Roomassaare-Riia liinil katsetatakse tiiburlaeva A-902 Hydrofoil juba sel suvel.Foto: RDC Aqualine
Eesti uudised
23. märts 2018, 14:37

Tallinna-Helsingi liinile hõljuklennukid toov firma katsetab ka Saaremaa ja Riia ühendust (17)

Eesti firma Sea Wolf Express tahab Tallinna ja Helsingi vahel testida kiireid hõljuklennukeid ehk laugureid, mis liiguvad vee kohal ja millega jõuab ühest pealinnast teise 30 minutiga. Juhul kui need end õigustavad, saab need tuua ka Saareemaa ja Riia vahelisele liinile.

Tallinna-Helsingi liinile plaanitava lauguri EP-15 sõidukiirus on 100 sõlme ja ilmastikukindlus on tiiburiga võrreldes oluliselt parem. Uuringu koostajad soovitavad jätkata potentsiaalse operaatoriga tihedat suhtlemist ja vajadusel aidata kaasa liini käivitamisega seotud probleemide lahendamisel, kirjutab Saarte Hääl.

Sea Wolf Express OÜ avaldas uuringu käigus huvi ka Roomassaare-Riia liini opereerimise vastu. Ettevõte kavandab reise Vene päritolu tiiburlaevaga A-902 Hydrofoil sõidukiirusega 40 sõlme ja mahutavusega 25 reisijat. Orienteeruv sõiduaeg on 2,5 tundi ja firma plaanib laevaliini testimist juba sel suvel. Positiivse kogemuse korral algaks täismahus opereerimine järgmisel aastal, kusjuures puhtalt kommertsalustel.

Uuringu käigus saadeti võimaliku käitamishuvi kohta päring 16 välisfirmale, kellest ei vastanud mitte ükski. Uuringu koostajad Aado Keskpaik ja Jüri Sakkeus möönsid esitluse järel küsimustele vastates, et huvipuuduse taga on kaks probleemi – sesoonsus ehk liini nähakse toimivana vaid suveperioodil, ja turu suurus, õigemini selle väiksus. Need asjaolud ei ärgita aga riske võtma.

Viiest päringu saanud Eesti ettevõttest reageeris kolm, kellest reaalselt on praegu Mõntu–Ventspilsi liini vastu huvi olemas Kihnu Veeteedel oma parvlaevaga Reet. Alus mahutab kuni 150 reisijat ja 20 sõiduautot ning ülesõit kestaks viis tundi.

Teise Saaremaa-Läti hange tuleb hiljemalt sügiseks

Mõntu-Ventspilsi liinile tuleks aga hiljemalt sel sügisel Saaremaa valla ja Ventspilsi linna koostöös läbi viia riigihange. Hange võiks olla kolmeks aastaks võimalusega seda pikendada ning selle ettevalmistamisel on soovitav teha tihedat koostööd rahandusministeeriumiga ja vajadusel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga.

Juhul kui hange ebaõnnestub või selle täitmise tulemused ei õigusta ootusi, on üks edasimineku võimalusi riigihanke kasutamise kõrval kaaluda koos Ventspilsi linnaga omavalitsuste osalusel uue operaatorettevõtte moodustamise vajadust ja otstarbekust.

Saaremaa vallavolikogu liige ja Mõntu sadama omanik Mihkel Undrestütles, et Ventspilsi-Mõntu ühendusega tuleks edasi tegeleda laiemat pilti vaadates ja pikendada liini Gotlandile. See võimaldaks anda laevale tööd ka talvel.