MAALILINE, AGA NÕUDLIK: Toyota tiim näitas juba mullu, et Saksamaal peaks neil kiirust jaguma. Foto: Toyota Gazoo Racing
WRC
16. august 2018, 00:05

Saksamaa ralli: kas Tänak rõhub kiirusele või kavalusele? (3)

Möödunud aasta Saksamaa MM-rallil lendas prügikasti postulaat, et Ott Tänak on kruusaspetsialist. Ei ole. Või kui on, siis selline, kes võidab ka asfaldil. 

Ühesõnaga, eestlase võimetes ei tohiks teekattest sõltumata enam keegi kahelda, ent üks märkimisväärne sarnasus mulluse Saksa ralli eelse olukorraga on küll. Punktiseis. Sarnaselt eelmise aastaga hoiavad Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja täna algava võidukihutamise eel MM-sarjas kolmandat kohta ning vahe esimese duoga on tiitliheitluse seisukohast kriitiline (vt punktitabelit). Teisisõnu, võitu on vaja! Ja meite mees teab seda.

Tõsi, erinev on see, et aasta tagasi alustasid Thierry Neuville ja Sebastien Ogier Saksamaal ühelt pulgalt, kuid tänavu on Hyundai piloot 21 punktiga eest rebinud. 

Milline on Tänaku taktika?

„Võidu aluseks oli reedel õige rehvivalik ja hea sõit vihmamärjal asfaldil,“ lausus Tänak pärast mullust triumfi. Kes ei mäleta, siis ta kruttis reede pärastlõunal oma M-Spordi Ford Fiesta alla kolm vihma- ja ühe pehme seguga rehvi. See osutus jackpot'iks.

Ta toonitas nüüdki, et ilmateatel tuleb hoolikalt silma peal hoida. „Pärast võitu Soomes lähme Saksamaale kõrgete sihtidega. Tahan edasi minna samm-sammult ning võtta igalt rallilt maksimum. Eks siis paistab, kas jõuame tagasi tiitlivõitlusesse.“

Kas see tähendab, et Tänak läheb Saksamaale hullupööra gaasi tallama? Võimalik. Ega üldarvestust silmas pidades tal midagi kaotada pole. Kuidas mõjutab Tänaku šansse autovahetus? Usutavasti mitte eriti. Toyota näitas juba mullu Saksamaal korralikku kiirust (kamba peale viis katsevõitu). Saarlase teine koht Korsikal ainult kinnitas, et kõva pinnas Yarist ei pidurda. 

"Yaris toimib asfaldil päris hästi, seega loodan, et meil on kõik võimalused esikoha eest võidelda,“ lisas Tänak. „Tunneme end enesekindlalt.“ 

Ka tiimiboss Tommi Mäkinen ja teised Toyota mehed kiitsid avalikult masina toimimist maapigil. Nii et selle taha ei tohiks nädalavahetusel midagi jääda. Küll aga on huvitav jälgida, kas Tänak rõhub kavalusele või kiirusele. Ideaalne oleks muidugi nende sümbioos.

Ogier versus Neuville

Järelejäänud viiel rallil on äärmiselt põnev jälgida, kuidas belglase Neuville'i ja prantslase Ogier' närvid vastu peavad. Mõlemad on enda jaoks uue olukorras. Esimene pole varem hooaja nõnda hilises faasis sarja juhtinud, viiekordsele maailmameistrile jällegi on uus tagaajaja roll. 

Thierry Neuville Foto: Karli Saul/SCANPIX

Iseenesest peaks mõlemale lääneeurooplasele Saksa teed meeldima ja sobima (Ogier'l kolm võitu + kaks poodiumit, Neuville'il võit + kaks poodiumit), aga... Hyundai kiirus Korsikal ehk eelmisel asfaldirallil jättis alajuhitavuse tõttu soovida. Belglane kruiisis küll tasakaalukalt kolmandaks, kuid katsevõite Korea autotootja ei noppinud. Tiimiboss Michel Nandan lubas, et vahepealsete testide abil on masin arenenud. Näis. 

Neuville'i kasuks räägib, vähemalt avapäeval, esimene stardipositsioon, mis tähendab, et keegi ei tõmba tema ees sodi teele.

Kui Soome ralli järel kritiseeris Ogier Fordi aeglust, siis Saksamaal peaks Fiesta olema tipptasemel. Seda väidet tõestas Tänaku mullune triumf ning kinnitas prantslase enda esikoht Korsikal. Pole saladus, et Ogier tunneb end asfaldil äärmiselt mugavalt.    

Sebastien Ogier Foto: Robin Roots

Miks on Saksa ralli eriline?

Eks tegelikult ole ju iga võidukihutamine isemoodi, kuid piloodid kirjeldavad Saksamaa rallit kui kolmest erinevast osast koosnevat erakordselt keerukat väljakutset. Esimesed kiiruskatsed looklevad viinamarjaistanduste vahel kitsastel ja käänulistel teedel, mis on iseäranis nõudlikud piduritele.

Seejärel viib marsruut ekipaažid legendaarsetele Baumholderi militaarteedele, mida palistavad tankide tõrjumiseks mõeldud kivikamakad ehk Hinkelstein'id. Ralliautole mõjub kokkupõrge nendega hävitavalt, seega eksimisruum puudub. Et olukord oleks maksimaalselt keeruline, on sealne teekate varieeruv ja tolmust libe ka kuiva ilmaga. 

Hinkelstein. Foto: Twitter / @RafaMSport

Lõpp läheb lahedamaks, kuid piirkonna kurikuulsalt heitlik ilm võib ka lagedama ümbrusega teed muuta tõsiseks peavaluks. Ralli üks võtmesõnu ongi reeglina õige rehvivalik, mistap peab koostöö esiauto ja sünoptikutega olema laitmatu.

MMi punktiseis

Individuaalne
1. Thierry Neuville (Hyundai) 153 punkti
2. Sebastien Ogier (M-Sport) 132
3. Ott Tänak (Toyota) 107
4. Esapekka Lappi (Toyota) 70
5. Dani Sordo (Hyundai) 60

Meeskondlik

1. Hyundai 228 punkti
2. M-Sport 202
3. Toyota 201
4. Citroen 153

Saksamaa ralli ajakava

(katse, nimi, algusaeg ja pikkus)

Neljapäev
SS1 St. Wendel,  20.08, 2,04 km

Reede
SS2 Stein und Wein 1, 11.11, 19,44 km
SS3 Mittelmosel 1, 12.05, 22,00 km
SS4 Wadern-Weiskichen 1, 13.53, 9,27 km
SS5 Stein und Wein 2, 16.39, 19,44 km
SS6 Mittelmosel 2, 17.33, 22,00 km
SS7 Wadern-Weiskichen 2, 19.21, 9,27 km

Laupäev
SS8 Arena Panzerplatte 1, 9.48, 9,43 km
SS9 Panzerplatte 1, 10.15, 38,57 km
SS10 Freisen 1, 12.03, 14,78 km
SS11 Römerstrasse 1, 13.06, 12,28 km
SS12 Arena Panzerplatte 2, 16.08, 9,43 km
SS13 Panzerplatte 2, 16.35, 38,57 km
SS14 Freisen 2, 18.23, 14,78 km
SS15 Römerstrasse 2, 19.26, 12,28 km

Pühapäev
SS16 Grafschaft 1, 8.49, 29,07 km
SS17 Grafschaft 2, 10.42, 29,07 km
SS18 Bosenberg 13.18, 14,97 km

Kokku läbivad sõitjad 325,76 võistluskilomeetrit.