MISKI EI TAKISTA: Tänak kihutas kuumas Türgis küpselt. Foto: EPA/Scanpix
WRC
16. september 2018, 21:01

Lisatud galerii katkestajate saatuslikest hetkedest.

MIS ASI SEE OLI?! Tänak ja Järveoja triumfeerisid Türgi ellujäämislaagris (2)

Türgi WRC-ralli pakkus saatuse keerdkäike ning tihket pinget rohkem kui liiri eest. Kivihunnikute ning tolmupilvede vahelt väljusid võitjatena Ott Tänak ja Martin Järveoja. Seda juba kolmandat võistlust järjest.

Päikeselise kuurortlinna Marmarise ümbruses sõidetud 312,44 kilomeetrit pakkusid maailma parematele sohvritele ja kiiretele autodele kõike muud kui kosutavat puhkust. Kogu aeg lihtsalt juhtus midagi! 

Türgi seebiseriaalide väärilise dramaatilise emotsioonipommi serveeris kõige edukamalt laupäevane päev, mis lükkas konkurentsist sel hetkel MM-sarjas kaht esimest kohta hoidnud sõitjad – Hyundai ässa Thierry Neuville’i ja Fordiga kihutava Sebastien Ogier'.

Belglase Neuville’i masina vasak esiamort lendas kaheksandal kiiruskatselt lihtsalt läbi kapoti. Ta üritas päästa, mis päästa annab, kuid pidi siiski katkestama. Prantslane Ogier maadles pärast üheksandat kiiruskatset katkise õõtshoovaga ning tõelise Macgyveri kombel sättis ta masina vedrustust kinni hoidma koormarihma. Paar katset hiljem polnud neist õlistest pingutustest aga suuremat tolku, sest tegi sõiduvea, mida kutsus hiljem oma karjääri üheks rumalamaks, ning katkestas. Tehnilised viperused nurjasid ka norralase Andreas Mikkelseni hea hoo.

Laupäeval hävisid leekides kaks masinat ning sõiduviga kimbutas turvalisuse kaalutlustel esimesena kiiruskatse läbivat nullautotki. Aga Ott Tänakut see ei morjendanud. Reedel viiendana lõpetanud saarlane tõusis laupäeva pärastlõunaks liidriks ning seda positsiooni ta ei loovutanudki. Esikoht!

Nii tõusis ta Eesti aegade edukaimaks rallipiloodiks, enne Türgit oli nii temal kui ka Markko Märtinil viis WRC-ralli võitu. Ühtlasi tegi Tänak kübaratriki ning triumfeeris kolmandal järjestikusel rallil.

Tänakule andis võidutrofee üle Türgi president Recep Erdogan (sinises).  Foto: AFP/Scanpix

„Oli väga keeruline ralli!“ lausus Tänak sõidujärgselt. „Reedel mõtlesime, et kui lõpetame esimese viie-kuue hulgas, oleme juba rahul. Tõesti oli keeruline. Muidugi, teadsime algusest saati, et siin ei võida kiireim, vaid targim mees. Suutsime ralli läbida probleemide ja peatusteta. Tiim tegi head töö, ehitas tugeva auto. Olen väga rõõmus!“

MMi üldarvestuses tõusis Ott Tänak (164) Sebastien Ogier'st (154) mööda, teiseks. Juhib endiselt Thierry Neuville (177), kes sõnas pärast rallit, et hoopis tema oleks pidanud poodiumi kõrgeimal astmel rõõmustama. 

„Meie pidanuks selle ralli võitma. Olime alguses kõige kiiremad ja nobedad ka laupäevasel esimesel katsel,“ rääkis pärast katkestamist superralli süsteemis jätkanud belglane, kes võitis punktikatse ja teenis sellega viis punkti.

MM-sarja lõpuni jääb kolm etappi, heitlus tiitlile jätkub 4.-7. oktoobril Suurbritannias, seejärel ootavad ees Hispaania ning Austraalia teed. 

Sohver-sõnasepad

Türgi rallil oli kogu aeg kellelgi midagi halvasti. Ja kerge ärritatus mõjub tihtipeale palsamina sõnaseadmisoskusele. Või vastupidi – kutsub esile ülima lakoonilisuse. Valisime välja mõned kiiruskatsetejärgsed kommentaarid, mis annavad värvikalt edasi Marmarise teedel valitsenud olusid.

 #5 - Hayden Paddon (kuues kiiruskatse).

„Tingimused on naeruväärsed. Siin pole võimalik sõita. Viimasena sõites pole kihutamisest juttu, peame lihtsalt mõistlikult tulema.“

#4 - Ott Tänak (viies kiiruskatse).

„Pole lihtsalt meie ralli, meil pole siin midagi teha.“

 #3 - Craig Breen (kuues kiiruskatse).

„Nii (Elfyn) Evans kui (Mads) Östberg seisid, seega pidin kõvasti hoogu maha võtma. See on tõeline sõjatsoon.“

#2 - Jari-Matti Latvala (üheteistkümnes kiiruskatse).

„Uskumatu, mis tingimused siin on. Meil on probleemid hüdraulikaga, meil on katkine tagarehv, mul polnud kõiki käike. Siin tuleb lihtsalt ellu jääda.“

 #1 - Esapekka Lappi (viies kiiruskatse).

„Ma ei suuda sõita. Vabandust. Midagi pole teha.“

HÄVITUSTÖÖ! Tuli neelas kaks masinat

Citroeni piloot Craig Breen ja Ford Fiestaga kihutav Yazeed Al-Rajhi tahaksid möödunud nädalavahetust kindlasti kiirelt unustada.

Breeni ja tema kaardilugeja Scott Martini auto hakkas 12. kiiruskatse ajal metsikult suitsema, kuid mehed suutsid õhupause tehes ja autot aeg-ajalt tuulutades masina siiski katse finišisse tuua.

„Pole aimugi, mis juhtus. Ühel hetkel hakkas lihtsalt meeletult suitsu sisse ajama. Pidin korduvalt seisma jääma, kuna ei näinud mitte midagi,“ oli mehe lühikommentaar pärast katset. 

Väga palju kaugemale nad sõita aga ei saanudki, sest ülesõidul järgmisele kiiruskatsele võttis nende auto tuld. Õnneks kumbki mees leekide käes kannatada ei saanud. 

TULI SÕI AUTO: Citroeni sõitja Craig Breen pidi kurbusega jälgima, kuidas leegid ta masina hävitasid. Foto: Twitter/@RubnPerez

„Eile oli üks mu elu raskemaid päevi,“ kirjutas Breen hiljem Facebookis. „Tulekahju on rallisõitjate üks suuremaid hirme. Tegime kõik, mis meie võimuses, et seda ära hoida. Juhtunu läks mulle südamesse. Miski, millesse mu sõbrad on panustanud lugematuid tunde, hävis lihtsalt meie silme all ja me ei saanud sinna midagi parata. Mul on kõikidest tiimiliikmetest kahju, olukord väljus kontrolli alt.“

Samuti tänas Breen Ott Tänakut ja Martin Järveoja, kes iirlast lohutasid. Laupäeval pidi masina tulele loovutama ka Saudi Araabia rallisõitja Yazeed Al-Rajhi.

Yazeed Al-Rajhi Ford Fiesta langes laupäeval samuti tuleroaks. Foto: Twitter/@OpensTightens

Miko Niinemäe: Ott ei ole tavaliselt mees, kes kompama läheb

Mullu JWRC sarjas osalenud rallisõitja Miko Niinemäe sõnas Türgi MM-etappi kommenteerides, et Ott Tänak tegi väga targa sõidu.

„Endale mitteomaselt alustas ta rahulikult,“ rääkis ta. „Tavaliselt ta ei ole mees, kes kompama läheb. Väga tark sõit tema poolt. Kogu esikolmik tegi tasa ja targu taktikat. Rahuliku eesmärgi seadmine on ses spordialas kõige keerulisem, aga see jälle näitab sõitja võimekust ja tervikut. Nüüd on näha, et Ott on tiitlikonkurentsis ja tervikuna väga tugev. Ta seekordki natukene üllatas mind, ta areneb ikkagi iga võidusõiduga ja ma arvan, et ta oleks ise ka nõus, et iga võistlus annab talle midagi juurde.“

Miko Niinemäe Foto: Teet Malsroos

 Mida arvab Niinemäe Tänaku tiitlivõimalustest?

„Pole üldse välistatud. Paneks isegi tema peale panuseid. Eestlasena ikka olen Oti paadis,“ ütles ta.

Eriauhinnaks nädal luksuslikul jahil

Karjääri kuuenda rallivõidu puhul ootab eestlasi luksuslik auhind. Türgi autospordiliidu poolt kingitud nädalane kruiis 47meetrisel luksusjahil Bebe. Nad tohivad endaga kaasa võtta kuni 11 inimest.

Jaht Bebe Foto: wrc.com

Kuue toaga alusel saab nautida näiteks basseinimõnusid ja massaživanni. Olemas on ka jõusaal, kliimaseade, traadita internet ja isegi klaver.

Ken Torn kihutas võidu asemel võpsikusse

Rallipaari Ken Torn - Kuldar Sikk võistlus lõppes Türgis võidušampanja asemel väljasõiduga. Viimase päeva eel oli nende edu lähima jälitaja, rootslase Emil Bergkvisti ees 25,3 sekundit, ning esimese kiiruskatsega kasvatasid nad vahet veelgi. Võit jäi siiski tulemata, sest 15. katse alguses sõitsid nad rajalt välja ning kaotasid Bergkvistile ligi 29 minutit.

Ken Torn Foto: Facebook/Ken Torn

Türgi MM-ralli

1. Ott Tänak (Toyota) 3.59.24,5
2. Jari-Matti Latvala (Toyota) +22,3
3. Hayden Paddon (Hyundai) +1.46,3
4. Teemu Suninen (M-Sport) +4.10,9
5. Andreas Mikkelsen (Hyundai) +7.11,7

Üldarvestus:
1. Thierry Neuville (Hyundai) 177
2. Ott Tänak (Toyota) 164
3. Sebastien Ogier (M-Sport) 154
4. Esapekka Lappi (Toyota) 88
5. Jari-Matti Latvala (Toyota) 75

Konstruktorite arvestus:
1. Toyota 284
2. Hyundai 279
3. M-Sport 244
4. Citroen 169