KIIRE, AGA PROBLEEMNE: Ott Tänak - Martin Järveoja näitasid Mehhiko kruusal hüva kiirust, kahjuks ei pidanud Toyota Yarise jõuallikas rasketele oludele vastu.Foto: Toyota Gazoo Racing WRC
WRC
12. märts 2018, 00:05

Ott Tänak võitles Mehhikos võidu eest, kuid katkestas tehnilise rikke tõttu 

Mehhiko ralli – Toyota meeskonna hädaorg (1)

Häda ja viletsus, kui võtta Mehhiko ralli Ott Tänaku tööandja Toyota meeskonna vaatevinklist lühidalt kokku.

Mullu Mehhiko hõredas õhus hädas olnud Toyota kulutas soomlase Jari-Matti Latvala sõnutsi tänavuse võidukihutamise eel seitse testipäeva pelgalt selleks, et jõuallikaid seadistada. Lisaks testiti mootorit spetsiaalses kambris, kus imiteeriti Mehhiko mägede tingimusi. Tulemus? Sisuliselt ümmargune null. Tehnilised probleemid jätsid raja kõrvale nii Tänaku kui ka Latvala. Muredest polnud prii Esapekka Lappigi, kuid tema ralli lõpetas avarii.

Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja platseerusid esimese täispika võistluspäeva järel kolmandal kohal, liider Dani Sordost 11 sekundi kaugusel. Esimest korda Toyotaga kruusal, aga spetsialist on spetsialist. Ülekuumeneva mootori kiuste võitlesid eestlased võidu nimel. Kogu Maarjamaa oli laupäeva pärastlõunal põnevil, mida toob uus võistluspäev?

Vastus: kotiga kurbust ja vandesõnu. Kui Tänakul jäi 11. kiiruskatset minna veel seitse kilomeetrit, läks asi hapuks, sest ühtäkki rauges tema Yarise jõud. Eesti ekipaaž kruiisis nõutu näo ja umbes 60kilomeetrise tunnikiirusega katse lõpuni. Aega kadus ligi kolm minutit, kolmas koht vahetus kuuenda vastu.

Mõnikümmend minutit hiljem teatas Tänak sotsiaalmeedias, et on sunnitud ralli pooleli jätma. „Hommikul tundus kõik väga hea olevat,“ lausus saarlane pressiteate vahendusel. „Pidamine oli tunduvalt parem kui avapäeval ja see sobis meile. Sellel (11. - toim) katsel keerasin ühe koha peal valesti ja kaotasin ligi kümme sekundit, kuid sellegi poolest üritasime head kiirust näidata.

Ent seitse kilomeetrit enne lõppu ütles turbo lihtsalt üles ja olimegi sunnitud katkestama. Kahjuks on see ralli osa, kuid mul on hea meel, et suutsime oma esimesel kruusarallil olla konkurentsivõimelised.“

Tänak tegi Ogier'd

Paraku oli see viimane, mitte esimene piisk tiimi bossi Tommi Mäkineni kannatustekarikasse. Lappi kihutas 7. kiiruskatsel teelt välja ja Latvala oli sunnitud reedese päeva pärast 8. kiiruskatset akuprobleemi tõttu lõppenuks lugema. Mõlemad jätkasid laupäeval superralli-süsteemis, samamoodi talitas Tänak pühapäeval.

„Mehhiko ralli on olnud meie meeskonna jaoks väga nõudlik,“ sõnas Mäkinen laupäeva õhtul. „Otiga täna hommikul juhtunu oli kõigi jaoks väga suur pettumus. Ta oli ralli võidu eest võitlemiseks heal positsioonil. Peame siinsetest probleemidest õppima ja veel kõvemini edasi töötama.“

Ta lisas: „Oti esitusest on võimalik väga palju positiivset kaasa haarata. Kindlasti on tal veel rohkesti arenemisruumi, kuid fakt, et ta oma esimesel kruusarallil nii head kiirust näitas, on tulevikku silmas pidades väga paljulubav.“

Tänak oli hooaja esimesel kruusarallil kiire, see on fakt. Kümnest katkestamisele eelnenud katsest võitis ta kaks ning oli veel viiel esikolmikus. Aga sellest on vähe abi, kui auto istumise alla ära laguneb. Nagu Mäkinen nentis, õppimist on meeskonnal palju, sest reede esimesel poolel võitlesid kõik kolm Toyota meest mootori ülekuumenemisega. Seetõttu pidid nad välja lülitama süsteemi (ALS), mis tagab, et turbo rakendub gaasi vajutamisel viivitamatult. „Ilma ALSita sõidan nagu tänavasõiduautoga,“ nentis Tänak pärast 5. kiiruskatset.

Toyota hädad näivad eriti nukrad selle taustal, et konkurentide autod töötasid peaaegu laitmatult. Märkimisväärseid probleeme oli vaid Thierry Neuville'il (vt noppeid Mehhiko rallilt) ning korra jupsis Sebastien Ogier' Ford Fiesta starter.

Hea seegi, et pühapäeval rajale naasnud Tänakul õnnestus punktikatse võita ja teenida sealt viis väärtuslikku silma. Kusjuures eestlane ja Neuville tegid sama trikki, mis Ogier Rootsis ehk hilinesid meelega punktikatse starti, et saada parem stardipositsioon. 

***

Ogier võitis karjääri 42. ralli

Mehhiko ralli võtmemomendiks osutusid 14. ja 15. kiiruskatse, mis koristasid tiitlikaitsja Sebastien Ogier' teelt Dani Sordo (Hyundai), kolmeaastase pausi järel WRC sarja naasnud Sebastien Loebi (Citroen) ja Kris Meeke'i (Citroen). 

Esimesena ja kõige jõhkramalt kadus pildilt Loeb, kes lõhkus üheksa kilomeetrit enne 14. katse (30,97 km) lõppu rehvi. Rattavahetus neelas ligemale kaks minutit ja kukutas vanameistri esikohalt viiendaks. 

Kõigest paar minutit hiljem purunes samas kurvis ka Sordo rehv, kuid hispaanlane otsustas räbalaga edasi kihutada ning kaotas Ogier'le vaid 30 sekundit. Loeb tunnistas hiljem, et rehvivahetus oli viga: „Mu instinkt osutus valeks. Igal juhul oleksime edasi sõites märksa vähem aega kaotanud, aga läks nii.“

14. katse järel jäid võidukonkurentsi kolm meest: Ogier, Meeke (+3,7 sek) ja Sordo (+17,4). Ent seda põnevust ei jagunud kauaks, sest Meeke ja Sordo andsid järgmisel katsel (26,37 km) Ogier'le ära vastavalt 30,7 ja 24,4 sekundit.

Meeke: „Tegin pirueti, pidin läbi tolmu tagasi sõitma ja otsa ümber pöörama. Kaotasime kergelt 30 sekundit. Olen sel nädalavahetusel teinud liiga palju väikseid lolle vigu.“ 

Sordo: „Ma ei võtnud üldse riske, sest mul on ainult üks varurehv. Pidin sõitma väga aeglaselt.“

Ja nii leidski eelmise viie aasta valitseja Ogier end ootamatult turvalisest eduseisust. Laupäeva lõpuks edestas ta Meeke'i 35,9 ja Sordot 46,8 sekundiga. Tõsi, ka prantslane ise oli tasemel ja võitis teisel täispikal päeval üheksast katsest neli ning oli kolmel teine.

Pühapäev oli Ogier-kaliibriga mehe jaoks puhtalt vormistamise küsimus, kuivõrd kavas oli ainult kolm katset kogupikkusega 46,46 kilomeetrit. Mehe esimesed muljed pärast 42. rallivõitu: „Fantastiline! Mehhiko on minu jaoks väga eriline koht, olen siin neli korda võitnud. Teadsin, et meie võiduvõimalused on seoses teisena startimisega väga pisikised, kuid me ei andnud kordagi alla. Auto oli samuti suurepärane.“

Mehhiko ralli

1. Sebastien Ogier (M-Sport) 3:53.58,0
2. Dani Sordo (Hyundai) +1.13,6
3. Kris Meeke (Citroen) +1.29,2
4. Andreas Mikkelsen (Hyundai) +1.48,4
5. Sebastien Loeb (Citroen) +2.34,6
6. Pontus Tidemand (Škoda, WRC2) +10.34,7
...
14. Ott Tänak (Toyota) +1:02.52,8

Punktikatse: 1. Tänak 6.33,1, 2. Ogier +0,4, 3. Jari-Matti Latvala (Toyota) +1,3, 4. Thierry Neuville (Hyundai) +1,4, 5. Mikkelsen +2,9.

MM-sarja punktitabel

Sõitjad: 1. Sebastien Ogier 61 punkti, 2. Thierry Neuville 51, 3. Andreas Mikkelsen 34, 4. Kris Meeke 32, 5. Jari-Matti Latvala 30, 6. Ott Tänak 26.
Meeskonnad: 1. Hyundai 84, 2. M-Sport 72, 3. Citroen 71, 4. Toyota 67.

Noppeid Mehhiko rallilt

  • Kolmandat kohta hoidnud Elfyn Evans (M-Sport) kaotas 4. kiiruskatsel löökaugu tõttu auto üle kontrolli ja rullus üle katuse. Auto jäi üllatavalt terveks, kuid kaardilugeja Daniel Barritt viidi peapõrutuse kahtlusega haiglasse. Sellega oli nende meeste ralli sõidetud.
  • Sarja liidrina Mehhikosse rännanud Thierry Neuville'il oli lisaks teepuhastamisele ka muid hädasid. Tillukesel, kõigest 1,1 km pikkusel 5. kiiruskatsel andis ta kiirematele ära 26 sekundit, sest tema Hyundai tarbis liiga palju kütust, mis tingis kütusesurve languse, ja juhiuks kippus kurvides lahti vajuma. Reede pärastlõunal oli Neuville'il probleeme juhitavusega ning 11. kiiruskatsel kulus tal üle minuti, et mootor pärast suure veelombi läbimist taaskäivitada.
  • Kõige rohkem kiiruskatseid (5) võitis Sebastien Ogier, Ott Tänak oli nobedaim neljal ning jokkerina kaardipakki lisandunud Sebastien Loeb kahel kiiruskatsel.
Sebastien Loeb koos naisfänniga  Foto: AFP/SCANPIX