WRC

SEEBIOOPER MEHHIKOS | „Sisikonnani mädanenud“ Citroen tembeldati kohe süüdlaseks (9)

Henry Lääne, 10. märts 2019, 21:51
SÜTIK: Esapekka Lappi väljasõit käivitas sündmuste ahela, mis ajas mõne mehe tuld sülgavaks draakoniks. Uhke telenovela lõpuks kired siiski vaibusid.Foto: Scanpix / EPA
„Citroen survestas korraldajaid. See on selge, tunneme neid hästi. Olen selles meeskonnas varem olnud ning tean, et nad ei jäta midagi juhuse hooleks,“ oli Belgia ralliäss Thierry Neuville Mehhikos surmkindel, et Prantsusmaa autotootja tõmbas oma staari Sebastien Ogier' kaitsmiseks kulisside taga niite.

MM-hooaja kolmanda etapi kümnendal kiiruskatsel tegi Esapekka Lappi sõiduvea. Tema Citroen vajus tagaosaga kraavi ja jäigi sinna, kaardilugeja Janne Ferm läks veidi eemale konkurente väljasõidust hoiatama. Auto esiosa jäi tee peale, kuid Lappist hiljem startinud Kris Meeke ja Elfyn Evans said soomlasest hõlpsalt mööda. 

Samal teemal

Veidi vähem kui kümme minutit pärast meie põhjanaabri apsu teatati, et katse on peatatud. See oli vesi valitseva kuuekordse maailmameistri Ogier' veskile, sest Citroeni esipiloot oli katsel rehvi lõhkunud. Punane lipp tähendas, et prantslane ei pea finišisse kiirustama, kuna kohtunikud pidid talle sel katsel ajakaotuse määrama.

Meeke süüdistas Citroeni

Ei läinud kaua aega, enne kui sotsiaalmeedias ja mujalgi hakkasid levima vandenõuteooriad. Miks läks punase lipu näitamiseks nii kaua aega? Miks lasti läbi Meeke ja Evans, aga mitte Ogier? Kas Lappi sai tiimikaaslase rehvipurunemisest teada ning vajutas meeskonna korraldusel meelega hädaabi nuppu, et katse peatataks? Küsimusi oli lademetes, aga vastuseid nappis.

Poleks punast lippu „lehvitatud“, oleks Ogier üldarvestuses langenud neljandaks-viiendaks, teda oleks edestanud ka Ott Tänak. Rajakohtuniku otsusel määrati Citroeni liidrile katsel kiireimat aega näidanud Meeke'ile 22,4sekundiline kaotus, mis langetas ta õige napilt põhjaiirlase selja taha teiseks.

Korraldajate viimane sõna ajas harja punaseks nii fännidel, rallisõitjatel kui ka meeskondadel. Arvati, et Ogier oleks pidanud rehvipurunemisest tingitud aeglase tempo tõttu saama suurema ajakaotuse.

11. katse lõpus põrutas sel samal mõõduvõtul auto jalavarju lõhkunud ja vedrustust vigastanud Meeke, et Citroen kasutas räpast taktikat. Ilmselt viitas kõrgest mängust langenud Toyota piloot vandenõuteoreetikute arvamusele, et Lappi ja Ferm saatsid meelega välja hädaabisignaali. Hiljem anti teada, et soomlased käitusid vastupidi: nad andsid teada, et nendega on kõik hästi.

Eriti ereda leegiga lõid kired lõkkama ralliparki jõudes. Belgia Rahvusringhäälinguga vesteldes ei hoidnud Meeke midagi vaka all. „Citroeni strateegia oli selge. Nad kasutasid hädaohusüsteemi, kus piloot saab teada anda, et ta on ohus, Ogier päästmiseks. Nii ei tohi teha ja minu arvates tuleks tiimi karistada,“ kostis ta.

Speed Magazine'iga vesteldes oli Meeke veelgi sõnakam: „Seal polnud punase lipu näitamiseks mingit põhjust. Teeme seda siis, kui kellegi elu on reaalselt ohus. Ma olin siiralt mures ning asusin kohe uurima, kes on viga saanud.

Prantsusmaa autotootja meeskonna bossi Pierre Budari sõnul olid süüdistused räpasest mängust põhjendamatud. „Ma ei kommenteeri Meeke'i ega Neuville'i öeldut. Andmetest on näha, et Lappi ei saatnud hädaabisignaali. Punane lipp oli võistluse korraldajate otsus. Siin pole mingit taktikat mängus, sest meil polnud asjaga midagi pistmist,“ selgitas ta. 

Ogier' teada Citroen sohki ei teinud ning ta eitas arvamusi justkui oleks punane lipp talle õnnistus olnud. „Mulle määratud aeg polnud suurepärane,“ lausus tšempion ja lisas, „kahju, et Kris ja Thierry nõnda hõlpsalt selliseid asju ütlevad. Ma ei suuda ette kujutada, kuidas saaks üks meeskond midagi sellist teha.“

Korraldajad viitasid turvalisusküsimusele

Mehhiko ralli direktor Patrick Suberville teatas Autospordile, et Citroen ei survestanud peakohtunikku Jaime del Palaciot. „Peame meeles pidama, et lisaks WRC-autodele on meil stardis ka teised masinad, kelle sõidujoon on erinev. Lappi auto oli vasakkurvis ning seda polnud kurvi sisenedes võimalik näha. Turvalisus ennekõike.“ Soomlase Citroen oli tõepoolest pimedas vasakkurvis, samas just sel põhjusel oligi Ferm enne kurvi konkurente hoiatamas. 

Korraldajate otsuse vastu oli rallimaailm mõistagi võimetu. Kohaliku aja järgi laupäeva õhtul võttis ka Meeke tuure maha ning vabandas oma väljaütlemiste eest. Endine Citroeni mees tunnistas, et ta polnud olukorra kõikide detailidega kursis.

Huvitaval kombel ei näinud Mehhikos punast lippu ainult kümnes katse. Ralli esimesel pikal mõõduvõtul kaotas Teemu Suninen auto üle kontrolli ja soomlase Ford Fiesta jäi tagaosaga raja peale, kuid katse peatamine WRC-heitlust ei mõjutanud.

Ralli kõige kummalisem sündmus toimus samuti laupäeval. Reedel juhtohje hoidnud, kuid hiljem vastu kivi sõitmise tõttu katkestanud ja kõrgest mängust langenud Andreas Mikkelsen pidi 13. katsel peatuma, kuna tee peal olnud värav oli kinni. Norralase kaardilugeja Anders Jäger lahendas probleemi, hilisemaid startijaid sama mure ei tabanud.

Rallikaravan kolib nüüd Põhja-Ameerikast Euroopasse. 28.–31. märtsini sõidetakse Korsikal hooaja esimene tõupuhas asfaldriralli, kus peaks parim stardipositsioon olema just Tänakul. Napoleoni sünnisaarel kihutatakse ka JWRC-arvestuses, kus osalevad eestlased Ken Torn ja Roland Poom.

Ott Tänak ja Martin Järveoja võivad Mehhiko ralliga rahule jääda. MM-sarja üldarvestuses pääses Sebastien Ogier küll lähemale, ent liidrikoht on ikka eestlaste käes. Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

***

Mehhiko MM-ralli

1. Sebastien Ogier (Citroen) 3:37.08
2. Ott Tänak (Toyota) +30,2
3. Elfyn Evans (M-Sport) +49,9
4. Thierry Neuville (Hyundai) +1.27,0
5. Kris Meeke (Toyota) +6.06,2

Punktikatse tulemused

1. Sebastien Ogier 6.30,4
2. Kris Meeke +0,1
3. Thierry Neuville +0,6
4. Dani Sordo (Hyundai) +4,9
5. Esapekka Lappi (Citroen) +5,0

MM-rallil teenib punkte esikümme. Võitja teenib 25, ülejäänud kohtade saagiks on vastavalt 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 ja 1 silm. Punktikatse parimale kuulub 5, järgmistele vastavalt 4, 3, 2 ja 1 silm.

MM-sarja üldarvestus

1. Ott Tänak 65 punkti
2. Sebastien Ogier 61
3. Thierry Neuville 55
4. Kris Meeke 35
5. Elfyn Evans 28

Konstruktorite karikas

1. Toyota 86 punkti
2. Citroen 78
3. Hyundai 77
4. M-Sport 45

Võistkondade arvestusse lähevad igal rallil kirja tiimi kaks edukamat pilooti. Punktikatse silmad konstruktorite karikas ei loe.

9 KOMMENTAARI

j
JBL 11. märts 2019, 12:23
Katse peatamiseks ei olnud põhjust. Kõiki mitte startinuid oleksid saanud meeskonnad ja korraldajad hoiatada. Sellekohase märke oleks kaardilugeja leg...
(loe edasi)
e
Ega 11. märts 2019, 11:52
Otist teisiti jagu Ogier ei saa.Tänu korraldajatele.See pole esimene kord nii.Poleks korraldajad appi tulnud,kes teab mitmes Ogi oleks.Arvan ,et Ott oleks 100 prossa selle rally võitnud.
Loe kõiki (9)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
sport@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee