajakirjanikule selgitada ei soovinud.

Samuti pöördusin endise NO-teatri nõukogu esimehe ettevõtja Tõnis Arro, poole. Arro on avalikkusele tuntud sellega, et ta eelmisel aastal lasti lahti Arengufondist segaste rahaasjade tõttu.

Ka Arro ei leidnud mahti mulle vastata. Samal ajal aga Facebookis on Arro aktiivne ja võtab pidevalt sõna.

Mind hämmastab, et NO-teatril on aega mind naeruvääristada

Saadet, kus ma rääkisin NO-teatrist, vaatas 179 000 inimest ja see oli tollel nädalal Eesti kõige vaadatum saade. Ometi NO-teatri jaoks ei olnud need inimesed piisav väärtus, et selgitada meile, maksumaksjatele, mismoodi rahad teatris liiguvad.

Lisan ka juurde, et 2016. aastal käis NO-teatris etendusi vaatamas 23 000 inimest ehk umbes kaheksa korda vähem inimesi, kui vaatas minu saadet NO-teatrist.

Muide pöördusin NO-teatri lugu tehes ka justiitsministeeriumi poole. Just nemad tegelevad Eestis korruptsioonivastaste normatiividega. Vaadake lehte korruptsioon.ee

Kirjeldasin neile anonüümselt, kuidas ühe teatri juhtkond tellib MTÜ-lt, mille asutajad ja juhid nad ise on, teenuseid. Küsisin neilt, kas tegu on korruptsiooniga ja sain lühida vastuse, et kuigi justiitsministeerium ei tegele üksikjuhtumitega, siis minu poolt kirjeldatud olukord viitab siiski korruptsioonile.

Kuna riigikontrolli 2012. aasta auditis on kirjeldatud üht konkreetset tehingut (kuidas Ojasoo juhitud NO99 teater tegi Ojasoole ja Semperile kuuluva MTÜ-ga tehinguid), siis oli sinna juurde kirjutatud märkus, et riigikontroll edastas antud tehingu tõttu auditi kultuuriministrile seisukoha võtmiseks.

Auditis oli selgelt kirjas, et toonane kultuuriminister kaalub õiguskaitseorganitele avalduse tegemist ehk kuriteoteate tegemist. Üldiselt on lugu nii, et kui riigikontroll avastab seaduse rikkumise, siis tavaliselt teeb ta ise prokuratuuri või politseisse avalduse. Seekord millegipärast riigikontroll nii ei teinud.

Küsisin ka keskkriminaalpolitseist, kas neile on tehtud NO-teatri majandustegevuse kohta avaldus. Mulle vastati, et sellist avaldust tehtud pole ja kui ma viitasin riigikontrolli auditis tehtud märkusele, siis teatasid nad mulle, et see konkreetne võimalik kuritegu või juhtum on tänaseks aegunud.

Vaadates uuemaid majandusaasta aruandeid on selgelt näha, et tehingud seotud osapooltega siiski teatris jätkuvad, kuigi korruptsioonivastane seadus ja teatri põhikiri seda ei luba.

Veelkord toonitan, et mul oli NO-teatrile üks väga lihtne küsimus: kui te räägite, et ainuke seotud osapooltega tehing on juhtkonnale palga maksmine, siis millegipärast numbrid ei klapi. Kui ma soovisin näha raamatupidamise algdokumente, siis hakati rääkima, et on kiire ja aega vastamiseks pole.

Mind hämmastab, et täna on NO-teatril aega mind naeruvääristada ja alandada, kuigi EV100 pidustusteni on jäänud vaid loetud päevad.

Minu poole on viimastel nädalatel pöördunud kümned allikad, kes on toonud mulle erinevaid vihjeid ja lugusid NO teatri kohta. Neid vihjeid tuleb erinevatest kohtadest – teatritest, näitlejatelt, lavastajatelt ja isegi ERR-ist.

NO-teater on öelnud, et NO99 on teater aga rohkemgi veel. Ja seda, kallid sõbrad, tunnen ma tõesti enda nahal. AGA ma ootan NO-teatrilt avalikku vabandust. Muide, lugusid NO teatri-teemal on tulemas veel.

Ja muide, NO-teatri koduleheküljel on teabenõude vorm – nii et tegelikult võib igaüks meist eraldi küsida neilt meid huvitavaid küsimusi. See on avalik asutus ja sisuliselt riigile kuuluv teater, mitte mõni julgeolekuasutus.