MEESTE MÄNG: Ameerika jalgpalli on kokkupõrked vältimatud. Pildil murrab Margus Hunt koos meeskonnakaaslasega Washington Redskinsi mängijat. Foto: Reuters/Scanix
NFL ameerika jalgpalli liiga
9. oktoober 2018, 00:10

Ameerika jalgpalli ABC: kuidas Margus Hundi lemmikmäng käib?

Teagi nüüd, kumb rahvas jääks rohkem hätta: kas eestlased, kui neilt küsida Ameerika jalgpalli reeglite kohta või ameeriklased, kui neilt Eesti asukohta uurida? Kuivõrd meite mehe Margus Hundi roll on tänavu NFLis Indianapolis Coltsi meeskonnas hüppeliselt kasvanud, aitab Õhtuleht oma lugejal tolle eksootilise mängu põhitõdedega tutvuda.

Mänguaeg

  • 4x15 minutit (teatud juhtudel aeg seisab, seepärast venivad NFLi mängud reeglina pisut üle kolme tunni pikkusteks)
  • Poolajal on 12minutiline, pärast esimest ja kolmandat veerandit on kaheminutiline paus.
  • Kui seis on 60 minuti järel viigis, järgneb NFLis 10minutiline lisaaeg. Seal võidab see, kes teeb esimesena touchdown'i ehk viib palli üle vastase väravajoone. Aitab ka värav (löök läbi väljaku otsas asuva hargi), kuid ainult juhul, kui ka vastane on eelnevalt palli vallanud.

Meeskonnad

  • NFLis on lubatud üheks mänguks üles anda 46 meest, kuid väljakul võib neist korraga olla 11.
  • Mängijaid võib piiramatult sisse-välja vahetada.
  • Iga sats jaguneb kolmeks üksuseks: ründajad, kaitsjad ja spetsiaaltiim.
  • Nagu loogika ütleb, ründajad on platsil siis, kui meeskond valdab palli. Kaitsjad (sealhulgas Margus Hunt) vastupidises olukorras ning spetsiaaltiim tuleb väljakule siis, kui mänguvahend tuleb jalaga mängu panna.

Punktisüsteem

  • Touchdown (kuus punkti) - kui pall toimetatakse üle vastase väravajoone (kas joostes või söötes).
  • conversion (üks või kaks punkti) - pärast touchdown'i saab ründav meeskond valida jalalöögi (üks punkt, kui pall läbib värava) ja ühekordse rünnaku (two-point conversion) vahel, mis algab sõltuvalt mängufaasist kahe või kolme jardi joonelt (kaks punkti, kui pall toimetatakse üle vastase väravajoone).
  • field goal ehk värav (kolm punkti) - kui pall lüüakse jalaga läbi värava tavaolukorras, mitte pärast touchdown'i.
  • safety (kaks punkti) - ainus kaitsva meeskonna võimalus skoorida. Selleks tuleb palliga mängija tema enda tsoonis pikali rammida. Seda juhtub (väga) harva.
Ameerika jalgpalli värav on suur! Foto: Caro / Scanpix

Mängu iseloom ja palli liigutamine

  • Mängu võtmesõnadeks on pallivaldamine ja jardid (1 jard = 0,9 meetrit). Ründaval meeskonnal on neli katset (inglise keeles „down“), et palli vähemalt kümne jardi võrra edasi liigutada. Arvel on sõna otseses mõttes iga jard, sest ühe katsega võib ründav meeskond nihkuda ka näiteks ainult kaks jardi (teisisõnu, kümne võrra ei pea liikuma ühe korraga, vaid nelja peale kokku). Kui see ei õnnestu, läheb pall üle vastastele. Kui õnnestub, saavad ründajad uued neli katset. Üks katse kestab palli mängupanekust seisakuni (aut, palliga mängija murtakse maha või keegi skoorib). 
  • Palli liigutamiseks on kaks varianti: söötmine ja mänguvahend kaenlas jooksmine. Kusjuures ühe katse ajal võib palli ainult korra ettepoole sööta.
  • Ründemängu A ja O on quarterback ehk mängujuht, kelle käest käib peaaegu iga kord pall läbi. Lisaks otsustab ta koos ründetreeneriga (jah, meeskondade eri üksustel on spetsiaalsed treenerid), kas meeskond proovib sööta, joosta või mõlemat. 
  • 11 ründajast seitse peab lahtimängu ajal paiknema niinimetatud rindejoonel (line of scrimmage), kaitsjatel säärast nõuet pole.
  • Kui kaitsemängija lõikab söödu vahelt (interception) või nopib ründaja pillatud palli (fumble), võib ta üritada touchdown'i. Kui ta aga enne maha rammitakse, tuleb platsile ründeosakond ja jätkab pealetungi tollest väljakupunktist.
  • Kui ründavalt tiimil on jäänud kasutada viimane ehk neljas katse, võivad nad käituda erinevalt: a) proovida palli väravasse lüüa (field goal ehk kolm punkti); b) proovida vajalikud jardid nii-öelda tavalise rünnakuga kätte saada (risk, kui pall on oma väljakupoolel); c) lüüa pall täiest jõust nii kaugele kui võimalik (inglise keeles „punt“), et vastasel oleks pikem tee tulema hakata.

Positsioonid ja ülesanded

Rünnak

  • Center - keskmängija, kes paneb iga kord palli mängu ehk söödab selle jalgevahelt mängujuhile.
  • Guard - sisuliselt turvamehed, kelle ülesanne on vastase kaitsjaid blokeerida.
  • Tackle - laias laastus sama töö, kuid pisut liikuvam, mistõttu vajatakse sinna teist tüüpi mehi.

    Need viis meest moodustavad ründeliini (offensive line), mille ühine põhieesmärk on kaitsta mängujuhti. Nemad ei tohi palliga joosta ega palli sööta.

  • Quarterback - mängujuht, kes koordineerib ja vastutab kogu rünnaku loovuse eest.
  • Running backs (full/half back) - mängijad, kelle ülesanne on palliga joosta. Full back on reeglina suurem ja tugevam mees, keda kasutatakse, kui on vaja võita vaid mõned jardid. Half back on pisem ja selle võrra osavam manööverdaja, kes peaks leidma vastase kaitsest auke ja neist läbi lipsama.
  • Tight end - tööhobune, kes teeb kõike, mida parasjagu vaja on.
  • Wide receiver - pikad, väledad ja hea hüppevõimega mehed, kelle ülesanne on liduda kaugele ja püüda mängujuhi sööte.
Mängujuht koordineerib meeskonna ründemänu. Tema käest käib pall sisuliselt igal katsel läbi. Pildil Washington Redskinsi mängujuht Alex Smith. Foto: Reuters/Scanpix

Kaitse

  • Tackle - mehed, kelle ülesanne on mäng võimalikult kiiresti peatada. Kui vastane kasutab jooksjat, siis peavad nad üritama teda maha murda. Kui aga söötu, siis peavad nad üritama mängujuhti takistada.
  • End - Hundi positsioon (tõsi, tänavu on ta ka tackle'i rolli täitnud). Tavaliselt kiiremad ja kergemad kui tackle'id, sest nende ülesanne on takistama jooksjate läbimurdeid äärtelt.
  • Middle linebacker - kaitseliini boss, keson raadioside abil ühenduses kaitsetreeneriga ja edastab väljakule sõnumeid. Lisaks tegeleb ka vastaste takistamisega.
  • Outside linebacker - võtab koha sisse tight end'i vastas ning vastutab lühikeste söötude takistamise eest. Lisaks ründab vastase mängujuhti.
  • Cornerback - nende ülesanne on takistastada vastaste pikki sööte ehk teguste wide receiver'ite vastu.
  • Safety - tagala turvajad, kes aitavad kõigega, mida vaja.
Kaitsjate ülesanne on palliga mees iga hinna eest maha murda. Muidugi veel parem on, kui vastane üldse jooksu ei pääse. Foto: Reuters/Scanpix

Spetsiaaltiim

  • Kicker ehk lööja - ülesanne on lüüa väravaid.
  • Holder ehk hoidja - ülesanne on hoidja lööja jaoks palli paigal, tavaliselt on ta ka varumängujuht.
  • Long snapper - mees, kes oskab palli lahtimängust kaugele sööta. Tuuakse platsile keskmängija asemel, kui tiim tahab lüüa väravat või lihtsalt palli kaugele minema (punt).
  • Punter - tugeva löögiga mees, kes peab palli võimalikult kaugele minema lööma.
  • Punt returner/kick returner - mees, kelle ülesanne on punt või lahtilöök kinni püüda ja palliga vastase väravajoonele võimalikult lähedale joosta.
  • Gunner - kiire mees, kelle ülesanne on võimalikult kärmelt eelmisena mainitud mängijad maha murda.
  • Jammer - mees, kes peab gunner'eid takistama, et returner'itele aega võita.
Head lööjad on NFLis hinnas, kuigi suuremat osa mängust vaatavad nad kõrvalt. Foto: Reuters/Scanpix